Sv: Inbjudan Transportstyrelsen
Det här ser jag som både ett genombrott från Transportstyrelsens sätt att arbeta och för vår klubb.
Nu är det förstås lätt att resonera i egen sak men här ska du få en tanke från mig.
Att dom som har körkort B taget före 1996 och varit återkallat lyder under undantag råder inget tvivel. Problemet man nu vill åtgärda beror säkert på att allt gick snett när man inte tittade utanför våra gränser och satte ett tak på vikten. Hade varit lämpligt med 7,5ton som redan finns i en del länder.
Nu undrar många med mig vad kommer att hända 2013?
Mitt förslag.
Den som har körkort B taget före 1996 får ett C1-kort (ej yrkesmässig trafik)till ett fastslaget pris som bestäms av Transportstyrelsen plus att ett läkarintyg och syntest bifogas. Den här åtgärden skulle innebära att man rensar bort alla undantag och framför allt löser ev. problem vid utlandskörning.
Vill man eller behöver ett kort för tyngre bil så blir det C-kort. Där faller då flera krav in som viktberäkningar o lastsäkring m.m. vilket borde medföra en kurs i någon form eftersom man här kliver upp på andra typer av fordon med last.
Hastigheter i framtiden för bilar mellan 3,5t och 7,5t blir 100km/h.
En annan fundering jag haft är det här med avställning. Allt problem med fakturering som uppstår.
Kanske vore en ide om man fick registrera sig på transportstyrelsen med en kreditupplysning. Ansöka om konto. Detta skulle innebära att man fick låt oss säga kvartalsräkningar i efterhand. Dessa skulle då vara specifiserade med påställda dagar avställning o påställningsavgift. Som det är idag så blir det mycket tungrott med nya fakturor och återbetalningar hit och dit.
Detta skulle också kunna genomföras inom försäkringssidan. Allt detta skulle endast gälla bilar som är registrerade som PB2.
Det här ser jag som både ett genombrott från Transportstyrelsens sätt att arbeta och för vår klubb.
Nu är det förstås lätt att resonera i egen sak men här ska du få en tanke från mig.
Att dom som har körkort B taget före 1996 och varit återkallat lyder under undantag råder inget tvivel. Problemet man nu vill åtgärda beror säkert på att allt gick snett när man inte tittade utanför våra gränser och satte ett tak på vikten. Hade varit lämpligt med 7,5ton som redan finns i en del länder.
Nu undrar många med mig vad kommer att hända 2013?
Mitt förslag.
Den som har körkort B taget före 1996 får ett C1-kort (ej yrkesmässig trafik)till ett fastslaget pris som bestäms av Transportstyrelsen plus att ett läkarintyg och syntest bifogas. Den här åtgärden skulle innebära att man rensar bort alla undantag och framför allt löser ev. problem vid utlandskörning.
Vill man eller behöver ett kort för tyngre bil så blir det C-kort. Där faller då flera krav in som viktberäkningar o lastsäkring m.m. vilket borde medföra en kurs i någon form eftersom man här kliver upp på andra typer av fordon med last.
Hastigheter i framtiden för bilar mellan 3,5t och 7,5t blir 100km/h.
En annan fundering jag haft är det här med avställning. Allt problem med fakturering som uppstår.
Kanske vore en ide om man fick registrera sig på transportstyrelsen med en kreditupplysning. Ansöka om konto. Detta skulle innebära att man fick låt oss säga kvartalsräkningar i efterhand. Dessa skulle då vara specifiserade med påställda dagar avställning o påställningsavgift. Som det är idag så blir det mycket tungrott med nya fakturor och återbetalningar hit och dit.
Detta skulle också kunna genomföras inom försäkringssidan. Allt detta skulle endast gälla bilar som är registrerade som PB2.