• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Inbjudan Transportstyrelsen

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.306
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: Inbjudan Transportstyrelsen

Det här ser jag som både ett genombrott från Transportstyrelsens sätt att arbeta och för vår klubb.
Nu är det förstås lätt att resonera i egen sak men här ska du få en tanke från mig.
Att dom som har körkort B taget före 1996 och varit återkallat lyder under undantag råder inget tvivel. Problemet man nu vill åtgärda beror säkert på att allt gick snett när man inte tittade utanför våra gränser och satte ett tak på vikten. Hade varit lämpligt med 7,5ton som redan finns i en del länder.
Nu undrar många med mig vad kommer att hända 2013?
Mitt förslag.
Den som har körkort B taget före 1996 får ett C1-kort (ej yrkesmässig trafik)till ett fastslaget pris som bestäms av Transportstyrelsen plus att ett läkarintyg och syntest bifogas. Den här åtgärden skulle innebära att man rensar bort alla undantag och framför allt löser ev. problem vid utlandskörning.
Vill man eller behöver ett kort för tyngre bil så blir det C-kort. Där faller då flera krav in som viktberäkningar o lastsäkring m.m. vilket borde medföra en kurs i någon form eftersom man här kliver upp på andra typer av fordon med last.
Hastigheter i framtiden för bilar mellan 3,5t och 7,5t blir 100km/h.

En annan fundering jag haft är det här med avställning. Allt problem med fakturering som uppstår.
Kanske vore en ide om man fick registrera sig på transportstyrelsen med en kreditupplysning. Ansöka om konto. Detta skulle innebära att man fick låt oss säga kvartalsräkningar i efterhand. Dessa skulle då vara specifiserade med påställda dagar avställning o påställningsavgift. Som det är idag så blir det mycket tungrott med nya fakturor och återbetalningar hit och dit.
Detta skulle också kunna genomföras inom försäkringssidan. Allt detta skulle endast gälla bilar som är registrerade som PB2.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Inbjudan Transportstyrelsen

Jag har inte deltagit i något av Husbilsklubbens möten men däremot vid åtskilliga tillfällen med Vägverket numera Transportstyrelsen och jag kan garantera att jag har fullt förtroende för deras sätt att hantera mötesordningen så någon polsk riksdag kommer det aldrig att bli. Jag tror också att det är viktigt att man ger människor en förhoppning att man kan uträtta något och inte bara sitta still i båten. Dessutom tycker jag det är bra att tala klartext så att alla förstår vad som är rätt och riktigt altså : inga parenteser.
/Åke
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Inbjudan Transportstyrelsen

Kan detta vara en lösning?
Tänk om vi som tagit vårt B-körkort innan 1:a juli 1996 OCH inte fått det återkallat efter detta datum kunde få behörigheten C, kompletterat med begränsningen: 79 (M1). Detta skulle om jag förstått saken rätt ge möjligheten att köra "personbil" med totalvikt över 3500kg eller rättare sagt fordon tillhörande fordonsklass M1. För mer information se nedan.

Att ta bort rätten att köra PB II med totalvikt över 3500kg bryter mot direktivet, se artikel 13 punkt 2 nedan.

Att ge "oss" C1 eller C med begränsningen 74 tar bort rätten att köra PB II med totalvikt över 7500kg detta bryter också mot direktivet av samma anledning.
/David

För mer information:
*****************
EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS DIREKTIV 2006/126/EG
av den 20 december 2006 om körkort (omarbetning) (Text av betydelse för EES)
Länk till dokument:http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:403:0018:0060:SV:pDF
*****************
Står följande under artikel 13, observera punkt 2.
*****************
Överensstämmelse mellan körkort som inte motsvarar gemenskapsmodellen

1. Medlemsstaterna skall med kommissionens samtycke fastställa regler för överensstämmelsen mellan behörighet som erhållits före genomförandet av detta direktiv, och de kategorier som definieras i artikel 4.

Efter samråd med kommissionen får medlemsstaterna göra sådana ändringar i sin nationella lagstiftning som är nödvändiga för att genomföra bestämmelserna i artikel 11. 4, 11.5 och 11.6.

