• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ingen glad överraskning

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Dags för oljebyte inför säsongen.
En enkel match tänkte jag.
Gissa om jag blev överraskad när jag öppnade bildörren och en odör av brandlukt mötte mig.
Regulatorn till solcellerna visade sig ha gett upp.
Alla säkringar är hela så det verkar helt enkelt som att det är elektroniken som packat ihop.
Bara att öppna plånboken.
Det blev till att sanera och in med ozongeneratorn.
Glad påsk.
1000009940.jpg1000009939.jpg

Senast ändrad:

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025
Så blev det på en husbil jag hade. Jag hade glömt en 12 V AC igång när vi åkte från Italien. Den drog ur bodelsbatterierna helt. Hade 1 st solcell på 110 W på taket. Den gav så mycket så de klena kablarna från solcellsregulatorn och vidare till EBL var helt brända och även sockeln på EBL. Monterat på husbilsfirman där vi köpte husbilen. Vi var i Slovenien. Som tur var satt EBL bredvid passagerarplatsen så min fru reagerade snabbt när det började lukta bränt och rök ur lådan. Bara vi hade stängt av AC så fungerade allt tills vi kom hem och bytte kablar och sockel på EBL.

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
du kan ju vara glad inte hela bilen brand upp
Japp.
Det har varit riktigt varmt och jag är glad att det inte låg något eldfängt i närheten.
Man får se det från den ljusa sidan.
Dessutom får jag nu en bra anledning att passa på byta upp mig till en lite roligare regulator.
Så inga sura miner här, men det har förmörkat min tillvaro lite så det blir inte något oljebyte idag.
Tror jag tar en öl till istället.

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Ser ut som det varit dåligt åtdragna plintar som genererat värme. Var kablarna lösa när du upptäckte det?

Lena & Tomas

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
27570
Medlemskap
2025
Var regulatorn ansluten till batteri när detta hände? I bruksanvisningen till min gamla schaudt regulator står att man måste bryta kontakten med solcellerna om batteriet inte är anslutet….. Ser ut som en Victron?

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Var regulatorn ansluten till batteri när detta hände? I bruksanvisningen till min gamla schaudt regulator står att man måste bryta kontakten med solcellerna om batteriet inte är anslutet….. Ser ut som en Victron?
Inget ändrat på de åren den suttit där. Det har bara fungerat. Jo det är en Victron. Och allt överdimensionerat utom säkringar.

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Kallödning ser det ut som, de uppstår ju oftast där grova komponenter finns på kretskort och löder bort värmen under lödprossessen.

Toppen