• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Ingen ström till friskvattenpumpen

Senulf

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Falun
HBK-Nr
38713
Medlemskap
2024
Hej!
Har en Hobby Ontour Vantana 60 (-21:a, uttagen -22). Säkringen har gått till friskvattenpumpen men ändå inget liv i pumpen efter säkringsbyte, kan heller inte mäta upp någon ström i samma säkringhållare. Nya säkringen håller.
Allt annat fungerar. Någon som har råkat ut för samma sak? Missat någon annan säkringsplats för pumpen? Har ännu inte kollat pumpen direkt mot externt batteri.
Ulf S
 

Senulf

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Falun
HBK-Nr
38713
Medlemskap
2024
Har du testat pumpen separat, finns ju stor chans att pumpen är sönderfrusen efter vintern? Kanske har du inte fått tömt den ordentligt före en köldknäpp?
Den har fungerat tidigare under vintern men visst, kanske har frusit sönder. Konstigt bara att jag inte får någon spänning uppmätt vid pump eller ens i säkringhållaren
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Den har fungerat tidigare under vintern men visst, kanske har frusit sönder. Konstigt bara att jag inte får någon spänning uppmätt vid pump eller ens i säkringhållaren
Det kanske finns en säkring till längre bort i systemet, kanske i elcentralen.
Tänk på att felsökning efter handhavandefel knappast går på garanti.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Om man bytt säkring och grejorna inte fungerar så kan man inte göra så mycket
mer än att kanske kolla om det är is i tanken. Pumpen kan ju gå sönder ändå.
Sedan bör man kolla med verkstan om hur man kan göra mer innan man skapar ett handhavande fel eller åsidosätter garantin.
Har man sedan rådfrågat verkstan och dom säger att det tex inte finns något mer att göra för ägaren så
det väldigt liten chans att det skulle kunna vara handhavandefel pga att en strömbrytare inte är påslagen. :)
 
Toppen