2. Behörighet att framföra fordon som beviljats före den 19 januari 2013 skall inte kunna dras in eller på något sätt inskränkas genom bestämmelserna i detta direktiv.
***************
I artikel 4 finns följande text:
***************
Kategorier, definitioner och åldersgränser

1. Det körkort som anges i artikel 1 ger behörighet att föra motordrivna fordon i de kategorier som definieras nedan. Det får utfärdas från den åldersgräns som anges för varje kategori. Med motordrivet fordon avses varje med motor försett fordon som av egen kraft kan framföras på väg och som inte är spårbundet.
****************
I artikel 1 återfinns följande text:
****************
Körkortsmodell

1. I enlighet med bestämmelserna i detta direktiv skall medlemsstaterna införa nationella körkort i överensstämmelse med den gemenskapsmodell som fastställs i bilaga I. Emblemet på sidan 1 av körkort enligt gemenskapsmodellen skall innehålla nationalitetsbeteckningen för den medlemsstat som har utfärdat körkortet.
***************
Artikel 1 hänvisar alltså till Bilaga 1 angående körkortets utformning. I bilaga 1 finns följande möjlighet, se speciellt punkt 9 & 12:
***************
BESTÄMMELSER FÖR KÖRKORT ENLIGT GEMENSKAPSMODELLEN

Sidan 2 skall innehålla följande:
a) 9. Kategori av fordon som innehavaren har rätt att köra (nationella kategorier skall tryckas med annat typsnitt än harmoniserade kategorier).
10. Datum för det första utfärdandet för varje kategori (detta datum skall föras över till det nya körkortet vid varje senare ersättande eller utbyte).
11. Sista giltighetsdag för varje kategori.
12. Övriga upplysningar eller eventuella inskränkningar, i kodad form, mittemot den berörda kategorin.

Följande koder skall användas:
[FONT=EUAlbertina+20][FONT=EUAlbertina+20][/FONT][/FONT]koderna 01-99: harmoniserade gemenskapskoder
*****************
Bland koderna 01-99 hittar vi koden:
***************
79. ([FONT=EUAlbertina+20][FONT=EUAlbertina+20]) Begränsat till fordon som överensstämmer med specifikationerna inom parentes i samband med tillämpningen [/FONT][/FONT]av artikel 10.1 i direktiv 91/439/EEG.
***************
 
Senast redigerad av en moderator:

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Inbjudan Transportstyrelsen

Jag tror att vi kan vara ganska säkra på att all erforderlig kompetens runt körkortregler, EU-direktiv m.m. finns samlat inom Transportstyresens väggar. Speciellt i år när Sverige är ordförandeland som också medför att även Transportstyrelsen leder allt arbete med olika trafikfrågor i EU-samarbetet.
Vi kan dessutom vara säkra på att Transportstyrelsen redan har mer eller mindre redan färdiga förslag beträffande de frågor som de vill diskutera med oss och andra intressegrupper. Tror inte att de vill träffa oss och andra utan att vara väl förberedda.
Eftersom Transportstyrelsen handhar alla frågor som är kopplade till fordonstrafik, vägar, trafiksäkerhet, regler och bestämmelser så är det troligtvis först och främst till Transportstyrelsen som vi ska framföra alla våra synpunkter och idéer för att husbilsturismen ska kunna utvecklas och fungera på ett bra sätt i Sverige.
I samband med mötet i Borlänge den 29 oktober så är det enormt bra att HBK är representerat och får möjlighet att informera om HBKs verksamhet. Jag tror att det i detta inledningsskede är viktigt att etablera en bra kontakt som medför att Transportstyrelsen ser ett värde i att ha fortsatta kontakter med HBK. Jag är övertygad om att HBKs ordförande kan och har goda förutsättningar för att kunna representera HBK på ett alldeles utmärkt sätt.
Jag tror också att vi inom HBK kommer att få möjlighet att ta del av och i vinter diskutera alla de förslag som Transportstyrelsen presenterar på mötet i Borlänge.
V-backen ;)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Inbjudan Transportstyrelsen

. . .behörigheten C, kompletterat med begränsningen: 79 (M1). Detta skulle om jag förstått saken rätt ge möjligheten att köra "personbil" med totalvikt över 3500kg eller rättare sagt fordon tillhörande fordonsklass M1.

