• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inbytespris husbil

AmmisBengt

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Orust
HBK-Nr
30652
Medlemskap
2024
Hej
Vi ska byta husbil och har idag en Dethleff Globetrotter XL-I 2012. Vi ser att liknande bilar utrustning, milantal samt årsmodell ligger ute för försäljning runt 800 000- 900 000kr. De erbjudande vid inbyte av vår bil ligger på ca 630 000 kr.
Är det rimligt inbytes pris när man ser vad de läggs ut för sedan?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.596
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det beror väl i viss mån på eran prutmån på den nya bilen, så ni känner er nöjda med mellanskillnaden som skall betalas och kan strunta i prisnivåerna.
(Lite ironi på deras prisförslag men ändå så är det ju mellanskillnaden .... :bye:)

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

AmmisBengt

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Orust
HBK-Nr
30652
Medlemskap
2024
Det beror väl i viss mån på eran prutmån på den nya bilen, så ni känner er nöjda med mellanskillnaden som skall betalas och kan strunta i prislägena.
(Lite ironi på deras prisförslag men ändå så är det ju mellanskillnaden .... :bye:)

M.v.h. JANKRO.
Jo det är sant. Och då är vi inte nöjda med mellanskillnaden.
Hoppas kunna sälja husbilen själva men slängde ut frågan för att se om denna mellanskillnad mellan liknande husbilar är vad man kan räkna med eller om de ger oss skambud.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.596
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja tyvärr så är det väl sällan man har lyckats plågat fram absoluta gränsen för att känna sig själv nöjd.
Det är väl ingen osanning att bilförsäljare alltid har mjölkat kunder på så mycket som möjligt för högsta möjliga vinst, särskilt när byte ingår.
Det borde finnas en hel del här som kan svara på var seriösa firmor brukar ligga i sina bud vid den prisklassen och kanske vart man ev. kan nå med förhandling.

Lycka till. M. v. h. JANKRO.
 

AmmisBengt

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Orust
HBK-Nr
30652
Medlemskap
2024
Ja tyvärr så är det väl sällan man har lyckats plågat fram absoluta gränsen för att känna sig själv nöjd.
Det är väl ingen osanning att bilförsäljare alltid har mjölkat kunder på så mycket som möjligt för högsta möjliga vinst, särskilt när byte ingår.
Det borde finnas en hel del här som kan svara på var seriösa firmor brukar ligga i sina bud vid den prisklassen och kanske vart man ev. kan nå med förhandling.

Lycka till. M. v. h. JANKRO.
Tack
Mvh Ann-Marie
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Tycker ditt inbytespris ser rimligt ut, ca 20% i avdrag får du räkna med. Ska du sälja själv får du aldrig ut hela priset du ser i annonsen. Handlarna har överpriser på begagnade fordon för att kunna bjuda bra för inbytta bilar. Gillar du bilen du ska köpa, bjud 5% mindre än vad handlaren begär så kommer ni säkert överens o du gör en bra affär
 

fjelie

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Lomma
HBK-Nr
23041
Medlemskap
2024
Bytte husbil för 5 år sedan hade en Kabe Travel Master 750 som jag körde runt till olika handlare med och visade upp,
tyckte att priset jag fick var alldeles för lågt. Sa till min fru att vi säljer den billigt på blocket och hämtar en annan i Tyskland, letade i Tyskland efter en likadan som ni har Dethleff Globetrotter XL-I 2012 kostade ca 800 000 i Tyskland. Dök upp en mindre handlare här i Sverige som hade en med 3500 mil svensksåld för 800 000, kontaktade firman och beskrev vad vår husbil och utrustning med bilder, det blev affär för han betalade 100 000 mer än vad dom andra så kallade seriösa handlarna bjöd för vår husbil, vänd er till många olika handlare är vårt råd.
Vi har vår Dethleff kvar och är jätte nöjda.

 

AmmisBengt

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Orust
HBK-Nr
30652
Medlemskap
2024
Bytte husbil för 5 år sedan hade en Kabe Travel Master 750 som jag körde runt till olika handlare med och visade upp,
tyckte att priset jag fick var alldeles för lågt. Sa till min fru att vi säljer den billigt på blocket och hämtar en annan i Tyskland, letade i Tyskland efter en likadan som ni har Dethleff Globetrotter XL-I 2012 kostade ca 800 000 i Tyskland. Dök upp en mindre handlare här i Sverige som hade en med 3500 mil svensksåld för 800 000, kontaktade firman och beskrev vad vår husbil och utrustning med bilder, det blev affär för han betalade 100 000 mer än vad dom andra så kallade seriösa handlarna bjöd för vår husbil, vänd er till många olika handlare är vårt råd.
Vi har vår Dethleff kvar och är jätte nöjda.

Tack då kan det finnas hopp om bättre pris. Vi är nöjda med Dethleffen men inser att den är lite för stor då vi semestrar i norrland och vågar oss inte riktigt in på småvägar.
 
Toppen