• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inbrottsvåg !!

F

F.d. 53498

Guest
Sv: Inbrottsvåg !!

Ja visst är det konstigt.

Nu blir jag väl överfallen, men i bland undrar man över brotten i husbil. Folk blir gasade men aldrig att det hittas något vid blodanalyser. Jag får för mig att Statens Kriminaltekniska Labaoratorium (SKL) har oerhörd kunskap att finna rester av alla typer av bedövningsgaser droger och vad det nu må vara. Jag har kanske fel, men har någon hört talas om att det vid något tillfälle har funnits rester av bedövning, sömngas eller andra bevis för förgiftningar. Kanske är jag misstänksam i överkant, men nog får jag ibland för mig att det finns en viss överdrift om sk vägrån och gasstölder i husbilar. Ibland tror jag nästan att det handlar om semsterkasseförstärkning. Jag har hört talas om bortplockade rutor och inte ens hundarna har vaknat, fn trot som han sa. Vet ni förresten att hundar , i vart fall inte Schäfern, är känslig för Polisens tårgas. Den reagerar enligt uppgift inte på den. Kanske är det lika med andra gaser. Vad vet jag, men fundra må jag väl i alla fall få göra.

Ja jag har redan tagit skydd för all eventuellt förakt av min person som sjukt misstänksam. Men är det som jag i mina sjukaste funderingar ibland misstänker så drabbas både du och jag som aldrig råkar ut för nåt för kostnader av (fejkade) brott som ekonomiskt drabbar hela försäkringkollektivet.

Ja jag vet att jag är ute på skitfarlig mark, jag påstår inget men misstänker, efter en liten Wiskey tror jag ändå att det är bra att dryfta tankar med människor av liknande sort.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50012

Guest

Åtta tält på tre campingar kan knappast vara en skröna men däremot värdet av det stulna kanske överdrivs. Konstigt att det heter stöld när det sker i ett tält och rån när det sker i en husbil? Är det för att rån låter värre än stöld?
/Bertil

Y

Yjons

Guest

Alldeles riktigt. I polisens anmälan står inbrott i bil. I pressens säljande rubriker skriver journalisterna VÄGRÅN livligt understödda av campingägare. Budskapet har tydligen gått fram eftersom de flesta som får reda på att man kör husbil frågar om man verkligen vågar parkera utanför campingplatserna med alla dessa gasningar och rån som förekommer.

F

F.d. 15719

Guest

Håller med alla tvivlare idag! Visst är tjuvarna duktiga som kan nosa sig till tältet med mest värdefulla grejer och kontanter - jippie!!

Läste första inlägget innan vi åkte iväg till Gålö och har sedan dess funderat på trovärdigheten. De tältare som vi såg nu var mest småbarnsfamiljer med uppbåsbara badleksaker och bilbarnstolar i packningen.

Undrar också varför man måste ha två datorer med sig? Två tandborstar kan jag förstå!
Och kontanter känns onekligen gammaldags - före plastkorten hade man ju resecheckar. Har man så mycket pengar har man väl råd att semestera på ett bekvämare sätt? :wink:

/elisabeth
"törs tvivla på tyska tältare"

I

Iveco 35

Guest

Hej. Jag har haft detta uppe tidigare med sövandr gas. Har vi någon kemist eller dyligt inom klubben som kunde räkna ut hur mycket gas det kan gå åt för att söva tex. två vuxna i en sex-sju meters husbil. Skulle vara roligt att veta på ett ungefär. Mvh Olle.

F

F.d. 50028

Guest

??Är det på hem väg också? Eller är det hjälp till reskassan?

F

F.d. 4754

Guest

Hej. Jag har haft detta uppe tidigare med sövandr gas. Har vi någon kemist eller dyligt inom klubben som kunde räkna ut hur mycket gas det kan gå åt för att söva tex. två vuxna i en sex-sju meters husbil. Skulle vara roligt att veta på ett ungefär. Mvh Olle.

Hej.

