• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inget vatten

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.526
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sitter just nu lite illa till...
Är ca 20mil från Dubrovnik på väg söderut...
Idag när jag skulle ha vatten så kom inget ur kranen...
Så felsökning började.. Och en tim senare så har jag hittat problemet... Anslutningen på tanken suger luft... Och är omöjlig att komma åt... Har insett att jag måste såga upp golvet, men vill hälst hamna rätt på första försök..
Så nu undrar jag om någon här har kunskapen om var jag bör ta upp hålet....
Bilen har två enkelsängar och det bör vara under den vänstra sängen... Någonstans
Bilen är en HOBBY 750 2005

Tack på förhand
Peter
 
Lösning
Vad härligt ändå att kunna hälsa på sina vänner med sin "Hobby", både hundar och människor. :dog:

Skär av slangen ifall du tror att det hjälper, den går alltid att skarva ihop igen med en rörstump.

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Finns det ingen möjlighet att dra en ny anslutning från tanken, det finns ju en påfyllning med stor diameter kan man inte via den slangen få ner en slang i tanken med någon tyngd så den hamnar på botten. Verkar lite jobbigt att såga hål i golvet du behöver ett väldigt smalt sågblad och en typ vibrosåg. Problemet med luft kan ju vara att slangen hoppat av kopplingen i vilket fall som helst ska du ju inte ha full vattentank när du kör för du kan få vatten där du inte vill ha det.
Men kan man verkligen vara så dumma att man byggt in vattentanken helt och hållet verkar ju helt absurt!
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.848
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
På min Hobby 690 2005 satt det en lucka i golvet över servicelocket till tanken. Du borde ha en sådan också rimligen. Därifrån bör man kunna se eller känna i tanken var anslutningen sitter så du får fram rätt plats att såga upp.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Borde inte anslutningarna monterats efter att golvet lagts och slangarna dragits? Borde finnas något sätt att komma dit utan yttre våld, slangar och kopplingar har ju ett betydligt kortare liv än golvet??
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.526
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Borde inte anslutningarna monterats efter att golvet lagts och slangarna dragits? Borde finnas något sätt att komma dit utan yttre våld, slangar och kopplingar har ju ett betydligt kortare liv än golvet??
Just nu är där inte mycket jag kan göra... Står nu vid gränsen till Montenegro och kommer sen att köra vidare till Grekland och mina vänner där...
Där kan jag sen börja "slakta" bilen...
Just nu är tanken tom de 40L jag la i i går kväll har försvunnit under natten :eek:
Så jag köpte flaskvatten på sista LIDL i Europa på detta hållet...
Tyvärr visade det sig att det är en typ av sockerdricka... Så efter att jag har duschat kommer jag säkert att bli fri från flugor... Om de sätter sig på mig :twitcy:
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.526
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Du kanske kan montera en dränkbar pump genom manluckan och montera på slangen längre fram och plugga den gamla slangen ?
Det är kanske inte den bästa lösningen... Ifall det är inloppet som har lossnat :rolleyes:
Jag har två 20L dunkar som jag kan ställa i duschen och koppla in på pumpen, så får jag i alla fall vatten i kranarna...
 

Stefanjo

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40921
Medlemskap
2024
Ja men du skrev att anslutningen suger luft. Om påfyllning suger luft har ju ingen betydelse. Jag hade samma problem i våras. Jag fick dra åt anslutningen på pumpen sugsida. Det kanske är vattentanken som läcker i tömningen.
Det problemet har jag också haft. Det blev blött under husbilen.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Ja det verkar lite förvirrat där suger pumpen luft och 40 liter försvunnit? Eller suger pumpen luft eftersom det innte funnits vatten i tanken. Behövs nog ett omtag och att duscha i sockerdricka med insekter.....
 