Tyvärr passar kategori M1 inte till 100% då följande regler finns i:
****************
EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS DIREKTIV 2007/46/EG
av den 5 september 2007 om fastställande av en ram för godkännande av motorfordon och släpvagnar till dessa fordon samt av system, komponenter och separata tekniska enheter som är avsedda för sådana fordon
****************
Länk: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.douri=OJ:L:2007:263:0001:0001:SV:pDF
Enligt bilaga 2:
***************
C. DEFINITION AV TYP AV KAROSSERI (endast för färdigbyggda/avslutade fordon) Typ av karosseri i bilaga, I, bilaga III, del I, punkt 9.1 och i bilaga IX, punkt 37 skall anges med följande kodifiering:

1. Personbilar (M1)
AA Sedan ISO-standard 3833:1977, term nr 3.1.1.1, även inklusive fordon med mer än fyra sidorutor.


AB Halvkombi Sedan (AA) med halvkombibaklucka.

AC Stationsvagn ISO-standard 3833:1977, term nr 3.1.1.4 (kombi)
AD Kupé ISO-standard 3833:1977, term nr 3.1.1.5



AE Cabriolet ISO-standard 3833:1977, term nr 3.1.1.6
L 263/68
AF Fordon avsett för flera ändamål (multi-purpose vehicle) Annat motorfordon än de som avses i AA-AE avsett att frakta personer och deras bagage eller tillhörigheter i samma utrymme. Om ett sådant fordon uppfyller följande båda villkor anses det dock inte vara ett fordon i kategori M1:


i) Antalet sittplatser, förutom förarplatsen, är högst 6.
En ”sittplats” skall anses finnas om fordonet har ”åkomliga” säesföankringar.



”Åkomliga” skall syfta påde säesföankringar som kan anvädas. Fö att förhindra sätesföankringar frå att vara ”åkomliga” skall tillverkaren fysiskt förhindra deras anvädning, t.ex. genom att svetsa fast täkplåar eller genom att montera nåon annan typ av permanent anordning som inte kan avläsnas med anvädning av normalt tillgägliga verktyg, och

ii) P–M + N × 68) > N × 68 där:
P = hösta tekniskt tillåna vikt inklusive last i kg
M = vikt i kg i köklart skick

N = antal sittplatser föutom föarplatsen

Detta anses inte vara ett fordon i kategori M1
********************

En husbil uppfyller i de flesta fall ovanstående två villkor vilket gör att den inte infaller inom kategori M1. Däremot finns kategori SA, enligt samma bilaga:
********************
5. Fordon avsedda för särskilda ändamål
SA Campingbilar (se punkt 5.1 i bilaga II A)
SB Bepansrade fordon (se punkt 5.2 i bilaga II A)



SC Ambulanser (se punkt 5.3 i bilaga II A)
SD Likbilar (se punkt 5.4 i bilaga II A)
SE Husvagnar (se punkt 5.6 i bilaga II A)
SF Mobilkranar (se punkt 5.7 i bilaga II A)


SG Andra fordon avsedda för särskilda ändamål (

se punkt 5.8 i bilaga II A)
SH Rullstolsanpassade fordon (se punkt 5.5 i bilaga II A)

*********************





Hänvisningen till SA Campingbilar säger:
*********************
5. Fordon avsedda för särskilda ändamål: Ett fordon avsett för utförande av uppgifter som kräver särskilda karosseriarrangemang eller särskild utrustning. Denna kategori skall inbegripa rullstolsanpassade fordon.



5.1 Campingbil: Ett fordon i kategori M avsett för ett särskilt ändamål konstruerat med boendemöjligheter vilket omfattar minst följande utrustning

— sittplatser och bord,
— sittplatser som kan göras om till sovplatser,

— matlagningsmöjligheter, och
— lagringsmöjligheter.
Denna utrustning skall vara ordentligt fastsatt i väggar, golv eller tak. Bordet kan dock vara konstruerat så att det lätt går att flytta.








