Novis
HBK Medlem
Husbilen (Carthago 2017) har stått uppställd utomhus i Göteborg med inkopplad 230 v. När jag för ett par dagar sedan kom till husbilen var det bara 4 grader i husbilen trots att värmen (230 v) var på. Inget felmeddelande på panelen. Ljuset fungerade. Enligt panelerna skulle det vara mer än 13 v i både startbatteriet och bodelsbatteriet.
Till saken hör att bilen nyss varit på reperation där verkstaden bla bytt ut en läckandes kran (kranen för tömning av färskvattentanken). Jag tänkte då, helt felaktigt, att de kanske tömt det vattenburna värmesystemet på vatten. Jag åkte därför och fylld på lite vatten och körde sedan tillbaka till ställplatsen. Då var hela bodelen helt död på ström. Inte ens panelerna gick igång. När jag satte i 230 kabeln lätt det som det klickade men fortfarande ingen ström. Kollade säkringarna till bodelen utan att hitta någon trasig. Jordfelsbrytare har inte löst ut. Huvudströmbrytaren är på. Ringde verkstaden som förklarade att det "vattenburna" systemet är slutet och fyllt med glykol så att fylla vatten i tanken ska inte ha någon betydelse. Åkte då tillbaka och tömde ut vattnet för att undvika frostskador. Jag får inte heller igång kontrollpanelen när bilen är startad.
Innan jag kör bilen tillbaka till verkstaden, någon som har någon tanke vad jag kan göra för att diagnosticera och lösa problemet själv?
Till saken hör att bilen nyss varit på reperation där verkstaden bla bytt ut en läckandes kran (kranen för tömning av färskvattentanken). Jag tänkte då, helt felaktigt, att de kanske tömt det vattenburna värmesystemet på vatten. Jag åkte därför och fylld på lite vatten och körde sedan tillbaka till ställplatsen. Då var hela bodelen helt död på ström. Inte ens panelerna gick igång. När jag satte i 230 kabeln lätt det som det klickade men fortfarande ingen ström. Kollade säkringarna till bodelen utan att hitta någon trasig. Jordfelsbrytare har inte löst ut. Huvudströmbrytaren är på. Ringde verkstaden som förklarade att det "vattenburna" systemet är slutet och fyllt med glykol så att fylla vatten i tanken ska inte ha någon betydelse. Åkte då tillbaka och tömde ut vattnet för att undvika frostskador. Jag får inte heller igång kontrollpanelen när bilen är startad.
Innan jag kör bilen tillbaka till verkstaden, någon som har någon tanke vad jag kan göra för att diagnosticera och lösa problemet själv?