Någonstans har det fladdrat förbi att det är tänkbart att man sövt med hexan. Man har vid ett tillfälle hittat detta ämne vid blodprovstagning men enligt expertis som uttalade sig i artikeln kan man få i sig detta ämne på många olika sätt.

Det är ju fullt möjligt, men det måste sprutas in i bilen då det är en tung gas och faller neråt och rinner ut genom bilens ventilation. Därför är det inte helt lätt att räkna ut hur mycket gas som måste användas. Hexan är en sövande gas och vid exponering blir man dåsig och omtöcknad. Skulle man kunna rikta det mot dem som befinner sig i bilen så är det kanske möjligt men det finns ett stort problem och det bortser nog ingen från som varit i kontakt med ex.vis Hexan. Denna och många andra gaser är nämligen ytterst brandfarliga. Den minsta lilla gnista antänder denna gas så resultatet blir en riktig explosion. Den brinner naturligtvis även i flytande form. Vi pratar om en riktig häftig knall!

Jag har aldrig läst att någon husbil har exploderat på detta sätt och därför är min uppfattning att användning av sövande gaser bör vara, om inte obefintliga så i alla fall vara mycket mycket sällsynt förekommande. Skulle de användas så skulle det med automatik även inträffa explosioner. Det finns säkert även bedövningsmedel som inte är explosionsfarliga men för mig verkar bedövning på detta sätt högst osannolikt.

/Knausen

F

F.d. 3581

Guest

Men, Knausen..
Kan du inte räkna ut vilket bedövningsmedel som har förekommit i dessa fall.....

Ledtråd1: Det förekommer i flytande form
Ledtråd2: Finns att köpa i för ändamålet speciella butiker
Ledtråd3: Billigare i tex Tyskland

DS

F

F.d. 4754

Guest

Jo och jag söker efter ett bra tillförlitligt mätinstrument som kan mäta halten i blodet dagen efter detta bedövningsmedel varit i kontakt med min kropp. Jag har mycket svårt att uppskatta graden av berusning av detta medel. Man går lätt in i dimman...

Jag såg MC-Louis fråga som seriös, men kanske misstog på den punkten...

/Knausen igen

F

F.d. 3581

Guest

Jovisst.

Det blev bara lite skoj på nattkröken......utan kröken faktiskt.
Jag skulle oxå vilja veta om det är tekniskt möjligt att söva ned personer i en husbil utifrån, utan att man mördar människorna med överdos eller att allt flyger i luften...

Ursäkta McLouis....kör på..

Kopierar in ett uttalande från narkosläkare:

Vi har aldrig hittat en gasbehållare vid husrannsakan hos förövare. De förövare som förhörts har sagt; "Varför ska vi använda gas när det är så enkelt att gå in ändå?"
Per-Arne Nilsson har pratat med narkosläkare om sannolikheten.
- För att söva några inne i husbilen skulle det krävas att 14 kubikmeter fylldes med narkosgas. Gasflaskorna måste dessutom släpas upp på taket för att gasen ska kunna ledas ner i husbilen. Vem gör sig så mycket besvär för värdesaker som kan finnas i en husbil ?Det är olyckligt att myter bildas, menar Per-Arne Nilsson. Det leder till att många köper dyra gasvarnare som ändå inte skulle varna mot alla eventuella gaser.
- Det rullar cirka 130 000 husbilar/husvagnar, varav 90 000 utländska, på våra vägar varje år. I fjol rånades 36 av dem i hela sydvästra Sverige. Det är mindre än en promille.
Per-Arne Nilsson menar att det är viktigt att kampanjen mot vägrån inte blir skrämselpropaganda. Den som följer de goda råd som finns på Safe car-skyltarna löper liten risk att drabbas.

