• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ingen ström i bodelen, varken från batteriet eller 230v

Novis

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
30544
Medlemskap
2024
Husbilen (Carthago 2017) har stått uppställd utomhus i Göteborg med inkopplad 230 v. När jag för ett par dagar sedan kom till husbilen var det bara 4 grader i husbilen trots att värmen (230 v) var på. Inget felmeddelande på panelen. Ljuset fungerade. Enligt panelerna skulle det vara mer än 13 v i både startbatteriet och bodelsbatteriet.

Till saken hör att bilen nyss varit på reperation där verkstaden bla bytt ut en läckandes kran (kranen för tömning av färskvattentanken). Jag tänkte då, helt felaktigt, att de kanske tömt det vattenburna värmesystemet på vatten. Jag åkte därför och fylld på lite vatten och körde sedan tillbaka till ställplatsen. Då var hela bodelen helt död på ström. Inte ens panelerna gick igång. När jag satte i 230 kabeln lätt det som det klickade men fortfarande ingen ström. Kollade säkringarna till bodelen utan att hitta någon trasig. Jordfelsbrytare har inte löst ut. Huvudströmbrytaren är på. Ringde verkstaden som förklarade att det "vattenburna" systemet är slutet och fyllt med glykol så att fylla vatten i tanken ska inte ha någon betydelse. Åkte då tillbaka och tömde ut vattnet för att undvika frostskador. Jag får inte heller igång kontrollpanelen när bilen är startad.

Innan jag kör bilen tillbaka till verkstaden, någon som har någon tanke vad jag kan göra för att diagnosticera och lösa problemet själv?
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
128
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Husbilen (Carthago 2017) har stått uppställd utomhus i Göteborg med inkopplad 230 v. När jag för ett par dagar sedan kom till husbilen var det bara 4 grader i husbilen trots att värmen (230 v) var på. Inget felmeddelande på panelen. Ljuset fungerade. Enligt panelerna skulle det vara mer än 13 v i både startbatteriet och bodelsbatteriet.

Till saken hör att bilen nyss varit på reperation där verkstaden bla bytt ut en läckandes kran (kranen för tömning av färskvattentanken). Jag tänkte då, helt felaktigt, att de kanske tömt det vattenburna värmesystemet på vatten. Jag åkte därför och fylld på lite vatten och körde sedan tillbaka till ställplatsen. Då var hela bodelen helt död på ström. Inte ens panelerna gick igång. När jag satte i 230 kabeln lätt det som det klickade men fortfarande ingen ström. Kollade säkringarna till bodelen utan att hitta någon trasig. Jordfelsbrytare har inte löst ut. Huvudströmbrytaren är på. Ringde verkstaden som förklarade att det "vattenburna" systemet är slutet och fyllt med glykol så att fylla vatten i tanken ska inte ha någon betydelse. Åkte då tillbaka och tömde ut vattnet för att undvika frostskador. Jag får inte heller igång kontrollpanelen när bilen är startad.

Innan jag kör bilen tillbaka till verkstaden, någon som har någon tanke vad jag kan göra för att diagnosticera och lösa problemet själv?
Hej
Det är inte så att verkstaden har stängt av huvudströmbrytaren ?
Om det är en E-Line, så sitter den bak i garaget i elskåpet och röd till färgen.
Är det en C-line så sitter den vid batterierna, luckan utifrån i dubbelgolvet.
Kan ju vara värt att kolla
Mvh Per
 

Novis

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
30544
Medlemskap
2024
Hej
Det är inte så att verkstaden har stängt av huvudströmbrytaren ?
Om det är en E-Line, så sitter den bak i garaget i elskåpet och röd till färgen.
Är det en C-line så sitter den vid batterierna, luckan utifrån i dubbelgolvet.
Kan ju vara värt att kolla
Mvh Per
Tack för ditt förslag. Jag har dubbelkollat huvudströmbrytaren och tyvärr är det inte den som är skyldig.
 
Toppen