• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Inbrott

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025
Efter att ha tänkt igenom alla möjliga sätt för en tjuv att ta sig in i vår husbil har vi fått erfara ytterligare ett sätt, som kanske kan vara av allmänt intresse att känna till.

Då det kulturella skulle skötas vid Guggenheimmuseet i Bilboa parkerade vi en söndag mitt på dagen på gatan utanför. Fullt med folk och trafik. Efter en promenad i stan gick vi tillbaka till husbilen och såg på avstånd att larmet var aktiverat. En förbipasserande polisbil reagerade inte, och heller ingen annnan. Nåväl, vi slog av larmet och öppnade husbilsdörren och fann en yngre mansperson inne i bilen. Alla skåpluckor och dörrar öppna. Han tycks alltså tagit sig in i bilen just innan vi kom; tur i oturen, inget stulet.

Sen vidtog något som skulle kunna sluta illa för oss, men som tack och lov slutade väl för oss, men sämre för tjuven. I ilska tänker man inte på alla risker, så jag höll honom kvar i bilen och hustrun fick se om hon kunne hitta någon polis. Inte, men väl en vänlig spanjor som hjälpte till att ringa polis. Då tjuven förstod vad som var på gång kastade han sig ut, men hustrun som är rådig satte krokben på honom och tog tag i jackans halsparti varvid han tappade balans, och sedan hjälpte min lätta övervikt till att hålla honom på plats på gatan tills polis kom och tog hand om honom. Det var 60 år sedan jag låg och slogs på gatan senast! Slutade också väl för oss. Polisen skötte sedan rapportering på ett bra sätt.

Nåväl, efter denna bakgrund. Han hade tagit sig in genom ett av de längre fönstren. Genom att dra i nedre kanten hade nedre haspen gått av, och sedan hade hela rutan böjt sig så att sidohasparna gått ur läge. Några synliga instrument syntes inte till. Det förefaller alltså som det är mycket lätt att bryta upp de långa fönstren. Förutom den sönderbrutna haspen så var inte fönstret skadat.

Någon som har en idé hur man skall hindra detta? Jag har tidigare med tacksamhet använt mig av rådet med en vajer mellan framdörrna för at hindra denna väg. Fungerar alldeles utmärkt. Att sätta galler för känns som lite häftigt.

PS. Detta är den första incidens vi haft på fyra år under resor ute i Europa.
PPS. Hur får man in en bild som ligger på datorn?

Hälsningar

Håkan

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Inbrott

Gå in under redigera på inlägget, i verktygsraden finns ett "gem". Klicka på det och bläddra fram din bild, klicka på ladda ner.

Alt. att du skickar bilden till min mailadress så fixar jag det.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

I Tyskland tittade vi på en begagnad bil som hade lås för fönstren. Det var en rostfri stång av lämplig längd som satt fast i utsidan, nederkant på så sätt att det gick att låsa med nyckel. Beslagen i var ända satt med genomgående bult och stor, jättestor bricka på insidan som i sin tur var inbyggd med isolering för att hindra kallras i bulten.

Man stack in den långa stången i det ena beslaget som egentligen bara hade ett hål för stången. Den andra ändan var en klump med en slits i där stången kunde föras upp och därefter låsas fast. Nu gick det inte att bända upp fönstret i nederkant.

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med fabrikat. Jag tror att det var serietillverkat. Det såg inte hemmagjort ut.

Till sist: grattis till att ha fått fast tjuven. Skönt också att skadorna inte blev värre.

F

F.d. 3753

Guest

På våran förra husbil hade den tidigare ägaren limmat små klossar av teak i den lilla öppningen som skall användas att hålla fönstret i vädringsläget. Vi kunde inte använda vädringsläget och funderade en del på varför dessa klossar satt där. Det enda jag kom fram till var just att försvåra att någon bryter upp rutan med våld.
Den lilla flärpen som håller fönstret på plats kan inte vara särskilt stark men med denna lilla kloss på plats så måste hela vredet böja sig eller gå av för att fönstret ska öppnas så mycket så man får in handen och därmed mera kraft.

F

F.d. 13313

Guest

Jag tror inte man kan göra så mycket åt fönstren. Vill man in genom husbilsdörren eller fönstren är det bara att ha en kofot eller något värre. Har haft en butik i Göteborg och varje gång vi skaffade nya larm eller okrossbara fönster tog tjuvarna bara till mer våld. Vi satta in galler och då drog de ut gallren med en bil istället, och sedan satte vi grissuggor framför portarna och då tog den en lastmaskin och körde rakt igenom huset istället.