DS
ps
I Karlshamn heter väl bedövningsmedlet, Flaggpunsch ??
ds

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9153

Guest

Hejsan,
Finns säkert många oseriösa som vill ordna billig semester via försäkringsbolag osv.
Vi upplevde i alla fall fall en kuslig sak på väg mot spanien i vintras.
Vi var tre husbilar , två svenska en tysk , på en rastplats ca 50 m från ett dygnsöppen taverna fullt av bilar som kom och åkte , perfekt tyckte vi !
På morgonen hade rånarna slagit till , tysken hade sin framsidoruta utplockad(proffsigt)
svenskarna hade sin (nya integrerade utan framdörr) uppbruten.
Frun i fråga hade märkt att när hon vaknade att det drog genom dörren och såg att den var uppbruten.
De hade inte märkt något under natten , tjuvarna hade gått igenom skåp och kläder och valt ut i lugn och ro det de ville ha.
Märk väl att alla deras viktiga-tillhörigheter var placerade i öveskåpen där de låg och sov!
Vi blev därmot inte påhälsade av tjyvarna , kanske beroende på vår (feta skräckinjagade labbe) eller på de dobberman-skyltar jag ordnade till husbilen.
Jag tror att en hund är ett utmärkt skydd gentemot tjyvpack!
U&A-G

Ragge 358

FD HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021

Nu har de skurit upp tält i Mariannelund natten mellan fred o lörd.
12 tält blev uppskurna.En dansk uppger att han blivit bestulen på plånb,mobil,dvd,och bilnyckel , plånboken innehöll 1500 danska o 2500 svenska.
En svensk har blivit bestulen på handväska mobil gps o körkort.
En hollänsk har de tagit en kamera för.
Då tror jag det är säkrare i husbil.

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Skrönan att folk har bilit sövda med gas är otroligt spridd bland folk också säkert hos personer som kan tänka sig att göra inbrott i husbilar. Att man konstaterat låga halter av "nakosgaser" i blodet på inbrottsutsatta personer innebär ju inte nödvändigtvis att man lyckats söva dem ! Skulle det vara vanligt med nedsövningsförsök som lyckades skulle det också vara vanligt med nedsövningar som gick snett och en del dödsfall skulle inträffa.
Tro inte det är så himla enkelt att söva folk! Varje svenskt sjukhus har ju en anestesiavdelning där det jobbar läkare och sjuksköterskor som har som sin huvudsakliga uppgift att bedömma, söva och väcka patienter på ett säkert sätt ! Om de inte behövdes kan ni vara så säkra på att våra landstingspolitiker plockat bort dem !
Inbrotttjuvar jobbar otroligt tyst ! Det går alldeles utmärkt att sova i husbilen medan inbrott pågår. Det vet jag av egen erfarenhet!
Sen undrar jag när ni misstänkliggör offrens motiv, finns det verkligen försäkringar som betalar ut stora penningsummor för stulna kontanter?

// Göte J

F

F.d. 15719

Guest

Det finns ju något som heter stöldbegärligt gods - typ synliga skinnjackor i bilar (eller datorer). Alltså saker som är lätta att sälja vidare för tjuvarna.

Sen finns det ju även en mängd olika ersättningsvillkor på reseförsäkringar, kostar säkert lite mer men kan vara värt det i längden! Och då vet man ju att man blir kompenserad och blir kanske lite vårdslösare.

Vad jag ifrågasätter är egentligen behovet av två datorer på en tältsemester - räcker väl med en - samt det omoderna och osannolika med en sån mängd kontanter löst tillgängligt för vem som helst!

Sverige är ett land med väl utvecklad högteknologi både avseende bankomater och internetcaféer, det borde tyskarna veta.

Och om man ska turista i vildmarken, typ fjällen, behöver man ju inga kontanter alls? Man får ta med sig torrfoder och myggolja för att överleva.

Minns hur två bärbara datorer stals på mitt jobb en helg - endast två dörrar belägna längst ner i korridoren var forcerade. Inget larm gck eftersom tjuven kunde koden och visste även var dessa objekt fanns i låsta rum. Misstankarna gick självklart till han som fått sparken från ekonomiavdelningen nyligen - men det fanns inga bevis!

Tillfället gör tjuven?

/elisabeth

F

F.d. 15719

Guest

Och eftersom jag är allergisk mot hundar får jag skälla och bitas alldeles själv!!! :wink:

/elisabeth

Toppen