• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ingen husbilsfråga, men TV-fråga...

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Jag vet att det finns en massa experter på allt möjligt här i klubben, så jag lägger ut en icke husbilsrelaterad fråga:
Jag har en ny TV, en 42 tums LCD. Jag vill koppla ihop den med förstärkaren så jag får allt ljud ut i mina högtalare istället för tv:ns interna. Jag har ingen optisk ingång på förstärkaren, utan endast rca (en röd och en vit), och på TV.n finns det audio out (en röd och en vit). Jag har provat alla ingångar på förstärkaren (CD, VCR, TAPE 1 TAPE 2, PHONO), men får ändå inget ljud. Vad gör jag för fel??? Eller är förstärkaren för gammal (en Pioneer ca 15 år)? Jag har såklart ställt in förstärkaren på rätt väljare när jag testat.
Är det nån som har ett bra svar?
Tack på förhand från Annette
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ingen husbilsfråga, men TV-fråga...

Rød audio out på TV til rød inngang på forsterker, og svart likedan da skulle det bare være å finne rett kildevalg på forsterkeren og kontroll av om det er en egen instilling i TV for om lyden skal kunne komme ut på Audio out. Har sett noen hvor en måtte skru opp lyden på tven - kunne bruke en plugg i hodetelefonutgangen for å stoppe høytalerene i TV,

Det er i hvert fall et sted å starte.
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Ingen husbilsfråga, men TV-fråga...

Hej!

Eftersom det med all sannolikhet är linjeutgång på din TV så har det inte någon betydelse om du har ljudet på på TVn.
Skulle tro att det är en inställning i din TVs menysystem. Gå in på ljudinställning och kolla om linjeutgången är aktiverad.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Ingen husbilsfråga, men TV-fråga...

Jag har letat i alla menyer och inte hittat någon inställning. Jag tänkte på det själv att det kunde vara så att man ska aktivera den audio utgången på TV:n när man kopplat ihop med förstärkaren. Men det verkar inte finnas någon sån möjlighet. Kan det möjligen vara så att TV:n sänder ut en audiosignal som förstärkaren inte känner igen pga att den är för gammal? Har det möjligen något att göra med s.k. 5.1 ljud? Att TV:n sänder ut signaler för 5.1 ljud och som man då måste ha en hemmabioförstärkare för att den ska klara att ta emot den typen av signal? En vild gissning...jag får väl gå till en riktig Hi-Fi affär där dom kan sin sak o fråga. Har frågat på Elgiganten och Media Markt, men dom säger att det ska kopplas så som jag gjort och att då ska det funka...vilket det inte gör...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ingen husbilsfråga, men TV-fråga...

Jeg skulle gjøre samme sak for en tid siden, men det viste seg at de kontaktene som var merket Audio (hverken inn eller ut) var audio inngang!
Eneste utgangen som fantest på den TV var for hørelur, og den sitter foran - ikke snygt.
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Ingen husbilsfråga, men TV-fråga...

Hej !
Vad är det för TV du har?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ingen husbilsfråga, men TV-fråga...

Hej !
Vad är det för TV du har?

Hvis dette var til meg, så gjaldt problemet en Samsung 30" av 3xx serien.
Har selv en 599 som har alle utganger, så det er ikke merket men modellen.
Gikk inn på dokumentasjonen og fant et eksempel - audio kontaktene var for bruk sammen med den gule video-rca kontakten - compositt video inngang.
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Ingen husbilsfråga, men TV-fråga...

Hvis dette var til meg, så gjaldt problemet en Samsung 30" av 3xx serien.
Har selv en 599 som har alle utganger, så det er ikke merket men modellen.
Gikk inn på dokumentasjonen og fant et eksempel - audio kontaktene var for bruk sammen med den gule video-rca kontakten - compositt video inngang.

Ber om ursäkt :santa1:Knugrone, men det var till ursprungfrågan
Tänkte att man kunde kolla lite på nätet hur det ser ut på hans TV.

//Schmid
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ingen husbilsfråga, men TV-fråga...

Jeg har og tenkt den tanken - Annette hvilket merke og modell er din nye TV?
Jeg tror at scmid eller jeg kan finne ut om det er en løsning på problemet.
 
F

F.d. 4380

Guest
Sv: Ingen husbilsfråga, men TV-fråga...

Har själv samma problem.Har en Grundig Xantia som jag ej får till ljudet på, till förstärkaren.
Den var på väg ut genom fönsteret igår kväll......
MYCKET tacksam för tips, så frugan slipper ringa glasmästaren.....

Roger
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ingen husbilsfråga, men TV-fråga...

Grundig Xentia serie har ikke direkte analog lydutgang, den har en optisk digital lydutgang. Denne kan brukes hvis forsterkeren har slik inngang.

Det finnes en bakdør ved hjelp av en overgang fra scart slik at en får fatt på de analoge signalene som ligger der dette bør fungere for AV2.

