Sv: Inkoppling av 12-200V Inverter - hur? var?
Intressant läsning, därför tittade jag i instr.boken för min AEG inverter.
Där står att jag skall ansluta en jordkabel från invertern med en gul/grön kabel, minst 0,75 kvmm, till ett jordspett som går minst 1,2 m ner i marken.
Alternativt att jag ansluter minuspolen på batteriet till jordspettet.
OBS Använd ej invertern innan den är jordad, står det också....
Hur ofta har man jordspett med i husbilen...?
Jag är inget elproffs men jag vågar ändå påstå att allt detta är nonsens!
En jordkabel till ett jordspett skall inte vara gul-grön. Denna färgkombination skall användas till skyddsjord och inget annat.
Minst 0,75 kvmm från ett jordspett är garanterat orimligt!
Alternativt ansluta minuspolen till jordspettet. Man baxnar...
Givetvis är allt detta omöjligt när bilen rullar. Men inte ens när bilen står stilla är det någon idé att banka ner ett jordspett i marken.
Det är ju så att det allmänna elnätet använder jorden som återledare, dvs. det ligger en växelspänning mellan faserna och jorden på 230 V. I en elcentral delar man upp den inkommande jordledningen i en nolla (blå kabel) och en skyddsjord (gul-grön kabel) som därefter aldrig får sammanföras igen.
Om man arrangerar en jordning av en inverter för att skapa skyddsjord måste man göra på liknande sett och då använda den ena utgående 230 V-polen som jord, inte minussidan på 12-volten. Vad vinner man på detta? Inget! Och frågan är dessutom om invertern tycker om att blanda 12 och 230 voltarna...
Av detta följer också att en jordfelsbrytare inte fyller någon funktion efter invertern eftersom det inte finns någon alternativ väg för strömmen att gå än mellan de två polerna! Har diskuterats i flera trådar.
Det finns nog avancerade lösningar på detta men det är ju inte det vi håller på med. Anslut bara felfri elmateriel och enligt fabrikanterna anvisningar så är risken liten för elolyckor med invertern inblandad.
Tillagt: Det har tillkommit en hel del intressanta scheman på inverters i Googles Bildsök. Där framgår att många påkostade inverters har lagt ena utgående polen mot jord så där får jag backa något - men det var ju den lite enklare varianten vi behandlade här!
MVH/Thomas