• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Induktionsplatta

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
I en annan tråd så har det inköpts en induktionsplatta på Lidl.
Jag har en dylik inköpt på Kjell o Company.

Måste bara berätta att en sådan platta är suverän. Min gamla platta slog av och på med termostatet och det var omöjligt att få upp stektemperatur.
Induktionsplattan har inga sådana problem. Tänk bara på att kärlen och stekpannorna måste vara av järn annars fungerar inte induktionen.
 

Birgitta o Göran S

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
10629
Medlemskap
2026
Sv: Induktions platta

Har också köpt samma platta på Kjell & Company. Håller med föregående inlägg
Vi använde den ofta i Spanien förra vintern, mycket snabb vid värmejusteringar.
 

Bilgrun

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Piteå
HBK-Nr
3701
Medlemskap
2024
Sv: Induktions platta

Kärlen behöver inte vara av gjutjärn men de ska ha magnetisk botten, aluminium går inte alls. De flesta kok-kärl du köper numera passar till induktion. Sådan platta är suverän!
Bilgrun
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: Induktions platta

Vi köpte vår på LIDL i Quarteira Fonte Santa, har bara testa den en gång med stekt fläsk,
med bra resultat, använde en ny stekpanna inköpt samtidigt .
Skall testa mer i morgon eftersom vi står på camping med el.
Gittan har använt dom vanliga grytorna vi har utan problem.

Jojje
 

Jatta

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
13579
Medlemskap
2024
Sv: Induktions platta

Har en traktörpanna med kopparbotten, funkar med min induktionsplatta. Den har jag mellan induktionshällen och de kokkärl som inte är magnetiska.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Induktions platta

Tänkte köpa en till nästa år. Behöver till "camping on board" över till Italien.
Bra anledning annars att byta ut aluminiumkastrullerna.


Finns det aluminiumstekpanna (jag vet att inte aluminium är magnetiskt) med magnetisk botten ?


Peter :)
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: Induktions platta

Vi gav 39.99€ för vår, inköpt på LIDL här i Portugal.
Använd idag för att göra brunkål.

Jojje
 

Arne44

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
14454
Medlemskap
2025
Sv: Induktions platta

Hej ! Jag har en induktionsplatta men den går ej med inverten bara vid nätkoppling??Med vänlig hälsning, Arne 44.
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Induktions platta

Kan det vara så att invertern inte klarar effekten? Kolla vad den ger och vad plattan drar.
 

Arne44

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
14454
Medlemskap
2025
Sv: Induktions platta

Inverten är på 2000wkonstant 3000wkortare tider plattan är på 1800w så jag vet ej.tack för ett snabbt svar
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Induktions platta

Enklast är att mäta utgående spänning från Invertern. Visar instrumentet någonstans runt 195 Volt då är det fråga om modifierad sinusvåg.
(Med ett något dyrare instrument som mäter True RMS får man ett mätvärde på 230 Volt på samma mätpunkt. Men de vanligaste instrumenten för hobbybruk visar "fel".)
 

Arne44

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
14454
Medlemskap
2025
Sv: Induktions platta

Det vet jag inte det är en waeco pp 2002 modifierad sinusvåg ,om jag inte läst fel:yes:
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Induktions platta

Det vet jag inte det är en waeco pp 2002 modifierad sinusvåg ,om jag inte läst fel:yes:

Modifierad sinusvåg är ingen sinusvåg utan är en sinusliknande våg uppbyggd av flera trappformiga steg. (ju fler steg dess bättre, hur bra liknelsen är går bara att få reda på genom ett occilloskop.):)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Induktions platta

Kan va bra om gasen tar slut :wideeyed:
Arne44

Köp hellre ett litet separat gaskök med ett par extra gaspatroner i reserv, bra att ha om man t.ex. vill steka fläsk eller fisk utanför bilen också. Dina batterier kommer att tacka dej. Pris 100-300Kr ungefär. :)
 
Toppen