• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Inför vinter och bortkoppling batteri.

CalleJompa

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Motala
HBK-Nr
21846
Medlemskap
2024
Eftersom många frågar hur man gör inför vinterförvaring.
Jag har Sunwind Lithium Heat 100AH till mina solceller. Först slår jag av strömbrytaren till solcellerna sedan tar jag bort säkringen vid batteripolen (bodelen).
Jag vet att den nya typen Litiumbatteri jag har ska klara att stå på för den säkrar automatiskt för urladdning och överladdning, Jag har tidigare bara slagit av EBL. Allting är numera inte kopplat till EBL efter några år i min bil, så därför gör jag såhär. Det är så enkla åtgärder. Därför kan jag också sova lugnt i vinter när vår husbil står i "hangaren".
PS. På startbatteriet tar jag bort minuspolen (massan). Inte pluspolen som ni säkert vet. DS.
Vi ses på vägarna i sommar igen. Ha det gott ni alla.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.078
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Eftersom många frågar hur man gör inför vinterförvaring.
Jag har Sunwind Lithium Heat 100AH till mina solceller. Först slår jag av strömbrytaren till solcellerna sedan tar jag bort säkringen vid batteripolen (bodelen).
Jag vet att den nya typen Litiumbatteri jag har ska klara att stå på för den säkrar automatiskt för urladdning och överladdning, Jag har tidigare bara slagit av EBL. Allting är numera inte kopplat till EBL efter några år i min bil, så därför gör jag såhär. Det är så enkla åtgärder. Därför kan jag också sova lugnt i vinter när vår husbil står i "hangaren".
PS. På startbatteriet tar jag bort minuspolen (massan). Inte pluspolen som ni säkert vet. DS.
Vi ses på vägarna i sommar igen. Ha det gott ni alla.
Lämna inte bodelsbatteriet (litium) fulladdat innan du kopplar från det, jag lossar + polen eftersom minus är svåråtkomliga,men det gäller att isolera den så den inte kommer i kontakt med chassi.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.782
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Det er meget forskelligt, hvad "man" gør med sit LiFePo4 om vinteren.

Jeg gør ingenting.

Husbilen står under et plasttag i carporten ved siden af mit hus. Solcellerne giver lidt strøm til underholdsladning, som sker når det er lyst og så længe der er over +4 C grader ved batteriet i husbilen.

I gode perioder kan jeg via en dc-dc 12V med en kontakt af og på flytte strøm fra bodelsbatteriet til startbatteriet, der jo aflades langsomt af forskellige ting i FIAT delen under vinteren. Siden oplades bodelsbatteriet af solcellerne, når der er +4 C ved bodelsbatteriet.

Min filosofi er: Hvis din almindelige bil kan tåle at står ude om vinteren, så kan din husbil også. Men der er jo ting du har i din husbil, som du ikke har i den almindelige bil, så som vandtanke, fødevarer, tøj med mere. Disse ting skal du naturligvis vintersikre.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Jag fattar inte detta med att ett LiFePo batteri inte kan lämnas fulladdat över vintern. Jag har aldrig haft problem med att ha ett fulladdat batteri i bilen över vintern och det är ändå 5 år gammalt. Kopplar dock loss pluspolen. Det känns krångligt att försöka ladda ur ett fulladdat batteri till 50% bara för att bilen ska ställas av i 6 månader...
Diskuterade detta med Victron E på någon mässa och fick inget tydligt svar om varifrån detta med just 50% kom och inte t.ex. 80%.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.882
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vad jag läst mej till så ska inte LFP-batterier lagras urladdade, utan helst laddade 50% eller mer.

Däremot ska de inte lagras för länge i kyla.
-20 till+60 högst en månad.
-10 till+35 högst tre månader
Längre lagringstid +15 till+35
Batteriet bör även cyklas minst en gång var 6:e månad.

