• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

martcarls

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Knivsta
Hej!

Hoppas någon här på forumet har en idé kring vad detta kan bero på. Har en Fiat Ducato multijet 2,3 150 -16.. Under gårdagen började radion stängas av och sättas på under färd, precis som om det vore glappkontakt. Efter en natts stillastående var radion helt död, ac knappen död, färddatorn nollad, felmedelande på Webaston samt att den börjat varna för att airbagen är ur funktion.

Kollade såklart säkringarna och fann att samtliga funktioner verkar på något sätt vara kopplade till säkringen F36 (Radio, climate control, alarm, tachograph, battery disconnecting control unit, Webasto timer (+battery)

Problemet att den säkringen F36 är hel. Så vad kan det då vara?

Kan även tillägga att mätarna ”darrar” precis när tändningen slås på, det har de inte gjort förut. När man startat så slutar det och övriga funktioner funkar som vanligt men något fel är det ju onekligen.

Tar tacksamt emot ideer eller tips!

Mvh
Martin
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Disse fejlkoder kan læse ud af can-bus systemet med en rigtig god læser.

Du kan nok ikke selv gøre noget ved det.

Jeg fik en melding om fejl ved passager airbag. Det krævede en udskiftning af en enhed i bilen. Et par tusinde DKK. Heldigvis havde de delen på lager, da det er en ofte forekommende fejl.
 

martcarls

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Knivsta
Hej!

Tack för tipsen. Hittade tillslut orsaken. En av 70 ampere säkringarna som sitter på batteriet (och matar säkringskåpet med ström) hade dålig kontakt. Det hade föranlett en liten bränning mellan kabelsko och batteri med följden att kontakten helt försvann.

En uppolering av säkring och kabelskor räckte dvs för att allt skulle börja fungera igen.

Mvh
Martin
 

Anders 150

HBK Intresserad
Inlägg
13
Kommun
Kungsbacka
Hej...du menar att säkringen var hel och satt ordentligt? Var det bara radion som strulade? Har ett liknande fel och skall testa detta. Mitt problem är att dom flesta funktionerna (ljus, tuta, blinkers, mätare, fläkt mm) inte fungerar.
 

martcarls

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Knivsta
Hej. Ja, 70 amp säkringen som sitter i anslutning till batteriet (under golvet) hade tappat kontakten med batteriet. Den upplevdes sitta fast men efter att ha lossat säkringen så kunde man se att det var en brännpunkt som gjorde att kontakten försvann.
 

martcarls

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Knivsta
Hej. Ja, 70 amp säkringen som sitter i anslutning till batteriet (under golvet) hade tappat kontakten med batteriet. Den upplevdes sitta fast men efter att ha lossat säkringen så kunde man se att det var en brännpunkt som gjorde att kontakten försvann.
Lysen, fläkt, färddator mm blev strömlöst, precis som du också upplever.
 

Anders 150

HBK Intresserad
Inlägg
13
Kommun
Kungsbacka
Mina sitter fast och jag har kollat med multimeter att dom är hela....men har ej lossat på dom. Skall kolla...återkommer. Var brännpunkten vid själva anslutningen/skruven/muttern som håller säkringen eller såg du den på tråden?
 

mokal

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Drömme
HBK-Nr
12200
Medlemskap
2024
Hej!

Hoppas någon här på forumet har en idé kring vad detta kan bero på. Har en Fiat Ducato multijet 2,3 150 -16.. Under gårdagen började radion stängas av och sättas på under färd, precis som om det vore glappkontakt. Efter en natts stillastående var radion helt död, ac knappen död, färddatorn nollad, felmedelande på Webaston samt att den börjat varna för att airbagen är ur funktion.

Kollade såklart säkringarna och fann att samtliga funktioner verkar på något sätt vara kopplade till säkringen F36 (Radio, climate control, alarm, tachograph, battery disconnecting control unit, Webasto timer (+battery)

Problemet att den säkringen F36 är hel. Så vad kan det då vara?

Kan även tillägga att mätarna ”darrar” precis när tändningen slås på, det har de inte gjort förut. När man startat så slutar det och övriga funktioner funkar som vanligt men något fel är det ju onekligen.

Tar tacksamt emot ideer eller tips!

Mvh
Martin
Hej har du kollat säkringarna som sitter direkt på batteripolen plus polen
 

mokal

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Drömme
HBK-Nr
12200
Medlemskap
2024
Läser i vad som skrivits skulle kolla jordkablar den i motorrum lätt att kolla ta startkabel sätt en på metalldel på motor och en på chassit eftersom det blinkade och slutade funka tillslut kan vara det
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Om det gick att starta så är det knappast fel på anslutningar från batteriet , eller dess polskruvar.
Däremot kan ett batteri spöka och ge egendomliga saker.
Det kan vare en cell trasig och ge för låg spänning till de saker som inte funkande.
Men kan ändå få startmotorn att gå tillräckligt för att få igång motorn, då med kanske neråt eller under 10 Volt.
Lämpligt att kolla spänningen, den där mätaren som finns på BILTEMA kanske och att läsa handboken till densamma, noga.

Roysan
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Japp...har kollat dom med multimeter men har ej lossat på dom och kollat
Det är inte säkert att du har fullgod kontakt även om multimetern visar så.
Ibland medför dålig kontakt att man, vid mätning, erhåller rätt spänning men, så fort man lägger på en större eller mindre belastning, "försvinner" spänningen.
 
Toppen