Jag skulle rösta på ett "smokealarm" så du fyller hela husbilen med ofarlig rök samtidigt som en siren ljuder så högt att polisen måste stanna :) Undrar om det är någon som satsat på den idén??

Framförallt gäller det väl att ha undanplockat i husbilen, inte ha "sugpropps-märke" efter en GPS i framrutan (då ligger den väl i handsfacket tänker de) eller mobilladdare på sätet.

Jag hoppas att larm och undanstädat i husbilen skall räcka i sommar!!

Tack för tipset och en spännande berättelse!!

/Johny

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021

Hej

Vi testade att bryta upp vårat låga fönster bak i går kväll, och det var ju inga problem alls!!! :mad::mad: Fast när underslafen är uppfälld, blir det lite värre att komma in, då måste även fästena till denna slitas loss ur väggen eller skivan.

Helt klart ett problem som inte har uppmärksammats tillräckligt.

Hoppas på fler förslag till lösning.

MVH
Karianne

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Tänk på att för en tjuv finns inga lås och fönster är alltid lätta att öppna eller slå sönder. En husbil är ju löjligt enkel att ta sig in i så se till att inte förvara värdesaker synligt och skaffa värdeskåp att förvara dyrgripor i typ pass mm. Ett RIKTIGT larm är aldrig fel.
hls Bror

Berrac

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1003
Medlemskap
2024

Jag har många gånger undrat över alla tips på att med "vajer"låsa framdörrarna.
Det kanske är något när man ligger i bilen, men när man inte är där?
Har haft tre inbrott i tidigare husbilar, och man har alltid gått in via fönster baktill
Summan av det hela = vill tjuven in så gör han/hon det, så det gäller väl att
bara ha ointressanta prylar kvarlämnade. Pass och Pc låser vi in i safetyboxen

Hade bra i solskenet

Berra o Anita

F

F.d. 425

Guest

Har nu haft inbrott i husbilen. Någon har förmodligen vridit sönder dörrlåset på förardörren med en skruvmejsel eller liknande. Hela cylindern hade vridit sig och nu fungerar inte det låset. Fortfarande fungerar dock centrallåset så jag får låsa och låsa upp från passagerarsidan...

Fick efter mycket möda i nyckeln i det trasiga dörrlåset och fick då låset att fungera...men då satt nyckeln fast och jag fick knappt ur nyckeln.......finns det något jag kan göra för att få nyckeln att "glida" lättare i låset så att jag kan använda det?

F

F.d. 4754

Guest

Hej.

Någon har på min resa varit i mitt dörrlås på förarsidan och sabbat låset utan att komma in bilen. Tryckte in nyckeln utan att se att det var åverkan och fick lirka mycket innan jag fick ut nyckeln igen. Har smort med diverse medel och låset funkar men det är mycket irriterande att det kärvar.

Efter telefonsamtal har jag fått veta att det är möjligt att byta ut kolven enligt min lokala Fiatverkstad.
Det finns en firma i Holland som kodar en ny kolv och man kommer undan med att bara byta det söndriga låset. Kostnad runt 1000:-

Jag ska beställa ny kolv så jag blir kvitt problemet, då jag tror att det är omöjligt att smörja upp det så att det blir som nytt igen.

När jag precis kommit hem gick bodelsdörren i baklås. Detta har inget samband med ovanstående. En skruv i mekanismen hade lossnat. Snabbt fixat av husbilsföretaget där jag köpt bilen. Till min förvåning hade de en "huvudnyckel" för att ta ur cylindern utifrån. Tänk om en sådan nyckel kom i orätta händer... Låsa upp och plocka vad man vill ha i husbilen och sedan sätta tillbaka cylindern. Hur skulle man förklara detta för ett försäkringsbolag. Glömt att låsa hade väl blivit svaret.

Samtidigt ska man nog vara tacksam att det finns "huvudnycklar" när det är låsproblem.

Hälsningar
Knausen

F

F.d. 839

Guest

Knausen

Har du någon link till det Holländska företaget ? Tackar på förhand ;)

F

F.d. 4754

Guest

Hej Belgien.

Jag har ingen länk till företaget utan kommer att beställa genom min lokala Fiatverkstad.
Det är nog inte möjligt att beställa direkt som privatperson. Man ska ju visa upp Code-kortet som är en garanti att det inte är något fuffens. Ska kolla närmare på onsdag hur det funkar...

