• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Införsel från Tyskland totvikt över 3500kg

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Införsel från Tyskland totvikt över 3500kg

Min erfaring fra bilprovningen er at det ikke er papiret med CoC som er viktig, men at det i bilen finnes en plate fra husbilsfabrikken med EU-nummeret for dette papiret - mangler dette nummeret så trengs det en bunke med papirer. Uten så hilder det med de tyske registreringspapirene som du må sende til Trafikkstyrelsen for ursprungskontroll, dette tar endel tid.
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Införsel från Tyskland totvikt över 3500kg

Hej Per

Jag blir inte riktigt klok på det här med CoC-dokument. Behövs detta bara när det är nya bilar som importeras?

Frågan är berättigad då dessa regler har ändrats fram och tillbaks genom tiderna.

Numera gäller att COC-dokumentet bara behövs när husbilen skall in-registreras som nytt fordon.
COC dokumentet måste dessutom vara i original, annars accepteras det inte av Transportstyrelsen.

Transportstyrelsen accepterar över huvudtaget inga kopior alls nu för tiden, även kvittot skall vara i original. Allt arkiveras av Transportstyrelsen, de återsänder inget.

Så nu är det slut för Forsbergs bondfångeri att kvittera ut 10 000:- för ett kopierat papper.
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Införsel från Tyskland totvikt över 3500kg

Jag beställde ett nytt CoC från en tysk återförsäljare med en högre totalvikt och det kostade 160 € inkl ny plåt.
 
F

F.d. 7048

Guest
Sv: Införsel från Tyskland totvikt över 3500kg

Jag mailade lite med en expert på internationella körkortsfrågor på KBA (Tyska transportstyrelsen) och enligt honom så spelar det ingen roll i vilket land fordonet är registrerat i, bara vad det är registrerat som.

Moderna husbilar är oftast (alltid?) registerade som klass M1 vilket motsvarar personbil i Sverige. Dessa får man köra hem oavsett totalvikt om man har ett gammalt B-körkort.
 
Toppen