Redigert: Fjernet ikke fungerende lenke.
 
F

F.d. 4380

Guest
Sv: Ingen husbilsfråga, men TV-fråga...

Knugrone, jag får inte länken att fungera.
Kan du se efter om den var rätt.

Tack på förhand
Roger
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ingen husbilsfråga, men TV-fråga...

Fikk også nå problem, det er et par webtekniske feil på Welcome to Grundig som jeg måtte lure meg rundt første gangen. Jeg gikk inn på download manual ov valgte TV LCD og søkordet xentia. Trykket så på lenken for en av modellene (samme bok for alle). En kan her også velge språk!

Gjorde endel forsøk, det er et kort vindu tilgjengelig etter søkingen på download siden.
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
511
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: Ingen husbilsfråga, men TV-fråga...

Det ska gå.
För gammal är den inte.
Men på många apparater följer ljudet på audioytgången bakpå med ljudvolymen på tvns högtalare.
Därför finns normalt en knapp eller något i nån meny för att skifta till denna utgån/stänga av tvn interna ljud.
Antagligen är volymen avstängd ut från tv.
Du kan testa om du får ljud ur förstärkren med kabeln du använder , så här:
Skruva upp ganska högt o pilla lite på kontakten som ska in i tvn = brumm i förstärkeren....
Arbetar med ljud dagligen...
Mvh Mats E
www.edegard.nu
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Ingen husbilsfråga, men TV-fråga...

Det ska gå.
För gammal är den inte.
Men på många apparater följer ljudet på audioytgången bakpå med ljudvolymen på tvns högtalare.
Därför finns normalt en knapp eller något i nån meny för att skifta till denna utgån/stänga av tvn interna ljud.
Antagligen är volymen avstängd ut från tv.
Du kan testa om du får ljud ur förstärkren med kabeln du använder , så här:
Skruva upp ganska högt o pilla lite på kontakten som ska in i tvn = brumm i förstärkeren....
Arbetar med ljud dagligen...
Mvh Mats E
www.edegard.nu

Det var inte Tv:n jag menade var för gammal, det var förstärkaren i så fall. Tv:n är några dagar gammal bara.
Jag har just letat i alla menyer efter en sådan funktion att aktivera audioutgången/stänga av TV:ns interna högtalare, utan resultat.
Och ja, det brummar i förstärkaren när man gör som du beskriver.
MVH Annette
 
Senast ändrad:

Tant Sture

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Motala
HBK-Nr
2178
Medlemskap
2024
Sv: Ingen husbilsfråga, men TV-fråga...

Hej Anette. Kolla om du inte har en beteckning på valmöjlighet på din förstärkare som heter AUX. Välj i så fall denna men vrid ner ljudet innan du startar, för har du otur sprängs dina Högtalare.
Själv kör jag jag med Philips TV ljudet via Scart till min Thomson och där tar jag ut ljudet på AUX.
Men det bör gå lika bra med att få ljud via RCA kabeln.

Lycka till från Tant Sture
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Ingen husbilsfråga, men TV-fråga...

Det finns ingen AUX, kolla mitt första inlägg, där står vilka utgångar som finns. Jag har testat alla. Jag har också testat med en annan förstärkare som har AUX ingång, men det hjälpte inte.
 

Tant Sture

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Motala
HBK-Nr
2178
Medlemskap
2024
Sv: Ingen husbilsfråga, men TV-fråga...

O shit. Nu har jag läst igenom och inser att du har problemos, det enda som skulle hjälpt vore väl om man var på plats och själv fick testa. Däremot har jag inget förtroende för Pioneer. Dessa apparater är inte så beskaffade som de borde, men det är min egna uppfattning andra kan ju ha upplevt motsatsen. Det enda vore väl att göra en egen kabel kanske, men men.
Du har ingen lokal TV Radiohandlare som kan bistå med lite råd ?
Men egentligen så är ju 15 år ingen ålder, min gamla Harman Kardon klarar TV som inget och den är säkert sen 72 - 73. Men Thomson har lite fler möjligheter så jag bruker den istället.
Mvh Tant Sture
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ingen husbilsfråga, men TV-fråga...

Annette, jeg holder på med nedlastning av dokumentasjon for TVen din - i brukerdok ser jeg at det ikke finnes noen analog utgang, bare en digital. Laster og ned en større teknisk dok :santa-3-icon:

En mulig løsning er også på denne å bruke en SCART porten og en overgang - blokkerer desverre for en video opptager. Du kan da bruke en av AV kontaktene med en overgang og stenge av de interne høytalere, se side 88 i brukerboken.

En annen mulighet er tapping av hodetelefonutgangen. Ikke særlig elegant.

Tredje og mest elegante løsning er å bruke digital lyd utgangen - men det krever en forsterker med denne inngangen. Se side 89.
 
Toppen