Sv: Inbrott i husbilar i natt
Conny!
Jo då, visst är det skillnad på olika kulturer även om skillnaden de europeiska länderna emellan inte är så stor som ditt Nepal-exempel visar.
Dina övriga exempel från Italien, tycker jag dock visar på svårigheten att i förväg fundera ut alla de knep och tillvägagångssätt som kan förekomma i jakten på våra pengar och andra ägodelar. Därför menar jag att hur vi än funderar ut olika sätt att avstyra inbrott och andra överfall, så kan det aldrig bli heltäckande.
Om vi lämnar husbilslivet ett lite tag, så ser vi ju också hur brottsligheten utvecklas, och mer och mer raffinerade metoder kommer till användning. Jag förmodar att utveckligen går åt samma håll även när det gälla att "skinna" oss husbilåkare, vilket innebär - tror jag - att vi kommer att behöva uppdatera våra avstyrnings/skyddsanordningar med jämna mellanrum för att hålla jämna steg med brottsligheten. Som husbilsägare tvingas man då tänka "brottsligt" mer eller mindre regelbundet.
Jag vet naturligtvis att det är lättare att ta sig in i min "oskyddade" bil, men hur stor är sannolikheten att jag ska drabbas? Är den högre än för en med skyddsanordningar av diverse slag? Förmodligen! Men det är en risk jag är beredd att ta för jag tror inte den är så pass mycket högre att det är värt besväret att tänka "brottsligt" varje kväll då grejorna ska riggas före sänggåendet.
I alla fall mår jag bättre av att inte jämt och ständigt tänka på att gardera mig.
Lasse