Jag lagrar flera av mina LFP fulladdade inomhus i mitt garage där det kan gå ner till +5C ibland.

Hur ni andra gör vet jag inte, men läst att en del tar in dem under vintern, låter bra enligt mej.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
910
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Så I Norrland där jag bor och måste vinterförvara 6mån utomhus eller i kallgarage, utan möjlighet till värme eller underhållsladdning, och har bodelsbatteriet oåtkomligt under stolen (väldigt bökigt att ta hem) så är LFP inte att rekommendera?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.882
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Så I Norrland där jag bor och måste vinterförvara 6mån utomhus eller i kallgarage, utan möjlighet till värme eller underhållsladdning, och har bodelsbatteriet oåtkomligt under stolen (väldigt bökigt att ta hem) så är LFP inte att rekommendera?
Oåtkomligt skulle jag inte kalla det, jag byter batteri under sätet på en plåtis på cirka 30-40min. Snurra stolen så kommer du åt de bökiga skruvarna, man får ta i för att snurra stolen till rätt position. Men jag instämmer att det är en idiotisk placering.
Glöm inte att cykla batteriet minst en gång var 6:e månad.

Har du blybatteri måste du ändå in och lyfta av polskon.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.983
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Jag fattar inte detta med att ett LiFePo batteri inte kan lämnas fulladdat över vintern. Jag har aldrig haft problem med att ha ett fulladdat batteri i bilen över vintern och det är ändå 5 år gammalt. Kopplar dock loss pluspolen. Det känns krångligt att försöka ladda ur ett fulladdat batteri till 50% bara för att bilen ska ställas av i 6 månader...
Diskuterade detta med Victron E på någon mässa och fick inget tydligt svar om varifrån detta med just 50% kom och inte t.ex. 80%.

Skrönor!
Lyssnade på ett radioprogram om just skrönor.
Någon tror någonting som sen sprids runt och sen är skrönan född och ingen vet vem som skapade den.

Det finns bra skrönor också, fryser man om kroppen sätt på en mössa!
I huvudet går 70%, 50% eller vad det 30% av värmen ut, alla säger olika och alla är lika säkra på procentsatsen! :) Trots att internet finns så överlerver den skrönan!

Det rätta svaret är 30%, ha ha ha....
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.280
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Skrönor!
Lyssnade på ett radioprogram om just skrönor.
Någon tror någonting som sen sprids runt och sen är skrönan född och ingen vet vem som skapade den.

Det finns bra skrönor också, fryser man om kroppen sätt på en mössa!
I huvudet går 70%, 50% eller vad det 30% av värmen ut, alla säger olika och alla är lika säkra på procentsatsen! :) Trots att internet finns så överlerver den skrönan!

Det rätta svaret är 30%, ha ha ha....
Ja de här förvaringshistoriorna är inget som jag orkar kommentera ens. Jag känner att om batteriet håller 5 eller 6 generationer är ganska ovidkommande. Det har säkert kommit en bättre batterikemi under tiden.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
910
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Oåtkomligt skulle jag inte kalla det, jag byter batteri under sätet på en plåtis på cirka 30-40min. Snurra stolen så kommer du åt de bökiga skruvarna, man får ta i för att snurra stolen till rätt position. Men jag instämmer att det är en idiotisk placering.
Glöm inte att cykla batteriet minst en gång var 6:e månad.

