• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Induktionsplatta

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Induktionsplatta

Viss elektronik tycker inte om oren ström. Fungerar förmodligen med en växelriktare som ger ren sinusspänning.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Induktionsplatta

Jag köpte en växelriktare med modifierad sinusvåg och kopplade upp den till mitt oscilloskop.
Spänningskurvan var inte ens i närheten av en sinusvåg. Topp/bottenspänningen var straxt över 200 volt (om jag minns rätt) medans vågbredden var mycket längre och taggigare än en sinusvåg.
En 230 volt sinusvåg har en topp/bottenspänning av +/-230V * roten av 2 (1,414), således ca +/-325 V.
Förmodligen ger en modifierad våg lika mycket "energi" ut som en ren våg p g a skillnaden i bredd på vågen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Induktionsplatta

Har du möjligen kört någon som anges ha sinusvåg också, jag har länge funderat över hur bra sinuskurva dom ger?
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Induktionsplatta

Har du möjligen kört någon som anges ha sinusvåg också, jag har länge funderat över hur bra sinuskurva dom ger?


Enligt leverantören till dom som vi sätter i lastbilar (24V förvisso men samma finns för 12V) ska sinusvågen vara lika bra eller bättre än den du har i eluttaget hemma. Har aldrig haft något som inte fungerat (eller trasig inverter för den delen).


Peter :)


"Denna rena sinusvågsomvandlar-serie omvandlar 24 V DC batteri till riktiga 230 V AC (max 2000W). Det gör det möjligt att använda 230 V apparater där endast 24 V DC finns tillgängligt (som en bil eller båt). Lämplig för 2x jordat uttag.

Denna rena sinusvåg är samma som du får från vägguttaget hemma eller ännu bättre. Skillnaden mellan ren sinuskurva och den mer vanliga modifierad sinusvågen är att ren sinusvåg är mer universal på grund av dess rena vågutgång. Vissa känsliga apparater kan inte arbeta med modifierad vanlig sinusvåg och kommer att ge störningar eller fungerar inte. Ren sinusvågsomvandlare ger också bättre ljud och bild med ljud-och videoenheter.

Några exempel som vi rekommenderar inverter med ren sinusvåg:
high end audio & enheter video, bärbara datorer, spelsystem, sladdlösa verktyg laddare, köksutrustning (inkl. Philips Senseo), utrustning med variabel hastighet motorer, mätutrustning, elektriska rakapparater, Oxygenkoncentratorer, faxmaskiner, garage dörröppnare, annan känslig elektrisk enheter.


Produktbeskrivning
Inspänningomfång: 21.4 - 33.0V
Inström fulladdning: 120A
Standby inström: <1A
Utspänning (AC): 230V ±3%
Uttag: 2x
Uttagstyp: Jordad
Utgångsvågform: ren sinusvåg
Utfrekvens: 50 Hz ±3 Hz
Kont. uteffekt: 2000W
Peak uteffekt: 4000W
Effektivitet: ≥85%
Lågbatteriavstängning: 20.0V DC
Lågspänningslarm: 21.4V DC
Termiskt skydd: Ja
Kylning: med fläkt
Överladdningsskydd: Ja
Hög DC inspänningsskydd: 33.0V DC
AC ut-kortslutningsskydd: Ja
Batteripolaritetsskydd: Ja, med säkring
Storlek (ØxH): 415 x 283 x 100 mm
Vikt: 5900 Gr."
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Induktionsplatta

Tack, det låter bra, men jag var mera intresserad av hur kurvan ser ut i verkligheten?! Allra intressantast vore om det någonstans fanns en test där man kört flera olika sinusväxelriktare mot ett oscilloskop, så att man kan se
om det finns skillnader i kurvorna. Man kan ju misstänka att enklare modeller
egentligen är sådana med modifierad sinuskurva men lite ytterligare förfinad? :)
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Induktionsplatta

Har du möjligen kört någon som anges ha sinusvåg också, jag har länge funderat över hur bra sinuskurva dom ger?

Efter att ha kollat växelriktaren med modifierad våg köpte jag en med ren sinus hos Clas i sjön. Extrapris på en 300-wattare. (Fabrikat Wellerman).
Även den kopplade jag upp till kanal 1 på oscilloskopet. På kanal 2 lade jag in ström från elnätet.
När jag överlagrade de båda kanalerna så stämde kurvorna så gott som perfekt så den nya växelriktaren har jag inga problem med att koppla till känslig elektronik.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Induktionsplatta

En enkel förklaring kanske kan vara att en fyrkantsvåg inte klara av att bilda magnetfält lika bra som en sinusvåg.

(Sen kan ju en fyrkantsvåg bestå av endast ett steg på plussidan och ett steg på minussidan. Men de flesta invertrar med konverterad sinusvåg har nog betydligt fler steg än ett.)
 
Toppen