• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ingen vårflod precis

F

F.d. 25291

Guest
Hej.

Nu har vi drabbats av detta fenomen att efter att vi fyllt på med vatten, satt på strömmen till kranarna och öppnat den första så spottar det till och blir alldeles stilla.
Knackar lätt på pumpen, och den gör ett hostande vid varje knack, men inte mer.
Tar loss pumpen, kopplar den med slangar på, och den startar direkt och pumpar över från en spann till en annan utan problem.
Rensar silarna i kranarna, kopplar in pumpen igen, och är tillbaka på ruta 1.
Lite luft och vatten till att börja med, sedan väldigt stilla.

Då är frågan: 1. Har den fruset, och därmed inte kommer upp i rätt tryck??

2. Kan man mäta detta, eller är det bara att beställa en ny???

Är det någon som vet hur en "SHURflo Trail King 7" fungerar?

lailaouno

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ingen vårflod precis

Mener den pumpn har innebygget trykkbryter, så om det er en returventil i slangen ut fra pumpen som har hengt seg i låst stilling kan en få gjennom litt luft, men intet mer.
Nesten alle sureflow pumper er membranpumper.

Du hadde testet pumpen utenfor bilen, og da fungerer den. Nesten sikker på at det er noe som stopper vatnet på dets vei gjennom rør og slanger i bilen, kan være en ventil eller en knekk på en slang. Prøv om du klarer å blåse gjennom slangen fra pumpen og ut i kranene!

F

F.d. 25291

Guest

Tack Knut.

Jag gör om testen, men denna gången i bilen, med en slang ut. Först startar den inte alls, men efter en vänlig klapp så går den igång.
Låter vattnet rinna en stund, stoppar det sedan med en tumme i slangen.
Pumpen bryter direkt, men vill sedan inte starta själv.
Jag inser att problemet finns i tryckbrytaren så jag skruvar isär pumpen.

Här blir problemet uppenbart. Fjädern som skall sköta regleringen tycks inte tåla vatten, för den hade rostat ihop totalt.
Det är bra konstigt att dyra bilar är sammansatta med så dåliga grejor.
Nu återstår det att hitta en fjäder av rätt kaliber, och som inte rostar ihop totalt på fyra år.

uno

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Normalt er det en neopren membran på trykkføleren slik at fjæren holdes tørr.
Har aldri hatt problem på egen bil, til tross for samme bil til den var 9 år. Dagens bil er produsert august 2007 med samme type pump.

F

F.d. 25291

Guest

Hej.

Det stämmer nog att det inte skall komma något vatten dit, så frågan är om det läcker upp genom membranet då???

uno

Då är det två problem. Var hitta fjäder och var läcker det??

F

F.d. 25291

Guest

Tack Knut.

Nu har jag satt i en bit fjäder från min skrivbordslampa som hade rätt dimension och "bara" behövde kapas till rätt längd.
Ännu ser det ut att fungera, men eftersom den gamla hade läckt, så skall jag beställa ett nytt membran.

Tack för all hjälp.

uno

Toppen