• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Ingen värme från Kupéfläkten

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
195
Kommun
Sundsvall
Hej,

Jag har en Fiat Ducato MultiJet 100, 2.2D årsmodell 2008. 4HV-motor.

Nästintill ingen värme kommer från kupéfläkten. Skillnaden mellan fullt till vänster (kallt läge) och fullt till höger (varmt läge) är enbart att det blåser lite mindre och blir snäppet varmare på varmaste läget.

Detta har jag kontrollerat/konstaterat:

*Termostat & motortemperatur fungerar som det ska. Pekaren hamnar i mitten och stannar kvar där.
*Båda slangarna högst upp intill torpedväggen blir väldigt varma, som de ska.
*När jag snabbt vrider på reglaget mellan varmt och kallt inifrån kupén hör jag att en ''lucka'' stängs och öppnas som det ska.
*Kylarvätskenivå är bra. Jag har även tappat ur ev. luftbubblor i kylsystemet i samband med tidigare kylarvätskebyte, samt på nytt idag.

Jag har upplevt detta problem länge, och följande delar är utbytta i kylsystemet av andra anledningar och fungerar bra:
*Kupéfilter, Termostat & temostathus, kylare, kylarvätska samt slangläckage som var tidigare.

Så vad kan problemet vara? Finns det någon annan del jag kan kolla, hur i sådana fall? Någon värmeväxlare kanske, eller något som kan ha blivit igentäppt som jag kan blåsa ur?

Mvh
Jonathan
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
604
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Så det är luckorna för luften du ställer värmen med ? Finns det ingen kran som öppnar och stänger varmvattnet till värmeelementet? Om det finns en sån som kanhända är ihopkopplade med en lucka så brukar ju kranarna kärva fast över sommaren när den är stängd. Bara gissningar. Har man en tempmätare ir som man kan rikta mot olika delar så går det ju ganska enkelt att se tempen när man följer slangarna.
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
195
Kommun
Sundsvall
Så det är luckorna för luften du ställer värmen med ? Finns det ingen kran som öppnar och stänger varmvattnet till värmeelementet? Om det finns en sån som kanhända är ihopkopplade med en lucka så brukar ju kranarna kärva fast över sommaren när den är stängd. Bara gissningar. Har man en tempmätare ir som man kan rikta mot olika delar så går det ju ganska enkelt att se tempen när man följer slangarna.
Efter att ha läst lite till så kan jag förövrigt konstatera att problemet ej sannolikt är trasig värmeväxlare. Detta p.g.a både ut och in-slang blir väldigt varma. Om den var blockerad ska ut-slangen varit kall. Den var lite lite kallare än den ingående men fortfarande väldigt varm.

... Nja, jag syftade på luckan som täcker/öppnar för värmeväxlaren - När jag vrider från kallt till varmt hör jag att den mekaniska ''luckan/plattan'' rör på sig (öppnas/slår igen)... Därav alltså att jag inte tror problemet är där heller.

Nja, det flödar väl hela tiden kylarvätska i värmeelementet (värmeväxlaren) och sedan tillåter man kupén att bli varm genom att ställa in så luft passerar värmeväxlaren som innehåller varm kylarvätska, eller liknande, om jag inte missuppfattat.

Problemet kvarstår alltså och vet ej hur jag kan felsöka vidare.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.549
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Efter att ha läst lite till så kan jag förövrigt konstatera att problemet ej sannolikt är trasig värmeväxlare. Detta p.g.a både ut och in-slang blir väldigt varma. Om den var blockerad ska ut-slangen varit kall. Den var lite lite kallare än den ingående men fortfarande väldigt varm.

... Nja, jag syftade på luckan som täcker/öppnar för värmeväxlaren - När jag vrider från kallt till varmt hör jag att den mekaniska ''luckan/plattan'' rör på sig (öppnas/slår igen)... Därav alltså att jag inte tror problemet är där heller.

Nja, det flödar väl hela tiden kylarvätska i värmeelementet (värmeväxlaren) och sedan tillåter man kupén att bli varm genom att ställa in så luft passerar värmeväxlaren som innehåller varm kylarvätska, eller liknande, om jag inte missuppfattat.

Problemet kvarstår alltså och vet ej hur jag kan felsöka vidare.
Det kan ändå vara luft kvar i värmepaketet. Motorn kan behöva varvas lite när man luftar det. Nu har jag en gammal bil. Jag behövde varva motorn för att få ut all luft från värmepaketet. Samtidigt kom det ut en del smuts också, troligen magnetit.
I min bil finns det en smal slang med en nippel vid luftintaget som går till värmepaketet.
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
195
Kommun
Sundsvall
Är både slangarna väldigt varma tyder på att värmepaketet inte kyls ned. Dvs inte avger någon värme till kupé. Antingen passerar ingen luft paketet eller så är cellpaketet igengsatt.
Nja, enligt samtliga youtube-klipp jag kollat på ska båda slangarna vara nästan lika varma.. det betyder att den varma kylarvätskan cirkulerar ordentligt, om den inte cirkulerar och det är stopp i systemet är utgångsslangen kall.
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
195
Kommun
Sundsvall
Det kan ändå vara luft kvar i värmepaketet. Motorn kan behöva varvas lite när man luftar det. Nu har jag en gammal bil. Jag behövde varva motorn för att få ut all luft från värmepaketet. Samtidigt kom det ut en del smuts också, troligen magnetit.
I min bil finns det en smal slang med en nippel vid luftintaget som går till värmepaketet.
När jag bytte kylarvätska luftade jag flera gånger genom att skruva på ventilen som sitter i slangen som går till just värmeväxlaren. Där det ska luftas. Även med varm motor, jag minns inte om jag varvade motorn under tiden men har för mig det. Kan ju prova igen medans jag varvar motorn men är tveksam.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
604
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Det ska ju vara en viss skillnad på slangarna värmepaketet ska ju ta värme, det är ju tydligt att det inte gör det eftersom knappt någon luft kommer igenom som jag tolkar det, att motorn snurrar betyder inte alltid att fläkten också snurrar den kan ha lossnat från fläkt axeln. Sånt har ju hänt, men om det blåser som det ska och värmepaketet är varmt då undrar man?
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.677
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Nja, enligt samtliga youtube-klipp jag kollat på ska båda slangarna vara nästan lika varma.. det betyder att den varma kylarvätskan cirkulerar ordentligt, om den inte cirkulerar och det är stopp i systemet är utgångsslangen kall.
Om det är stopp någonstans, oavsett var, så blir väl ingen av slangarna varma.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.549
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Om det är stopp någonstans, oavsett var, så blir väl ingen av slangarna varma.
Det kan vara ett delflöde i ett värmebatteri som är delvis igensatt inuti.
Ledningarna eller slangarna kommer då att vara varma. Effekten som batteriet kan ge minskar om det är igensatt. Även skillnaden på temperaturen mellan tillopp och returledningen ökar om man har samma luftflöde som tidigare. Temperatur skillnaden på ledningarna ökar ju kallare uteluften är.
 
Toppen