Lasse R

HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Gävle
HBK-Nr
2888
Medlemskap
2024
Hej på min bil så finns det en servicelucka under bilen väldigt dumt om man inte kan lyfta upp den.
Det är en weinsberg kolla om du har en under bilen innan du kapar upp golvat.
Vi har dubbla vattentankar i vår
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.526
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu har jag landat i Grekland....
Skall ta itu nästa vecka med problemet....
Som jag ser det just nu.... Hål i tanken nära utsug då luft kommer med...
Hål i inloppet...
Hål i slangen från utloppet.. Den ligger ju nere på golvet... Så om en mus har gjort hål så rinner vattnet ut (hävert principen)... Och suger pumpen så bör ju luft följa med vattnet....
Detta är mina tankar just nu.... Så vilken tanke låter rimligt... :rolleyes:;)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.526
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Fick lite tid över till att se om jag kan hitta felet... Så jag öppnade upp inne i ett lastutrymme
Här kommer jag åt in och ut anslutningarna.. Men om Jah skall byta en slang så har tillverkaren Hobby verkligen ansträngt sig för att göra det näst intill omöjligt för mig att komma åt skruven på slang klämman... Den sitter rakt upp mot undersidan av golvet :swoon:
Ser nu också att vatten finns faktisk i tanken ca 20% full
Jag har irriterad mig över att Hobby inte kar monterat luftning på tanken...
Nu ser jag att den är ju monterad...:yes:
Följer slangen och ser att den är monterad på översidan av vatten öppningen. Men till min förvåning så finns det inget hål för luftningen där..
:swoon:

Börja nu istället misstänkte att pumpen drar luft.
Operation mission impossible fortsätter... :twitcy:

Där pilen är borde det varit ett hål för luften att komma ut.

IMG_20240927_122256.jpgIMG_20240927_122434.jpgIMG_20240927_122444_edit_30667968042194.jpg
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.721
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Jag råkade ut för samma sak i somras och efter en hel del letande kunde jag konstatera att det var pumpen som var slut.
Det började med att den ”spottade” när man öppnade kranen men efter ett par dagar så kom det inget vatten alls.
Det behöver naturligtvis inte vara så i ditt fall men det kan vara värt att kolla pumpen innan större ingrepp görs.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.526
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej Stig....

Just nu lutar det åt att pumpen är kass..... Men sån tur är så har jag en helt ny i källaren.. :spinny:
Skall prova och se om det blir bättre med den nya pumpen.. :yes:
Får jobba lite och vila mycket här i värmen .. +28° :swoon:
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Byta pump så är problemet löst inga hål i golvet eller andra konstigheter! Eftersom det fungerat förut behöver du knappast bekymra dej om något lufthål. Om lagren glappat upp i pumpen kommer ju luften därifrån, risken är ju att den genom hävert tömt ut vatten som kanske finns någonstans i bilen.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.526
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ja du Peter.... Som man bäddar får man ligga.. :twitcy:
Men visst är det skönt att slippa kylan men ibland undra jag om det är värt jobbet att hålla bilen vid liv och sen ta riskfyllda resor..
Angående tanken så hittade jag ingen läcka och misstänker att skräcken jag fick när vattnet var borta gjorde att jag drog fel slutsatser... Tänkte ju inte ens då på om bilen lutade eller om vattnet var helt slut i tanken.... Eller om mätaren visar fel... Den stod visserligen på förbrukad liter 58.... Tanken rymer ju 115....
Skall holla koll på mätaren för i morgon eller på söndag tänkte jag köra en tvättmakin... Den bruka ta 60 liter på en tvätt...
Angående luftningsslangen så går min inte att ta av då skruven är riktad upp mot undersidan av golvet ca 2-3cm starkt under... Och där är det inte lätt att komma åt... Däremot skall jag nästa "arbetsdag" kolla luft ingens utsläpp om jag kan borra upp ett hål..
Men just nu sitter jag med en flaska kallt vatten och känner hur värken sakta kommer i knäna och ryggen....

Imorgon är det nog bättre och har bjudit mina grekiska vänner på restaurang... De bor ca 25km härifrån men de sa att de kommer så gärna. :spinny:
I morse när jag vaknade efter första natten här i Grekland så låg fyra gathundar utan för dörren till husbilen..
Snaka om att de kommer ihåg mig...
 
Toppen