/Knausen

F

F.d. 12736

Guest

"skit happens", menar, någon försökt gå in i din bil. Har du kollat vad självrisken är på försäkringen, såg en Cabby -06, var passageraresidans lås hade en täckbricka, Cabby byggs på Renault, har en minnesbild av att sådän här täckbricka inte är standard. Visserligen hindrar denna bricka bara skador på framdörrar, dagens Fiat har inte ens nyckelhål på förarsida. Bodels dörr, tyvärr Knaus fenomen, låste mig ut här om kvällen. Utan nycklar, utan någonting. För mig, som lekman ifråga om inbrotts teknik, tog det ca 30 s tid att bryta låset på bagageluckan, sedan och in den vägen.

täckbricka då när bilen har fjärrstyrt centrallås, så klart.

Bilagor

• låsbricka3.JPG
    låsbricka3.JPG
    25,6 KB · Visningar: 20
Senast redigerad av en moderator:

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025

Efter att ha tänkt igenom alla möjliga sätt för en tjuv att ta sig in i vår husbil har vi fått erfara ytterligare ett sätt, som kanske kan vara av allmänt intresse att känna till.

Då det kulturella skulle skötas vid Guggenheimmuseet i Bilboa parkerade vi en söndag mitt på dagen på gatan utanför. Fullt med folk och trafik. Efter en promenad i stan gick vi tillbaka till husbilen och såg på avstånd att larmet var aktiverat. En förbipasserande polisbil reagerade inte, och heller ingen annnan. Nåväl, vi slog av larmet och öppnade husbilsdörren och fann en yngre mansperson inne i bilen. Alla skåpluckor och dörrar öppna. Han tycks alltså tagit sig in i bilen just innan vi kom; tur i oturen, inget stulet.

Sen vidtog något som skulle kunna sluta illa för oss, men som tack och lov slutade väl för oss, men sämre för tjuven. I ilska tänker man inte på alla risker, så jag höll honom kvar i bilen och hustrun fick se om hon kunne hitta någon polis. Inte, men väl en vänlig spanjor som hjälpte till att ringa polis. Då tjuven förstod vad som var på gång kastade han sig ut, men hustrun som är rådig satte krokben på honom och tog tag i jackans halsparti varvid han tappade balans, och sedan hjälpte min lätta övervikt till att hålla honom på plats på gatan tills polis kom och tog hand om honom. Det var 60 år sedan jag låg och slogs på gatan senast! Slutade också väl för oss. Polisen skötte sedan rapportering på ett bra sätt.

Nåväl, efter denna bakgrund. Han hade tagit sig in genom ett av de längre fönstren. Genom att dra i nedre kanten hade nedre haspen gått av, och sedan hade hela rutan böjt sig så att sidohasparna gått ur läge. Några synliga instrument syntes inte till. Det förefaller alltså som det är mycket lätt att bryta upp de långa fönstren. Förutom den sönderbrutna haspen så var inte fönstret skadat.

Någon som har en idé hur man skall hindra detta? Jag har tidigare med tacksamhet använt mig av rådet med en vajer mellan framdörrna för at hindra denna väg. Fungerar alldeles utmärkt. Att sätta galler för känns som lite häftigt.

PS. Detta är den första incidens vi haft på fyra år under resor ute i Europa.
PPS. Hur får man in en bild som ligger på datorn?

Hälsningar

Håkan

I Spanien har man tagit detta på allvar. Via åklagarmyndigheten i Helsingborg tillfrågades jag i höstas om jag hade ersättningsanspråk på skada (hade ej), och den 10 juni i år var det rättegång i Bilbao med mig som vittne via bildöverföring från tingsrätten i Helsningborg. Dom föll i veckan.

Inbrottet i husbilen renderade 1 år och tre månader i fängelse, samt utvisning från Spanien i tio år (förövaren nordafrikan).

Skaffade senare på IKEA en stång för att hänga hushållsinstrument på som passade i längd och befintliga skruvhål i fönsterramen kunde användas för att fästa den.

Håkan

Här ett par bilder.

Bilagor

• P6291154.JPG
    P6291154.JPG
    1,2 MB · Visningar: 14
  • P6291160.JPG
    P6291160.JPG
    1,3 MB · Visningar: 13
Senast ändrad:
F

F.d. 5817

Guest

Ifall det brinner så hade den stången inte hållit meg innanför kan jag lova. :p

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025

Riktigt, stången går att bryta loss med våld. Förhoppningsvis vet inte tjuvarna på utsidan det.

Hade också som alternativ en stång på utsidan med tvärgående stag genom husbilväggen och med lösa sprintar på insidan. Men ville inte borra.

Håkan

Toppen