********************
Nackdelen är "sittplatser som kan göras om till sovplatser", det är inte alla husbilar som har denna möjlighet.


Annars borde ett körkort med behörigheten C kompletterat med begränsningen 79(SA) ganska väl överensstämma med dagens rättighet att köra PB II med totalvikt överstigandes 3500kg för oss som har tagit körkort innan 1:a juli 1996 OCH inte fått det återkallat efter detta datum.


/David
 
S

suneAl

Guest
Sv: Inbjudan Transportstyrelsen

En annan viktig fråga gäller överskridande av totalvikten.

När samma chassi med t.ex en totalvikt på 3500 kg kan få helt olika böter
för övervikt beroende på att de är olika utrustade från början.

Regeln är skapad för lastbilar som skall transportera gods, inte för husbilar
som i princip går med nästan full last hela tiden.

Idag baseras böterna på hur många % utöver lastvikten (totalvikten -
tjänstevikten) som man lastat.

Böterna borde utgå från hur mycket man överskridit totalvikten i stället.
Kanske också en differens på böterna om man överskridit den tekniska
lastförmågan eller inte.

Hej Peter

Böter baseras på överskridande av hur många % är lastvikten över totalvikten, detta gäller för samtliga fordon "Tung lastbil, Lättlastbil, Släpvagn, Husbil, Husvagn, Personbil + Husvagn & Paketbil. Man kan bli bötfäld om man överskrider axeltrycket också.
Således har man att hänsyn till Överlast & Axeltryck.

Vi skall under inga omständigheter eftersträva lägre böter eller något annat.

För efter ett antal böter får man med all säkerhet ett brev från myndigheten om lämpligheten som förare.

Vi skall följa lagen om övervikt, fartgränser etc. om man accepterar lagbrott på ett ställe varför skall följa den på andra ställen.

Sedan frågan varför det ges olika böter för överlast på exakt lika fordon.
Dett beror på lastvikten av vad vi har lastat in i bilen och vilken utrustning man har utöver standard, bilens vikt blir ju därefter.

Häls 571

:mcride:
 
Senast ändrad:

Kurt JL Nilsson

HBK Medlem (P)
Inlägg
907
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2029
Sv: Inbjudan Transportstyrelsen

Lite kort från mötet med transportstyrelsen - mer information kommer efter att minnesanteckningarna skickats ut.

Mötet var väl representerat av intressenter för de berörda frågorna och genomfördes i en positiv anda.

Sammanfattande kan sägas att Transportstyrelsen i de presenterade frågeställningarna kommer att agera så att det gagnar husbilsåkandet. Husbilsklubben kommer också att få ta del av det förslag som kommer att presenteras för ledningen.
Samtliga närvarande tackade Transportstyrelsens representanter för deras initiativ till att träffa avnämarna för en dialog.
 
Senast ändrad:

Kurt JL Nilsson

HBK Medlem (P)
Inlägg
907
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2029
Sv: Inbjudan Transportstyrelsen

Lite smått gott från mötet i Borlänge den 29 oktober 2009

Om körkortet har varit återkallat, oberoende av tid, gäller inte övergångsreglerna från 1 juli 2006. Dock är det svårt att övervaka detta då det inte framgår av körkortet. För att polisen ska se om föraren har rätt behörighet för att framföra husbilen pb II – krävs en slagning i körkortsregistret.

Skattetabellen för pb II går bara till 3.5 ton vilket gör att den högsta skatten blir 5018 kr oavsett tyngd.

Definitionen av inbrott i husbil diskuterades. Polisen ser inbrotten som inbrott i bostad. Hur ska det bedömas? Inbrott i fordon eller hemfridsbrott? Är det lika över landet? Transportstyrelsen framför frågan till RPS och återkommer med besked.

Frågan om camping diskuterades. Påpekades det olyckliga med att kalla husbil för Campingbil. Husbil är inte campingbil - då campingbil inte gjort att bo i. Begreppet kommer troligen av översättningen till/från engelska. En annan definition skulle vara bra. Transportstyrelsen kommer att diskutera frågan vidare med SKL och polisen. Transportstyrelsen kommer att ta fram ett nytt vägmärke för Ställplats (arbetsnamn) se nedan.

