• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ingen kyla under körning

Miata

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1927
Medlemskap
2025
Vi har en Adriatik 660SP -08 med Thetford kyl & frys. Problemet är att kylen/frysen inte funkar alls under körning. Vi kan starta färden med -18 i frysen och 2-4 grader i kylen, men när vi kommer fram på kvällen är det som om skåpet varit avstängt hela tiden. Det spelar ingen roll om vi kör på 12V eller gasol, likaså har vi provat med auto-läget eller manuell styrning. Efter 3-4 timmars körning är det -6 i frysen och ca 8-10 i kylen. Efter en hel dags körning är det ca 0 i frysen och 15-18 i kylen. Dock indikerar panelen att allt är normalt, den blå varningslampen blinkar t ex inte. Vid ett tillfälle provade vi att köra en hel dag med skåpet avstängt, och vi fick då exakt samma temperaturkurva som vi får med skåpet "igång".

Efter mycket tjat har nu Thetford bytt ut skåpet till ett nytt - men problemet kvarstår. Det funkar helt enkelt inte när vi kör.

Är det någon annan som varit med om samma problem? Vad kan det vara, om det inte är något fel på skåpet?

Janne
:(
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ingen kyla under körning

Høres noe rart ut, men jeg ville prøvd med vinterlukene for å se om det er fartsvinden som kjøler ned de deler på baksiden som blir varmet opp.
 

Miata

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1927
Medlemskap
2025
Sv: Ingen kyla under körning

Det borde inte vara det, vi har haft samma problem i 35-40 graders värme som nu i helgen när det varit 5-8grader. Men jag är beredd att prova allt...

Tack för förslaget i alla fall.

Janne
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Ingen kyla under körning

Vi hade samma problem nu också och vi har 5 grader i Fredrikstad men då var det för att vinterluckorna var monterade och när jag tog bort dom så var det rätt varmt bakom luckorna , nu när luckorna är borta så är kylen okay .

Hur kallt skall det vara för att man skall montera luckorna ??
 
F

F.d. 24435

Guest
Sv: Ingen kyla under körning

Hade samma problem dock i en annan typ av bil. Kylen fungerade på alla tänkbara sätt utom på 12volten när vi körde. Lampa indikerade att allt var ok. Det visade siga att ett relä hade hängt sig som styr strömmen från generatorn till kylen under färd. Knackade lite försiktigt på reläet och då fungerade det igen. Bytte relä, kostnad 400:- därefter inga problem....lycka till
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Ingen kyla under körning

Om ni kör på gasol verkar det konstigt om det inte fungerar.

Vad det gäller 12V så skulle jag ha bilen på tomgång och ta bort nedre luckan bakom kylskåpet och mäta spänningen på kabeln som går till 12V patronen o se om den får spänning.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Ingen kyla under körning

Det borde inte vara det, vi har haft samma problem i 35-40 graders värme som nu i helgen när det varit 5-8grader. Men jag är beredd att prova allt...

Tack för förslaget i alla fall.

Janne
Har du huvdstömen i bodelen på, när du kör? Är den av så funger inte kylen i vår bil
bosse b
 
F

F.d. 6061

Guest
Sv: Ingen kyla under körning

En 08 har du garanti kvar på, vad säger Adria om detta fenomen?
 

Miata

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1927
Medlemskap
2025
Sv: Ingen kyla under körning

De har fått frågan i dag, men inte svarat ännu. Tidigare har min verkstad varit i kontakt med Thetford, eftersom det var det mest naturliga.

Jag kommer att informera om hur det går.

Det kan inte vara så att jag är den enda som har detta problem. Det borde ha inträffat tidigare. Thetford antydde att det hunde ha med bilens lutning att göra men jag tvivlar på det. Hemma står bilen med lutning framåt, och då fungerar det ju. Dessutom lutar ju bilen inte bara framåt under körning, utan det är ju ganska varierande.

Janne
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Ingen kyla under körning

Du måste kolla att Du har styrspänningen D+ från generatorn.
Den går in i elektroblocket som i sin tur styr reläet för kylskåpet.
Om Du har spänning på D+,så kan det vara att reläet är defekt.
 
Toppen