Har du blybatteri måste du ändå in och lyfta av polskon.
Haha, jag får kanske börja öva på snabb avmontering/montering av passagerarstolen (plus några extra gym-pass för att orka lyftet), om det bli LFP när nuvarande trötta bobatteri måste bytas. Då bilen står ute så är ju risken att det blir kallare än minus 20 som verkar vara lagringsgränsen för de flesta LFP. Skulle förstås kännas bra att lagra det inne i den goa stugvärmen över vintern.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.882
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Blybatterier gillar inte heller kyla, där gäller det att se till att de är ordentligt laddade, vid ca. -15 kan ett blybatteri som är 50% laddat frysa sönder.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.078
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag fattar inte detta med att ett LiFePo batteri inte kan lämnas fulladdat över vintern. Jag har aldrig haft problem med att ha ett fulladdat batteri i bilen över vintern och det är ändå 5 år gammalt. Kopplar dock loss pluspolen. Det känns krångligt att försöka ladda ur ett fulladdat batteri till 50% bara för att bilen ska ställas av i 6 månader...
Diskuterade detta med Victron E på någon mässa och fick inget tydligt svar om varifrån detta med just 50% kom och inte t.ex. 80%.
Jag har fått rekommendatiinen från Sunlux att ladda ur till 80% kvar, när bilen stått 6 månader så är det nere på drygt 50%, dock visar BMS fortfarande 80%, men min AHräknare visar jag får in ca 50% innan fullt, detta gäller litiumbatterier,övriga batterier bör vara fulladdade vid förvaring,finns ingen anledning att stödladda under vintern är min erfarenhet efter 30år med båt.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Jag har fått rekommendatiinen från Sunlux att ladda ur till 80% kvar, när bilen stått 6 månader så är det nere på drygt 50%, dock visar BMS fortfarande 80%, men min AHräknare visar jag får in ca 50% innan fullt, detta gäller litiumbatterier,övriga batterier bör vara fulladdade vid förvaring,finns ingen anledning att stödladda under vintern är min erfarenhet efter 30år med båt.
Intressant. Efter 3m "vinterförvaring" har jag fortfarande 100% energi i VE-batteriet med pluskabeln bortkopplad. Bilen har aldrig stått kontinuerligt still längre än så så jag vet inte vad längre tids avställning har för inverkan på batteriets energitillgång.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.882
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Intressant. Efter 3m "vinterförvaring" har jag fortfarande 100% energi i VE-batteriet med pluskabeln bortkopplad. Bilen har aldrig stått kontinuerligt still längre än så så jag vet inte vad längre tids avställning har för inverkan på batteriets energitillgång.
Jag håller på och byter färskvatttenpump i husbilen nere i mitt garage, passar på att tömma mitt CALB-LFP 100Ah som stått fulladdat sen förra vintern, BMS-xiaoxiang (JBD) visar 99%, belastar med 10A med en kapacitets-testare, så vi får se vad jag får ur det när BMS'et stängt ner.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.078
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag håller på och byter färskvatttenpump i husbilen nere i mitt garage, passar på att tömma mitt CALB-LFP 100Ah som stått fulladdat sen förra vintern, BMS-xiaoxiang (JBD) visar 99%, belastar med 10A med en kapacitets-testare, så vi får se vad jag får ur det när BMS'et stängt ner.
Min leverantör säger att man får räkna med 3-4% per månad i självurladdning/drift av BMS, hur får du liv i batteriet efter BMS stängt, duger en vanlig blyladdare?
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Intressant. Efter 3m "vinterförvaring" har jag fortfarande 100% energi i VE-batteriet med pluskabeln bortkopplad. Bilen har aldrig stått kontinuerligt still längre än så så jag vet inte vad längre tids avställning har för inverkan på batteriets energitillgång.
Tror inte att du skall lita på den siffran. Den låga urladdningen registreras inte av BMS. Ladda batteriet och se hur många Ah du får i. Har ett batteri från Skanbatt som visade 100% efter 6 månaders lagring. Fick i drygt 60Ah.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.882
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Min leverantör säger att man får räkna med 3-4% per månad i självurladdning/drift av BMS, hur får du liv i batteriet efter BMS stängt, duger en vanlig blyladdare?
Jag laddar mina mobila LFP med ett lab-aggregat, aldrig varit något problem då.
Däremot med en "smartladdare" utan litiumläge så kan det bli problem då den inte känner av något batteri.
 
Toppen