Bra om det kan tas fram en standard för lastning av bagage. Hur mycket en ”vanlig familj” får med sig beroende på klassning av vikten osv. Transportstyrelsen återkommer med någon form av informationsblad att dela ut bland handlare m.fl. för att sprida gällande regler på ett enkelt sätt. Information kan ske genom tidningar inom branschen, webb, faktablad och informations*kanalen genom olika husvagns- och husbilsklubbar.

Det är ett önskemål att regler för husbilar blir enklare så att alla kan ta till sig dem. Att de som jobbar med dem också blir bättre på att svara vad som gäller - att alla säger samma sak. Detta gäller också körkortsfrågor.
Totalvikten är den viktiga.
Från Fabrikanten är det +- 5 % av tjänstevikten som inte behöver redovisas (– oftast är det bra + som redovisas) Orsaken till detta är direktiv som styr och bakgrunden är att fordonet består av ”levande” material.
Det är en uppfattning att böterna man kan åka på vid överlast inte står i proportion till ”brottet”.
Enhetlig bestämmelse för vad som ska ingå i tjänstevikten bör tas fram. Här kommer fortsatta diskussioner att ske mellan Transportstyrelsen, Riksåklagaren och branschen.

Transportstyrelsen ser ett stort problem idag med att fordon ser lika ut oavsett totalvikt. Samma modell av husbil kan finnas i spannet från 3,5 till 5 tons totalvikt.
Transportstyrelsen gav förslaget att direktöverföra alla husbilar till Pb II vilket skulle göra fordonstypen mer enhetlig. Mötet instämde – Transportstyrelsen utreder vidare.

Begränsning av högsta tillåtna hastighet för husbilar Pb II diskuterades. Transportstyrelsen presenterade statistik för hur många husbilar det finns registrerade idag inom kategorierna lät lastbil, personbil klass 2 och tung lastbil. Olycksstatistik för husbilar visar att väldigt få husbilar är inblandade i olyckor. En hastighetssäkning på tusentals mil av det svenska vägnätet genomförs den 10 nov 2009 från 90 – 80 km/tim.
Vad finns det för incitament för att sänka hastigheten? Transportstyrelsen konstatera att det inte idag finns något som motiverar en sänkning av hastigheten för husbilar Pb II.

Vad kommer att hända med behörigheterna B resp. C – övergångs*bestäm*melser för gamla systemet vid införande av det tredje körkortsdirektivet?
Förvärvade B-behörighet före 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med totalvikt över 3,5 ton om den inte återkallats efter detta datum - se propositionen 2005/06: 65 står att läsa om begreppet.
Det är ett önskemål att reglerna blir enklare så att alla kan ta till sig dem. Att de som jobbar med dem också blir bättre på att svara vad som gäller - att alla säger samma sak. Detta gäller också körkortsfrågor

Det finns ett stort önskemål om att ett märke för husbil tas fram. Detta kan sedan användas som tilläggstavla eller ensamt som symbol. Märke som ska uppfylla vissa kriterier motsvarande Tysklands ”Stellplätze” kan bli aktuellt.
Nytt förslag på märkets design finns från Caravan Club of Sweden (se bildspel). Användning; Märket kan markera uppställning där det annars inte finns reglerat att man får stå ex parkeringsplatser där rutorna idag inte medger att man står i ”en” ruta.
För Ställplats uppges att det kanske bör finnas någon typ av ”minsta service” som kan förväntas för att sätta upp märket, vatten, el mm.
[FONT=&quot]I vissa kommuner har arbete påbörjats med att införa Ställplatser. Viktigt att få till normer som anger hur stora p-platserna ska vara för husbilar. Detta finns i Tyskland. Transportstyrelsen hoppas på fortsatt samarbete med branschen och att till våren 2010 kunna sända förslag på nytt vägmärke till regeringen.

[/FONT]Visa bilaga Presentation 29 oktober seminarium.zip
 
Senast ändrad:
Toppen