• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ingen ström i bodelen

HeadQ

HBK Intresserad
Inlägg
1
Kommun
Luleå
Vill bara dela med mig hur jag löste ett märkligt problem, ifall det händer någon annan.

Dethleffs Globebus 2013

Förra hösten innan jag körde in husbilen i vinterförvaring tog jag bort passagerarstolen för att ta bort minuspolen från batterierna.
Nu hämtade jag hem husbilen, kopplade in minuspolen men bodelen fick ingen ström. Inget fungerade, inte trappsteget, inga lampor, ingenting.
Tog fram batteriladdaren men den sa att allt var fullt. La in strömuttag 220V men inte ens via den fungerade det.
Kontrollerade alla säkringar, alla var hela förutom en till TV som vi inte använder.
Började misstänka att någon gnagare, typ mus, hade bitit sönder kablar.
Samtidigt funderade jag om elblocket EBL101 var trasigt.
Eftersom jag kommer från datorvärlden och har bråkat med hårdvara tidigare så tänkte jag att man kanske bör göra en "hard reset" dvs jag tog ut alla vita kontakter från elblocket och lät den stå så i fem minuter. Sedan stoppade jag tillbaka allt och vips fungerar allt igen.
Irriterande fel som hade garanterat kostat en del om jag lämnat till verkstan.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.820
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Vill bara dela med mig hur jag löste ett märkligt problem, ifall det händer någon annan.

Dethleffs Globebus 2013

Förra hösten innan jag körde in husbilen i vinterförvaring tog jag bort passagerarstolen för att ta bort minuspolen från batterierna.
Nu hämtade jag hem husbilen, kopplade in minuspolen men bodelen fick ingen ström. Inget fungerade, inte trappsteget, inga lampor, ingenting.
Tog fram batteriladdaren men den sa att allt var fullt. La in strömuttag 220V men inte ens via den fungerade det.
Kontrollerade alla säkringar, alla var hela förutom en till TV som vi inte använder.
Började misstänka att någon gnagare, typ mus, hade bitit sönder kablar.
Samtidigt funderade jag om elblocket EBL101 var trasigt.
Eftersom jag kommer från datorvärlden och har bråkat med hårdvara tidigare så tänkte jag att man kanske bör göra en "hard reset" dvs jag tog ut alla vita kontakter från elblocket och lät den stå så i fem minuter. Sedan stoppade jag tillbaka allt och vips fungerar allt igen.
Irriterande fel som hade garanterat kostat en del om jag lämnat till verkstan.
Tack..
Bra och användbart tips.
 
Toppen