• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ingen kyla i kylskåpet

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.186
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej... jag undrar om ni har några tipps hur jag kan få kyla i kylskåpet... just nu är det storm här (Alexandroupolis) jag har HB uppstäld så att vinden ligger på gallersidan av kylskåpet.... tydligen så fungerar kylskåpen dåligt när kraftig vid ligger och trycker på "gallersidan" Jag har stöt på detta problem tidigare .... och när vinden lägger sig så fungerar allt igen.... Vist jag kan vända på HB...., men finns det andra lösningar..... har provat med pappskivor för gallert men inget synbart resultat....just nu är kylskåpet uppe i +20 :mad: och maten blir förstört.... finns det tipps.??

Önskar er alla en härlig kväll..... här är det just nu ca +25.... men full storm...
Peter & Wovi

P1010115.JPG
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.928
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Ingen kyla i kylskåpet

Kan vara att trycket från blåsten förstör "skorstenseffekten" genom dina kylgaller. Dvs den varma luften dras inte ut ordentligt, vilket påverkar effekten. Prova att köra på gasol. Det blir iofs varmare bak kylskåpet men den värmen brukar kunna förstärka skorstenseffekten så att draget ökar. Dessutom har en del skåp bättre verkningsgrad på gasol, än på el!

Annars kan man hjälpa skorstenseffekten med fläktar. Gissar att du inte har någon sådan hos dig just nu. Skulle också kunna funka med något böjt vindskydd framför gallerna. Minst lika högt som avståndet mellan gallerna men böjt utåt från bilen, så att skorstenseffekten funkar.

Lycka till
:-/<rister
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.186
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Ingen kyla i kylskåpet

Tack för ditt snabba svar :=/rister....

Jag kör på gasol...... men det kan var skorstenen som du säger.... just nu har jag ingen fläkt.... men det är nog en bra idée att ha en innan problemet upstår.... då det inte är första gångem.....

Önskar dig en härlig söndagskväll

Peter & Wovi

Kan vara att trycket från blåsten förstör "skorstenseffekten" genom dina kylgaller. Dvs den varma luften dras inte ut ordentligt, vilket påverkar effekten. Prova att köra på gasol. Det blir iofs varmare bak kylskåpet men den värmen brukar kunna förstärka skorstenseffekten så att draget ökar. Dessutom har en del skåp bättre verkningsgrad på gasol, än på el!

Annars kan man hjälpa skorstenseffekten med fläktar. Gissar att du inte har någon sådan hos dig just nu. Skulle också kunna funka med något böjt vindskydd framför gallerna. Minst lika högt som avståndet mellan gallerna men böjt utåt från bilen, så att skorstenseffekten funkar.

Lycka till
:-/<rister
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.186
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Ingen kyla i kylskåpet

Nu har jag vänt HB:en så att vinden inte kommer rakt mot kylskåpsgallert.... och se genast började tempen sjunka....Och för säkerhets skull så rensade jag bort ca 5 cm is från väggarna i frysfacket......visserligen blev jag av med en massa minusgrade tillsammans med isen.... men det kommer ju snart ny is :swoon:....

Önskar er allla en härlig varm kväll
Peter & Wovi
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Ingen kyla i kylskåpet

Läste att någon brukar ta plastfilm som man använder i köket och klär in kylskåpsgallren med vid stark blåst.

//Tommy
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.186
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Ingen kyla i kylskåpet

Jag brukar skära till papp och trycka fast på insidan av gallert.... men denna gång hjälpte inget annat än att vända HB:en....:swoon: men skall prova men plastfilm nästa gång.... så tack för tippset... sen tror jag att mina galler som är ca 40x50cm är för stora när det blåser... de flesta har ca 40x15cm....täcker jag över båda så blir det nog svårt att få kyla :twitcy:i kylen... Men en sak är säkert att HOBBY montören har satt in för stor kyl....för i manualen för kylen står det att ventilationsavståndet för denna kyl skall vara 1400mm men här är bara 1100mm....:swoon: så ventilationen blir inte bra....men jag märke när bilen lutar kraftigt så sjunker tempen i kylen... men jag tycker att det är jobbigt när bilen lutar för mycket....jag måste då ha säkerhetsbelte i sängen :D för att inte trilla ur....

Läste att någon brukar ta plastfilm som man använder i köket och klär in kylskåpsgallren med vid stark blåst.

//Tommy
 
Toppen