• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Inför vinter och bortkoppling batteri.

CalleJompa

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Motala
HBK-Nr
21846
Medlemskap
2024
Eftersom många frågar hur man gör inför vinterförvaring.
Jag har Sunwind Lithium Heat 100AH till mina solceller. Först slår jag av strömbrytaren till solcellerna sedan tar jag bort säkringen vid batteripolen (bodelen).
Jag vet att den nya typen Litiumbatteri jag har ska klara att stå på för den säkrar automatiskt för urladdning och överladdning, Jag har tidigare bara slagit av EBL. Allting är numera inte kopplat till EBL efter några år i min bil, så därför gör jag såhär. Det är så enkla åtgärder. Därför kan jag också sova lugnt i vinter när vår husbil står i "hangaren".
PS. På startbatteriet tar jag bort minuspolen (massan). Inte pluspolen som ni säkert vet. DS.
Vi ses på vägarna i sommar igen. Ha det gott ni alla.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
677
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Tror inte att du skall lita på den siffran. Den låga urladdningen registreras inte av BMS. Ladda batteriet och se hur många Ah du får i. Har ett batteri från Skanbatt som visade 100% efter 6 månaders lagring. Fick i drygt 60Ah.
100% siffran är ganska nära sanningen. MultiPlus går i Float väldigt snabbt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.883
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag håller på och byter färskvatttenpump i husbilen nere i mitt garage, passar på att tömma mitt CALB-LFP 100Ah som stått fulladdat sen förra vintern, BMS-xiaoxiang (JBD) visar 99%, belastar med 10A med en kapacitets-testare, så vi får se vad jag får ur det när BMS'et stängt ner.
Jag måste rätta mej själv lite, mitt CALB-batteri har haft nuvarande BMS i över 2år, och jag har inte använt detta batteri sedan dess, nu när jag tömde det så reggade 1 cykler.
Jag belastade med 10A i drygt 9h och fick ur drygt 94Ah, och då är bms'et satt på 3,0V som LowCutoff V. Så mindre än 3Ah/år har självurladdats.

20231004_134716.JPG

Screenshot_20231004-134954.png

Screenshot_20231004-142401.png
 
Toppen