• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Inbjudan Transportstyrelsen

Kurt JL Nilsson

HBK Medlem (P)
Inlägg
907
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2029
Transportstyrelsen har inlett ett projekt som berör personbil klass II (husbilar) och husvagnar där avsikten är att under vintern 2009-2010 utreda vilka typer av trafikregeländringar och informationsinsatser som behövs för att underlätta ett korrekt och trafiksäkert användande av dessa fordon.

För att få en bred bild av problemen och var det behövs informationsinsatser har Husbilsklubben inbjudits till ett möte i Borlänge den 29 oktober. Ambition med mötet är att gå igenom vad Transportstyrelsens utredare kommit fram till vad gäller förslag till högsta tillåtna hastighet för tyngre personbil klass II, behovet av ett nytt vägmärke för uppställning av personbil klass II, diskutera de problem som finns med lastvikter och överlastbestämmelser, behov av informationsinsatser m.m.

Inbjudna till att delta är husbilsklubbar, märkesklubbar, tillverkare och återförsäljare.

Finns det ytterligare frågor bland Husbilsklubbens medlemmar som vi ska framföra. Beskriv dem i tråden nedan, så tar jag med dem till mötet.


Kurt JL Nilsson
tf ordförande
 
Senast ändrad:

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.209
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Inbjudan Transportstyrelsen

Hejsan
Är det något som är viktigt i detta sammanhang så är det ju det här med vikt kontra körkort taget före 1996, där har vi ett verkligt problem.
En lösning vore ju att göra som man gjorde med lastbilskörkort för en massa år sedan, ge dom som kört tung husbil och äger en bevisligen, ge dom C-behörighet.
Detta är en mycket viktig fråga då ju en tung husbil annars tappar sitt värde direkt.
Sen det här med hastigheter, PB2 måste få följa trafikrythmen annser jag.
Synd jag inte kan närvara.
MVH KEJO 20
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Inbjudan Transportstyrelsen

En annan viktig fråga gäller överskridande av totalvikten.

När samma chassi med t.ex en totalvikt på 3500 kg kan få helt olika böter
för övervikt beroende på att de är olika utrustade från början.

Regeln är skapad för lastbilar som skall transportera gods, inte för husbilar
som i princip går med nästan full last hela tiden.

Idag baseras böterna på hur många % utöver lastvikten (totalvikten -
tjänstevikten) som man lastat.

Böterna borde utgå från hur mycket man överskridit totalvikten i stället.
Kanske också en differens på böterna om man överskridit den tekniska
lastförmågan eller inte.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Inbjudan Transportstyrelsen

Utmärkt att detta arbete kommer igång.
Jag tycker att de områden som Transportstyrelsen vill ha synpunkter på väl täcker in det mest aktuella, frågan är bara vilka synpunkter och uppfattningar som vi inom HBK ska stå för och presentera.
För att inte förslag och synpunkter ska spreta åt alltför många håll från de olika husbilsgrupperingarna så kanske det vore bra om vi inom HBK försökte samordna oss med t.ex. märkesklubbarna. Det kanske går att få reda på vilka övriga inbjudna klubbar är.
V-backen :rolleyes:
 
F

F.d. 9520

Guest
Sv: Inbjudan Transportstyrelsen

Får vem som helst av oss medlemmar gå o lyssna på det mötet?
Hälsningar Ylwa o Tapio i Borlänge
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Inbjudan Transportstyrelsen

"behovet av ett nytt vägmärke för uppställning av personbil klass II"
Jätte bra projekt som startas
Men våra hb som är lätta last bilar får ju inte glömas bort.Kan ju gåså illa att HB klass 2 får parkera men ej Lätta lastbilar som många HB är.nitiska lapplisor fins det gåttom
 
F

F.d. 52923

Guest
Sv: Inbjudan Transportstyrelsen

Hejsan
Är det något som är viktigt i detta sammanhang så är det ju det här med vikt kontra körkort taget före 1996, där har vi ett verkligt problem.
En lösning vore ju att göra som man gjorde med lastbilskörkort för en massa år sedan, ge dom som kört tung husbil och äger en bevisligen, ge dom C-behörighet.
Detta är en mycket viktig fråga då ju en tung husbil annars tappar sitt värde direkt.
Sen det här med hastigheter, PB2 måste få följa trafikrythmen annser jag.
Synd jag inte kan närvara.
MVH KEJO 20

Jag Hoppas verkligen inte att detta kommer att ske C-Behörighet är så mycket mer än
att äga en CONCORD och Hålla i dess Ratt MVD CHITA
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Inbjudan Transportstyrelsen

Jag Hoppas verkligen inte att detta kommer att ske C-Behörighet är så mycket mer än
att äga en CONCORD och Hålla i dess Ratt MVD CHITA

Instämmer Ett C-kort innebär att man bland annat utbildas i lastsäkring, hur man samlastar olika godssaker, färdskrivare, körtider mm. mm

Gurra
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2029
Sv: Inbjudan Transportstyrelsen

När det gäller behörigheterna för att framföra fordon så kommer nya körkortslagen att träda i kraft 2013. Då får vi behörigheterna B, C1 och C som kommer att beröra personbils klass 2. Behörighet B för Pb2 under 3,5 ton, C1 för Pb2 mellan 3,5 till 7,5 ton och C för Pb2 över 7,5 ton.

För att framföra fordon i yrkesmässig trafik krävs redan idag en särskild behörig Yrkeskompetensbevis. Med införandet av YKB så kommer kraven på kunskaper i lastsäkring, färdskrivare osv. att tonas ned i körkortsbehörigheterna. Sitter själv med i en utredning om detta samt har svarat på remissen ang. tredje körkortsdirektivet.

Tycker det är ett bra initiativ från Transportstyrelsen att starta projektet för att bringa klarhet i dessa frågor.

Hälsn
Kurt
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Inbjudan Transportstyrelsen

Bara det inte blir fler begränsningar för husbilar, jag tänker på förbud skylltning
det finns risk för sånt när det skall ändras
:swoon:
 
Senast redigerad av en moderator:

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2026
Sv: Inbjudan Transportstyrelsen

Vad som helt klart måste komma fram är att husbilar har kommit för att stanna och kommer att bli ett naturligt inslag i stadsbilden särskilt sommartid nu och i framtiden, vilket Kommuner bör förmås att förstå. Det ska inte skrivas lagar och rekommendationer i riktning mot att stoppa oss i städer/hamnar och hänvisa till campingplatser. Vi blir bara fler och i framtiden omöjliga att stoppa.
Vi är ett EU-land. I övriga Europa är husbilar accepterade och inte oönskade. Ställplatser t.o.m
med service finns i nästan i varje kommun..
Kanske ska vi tills. med övriga klubbar även ta en träff med kommunförbundet.

Libom
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25127

Guest
Sv: Inbjudan Transportstyrelsen

Hej
Hur blir det då med läkareintyget vid 45 år för att behålla körkortsklass
högre än B
Det kunde kanske slopas när man kör privat klass c1.c
När det gäller överlastavgiften borde den prosentsatsen
räknas på överskriden totalvikt eller överskriden tillåten
axelbelastning
Och inte som idag på tillåten lastvikt

En liten tanke från Sonny
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Inbjudan Transportstyrelsen

Hej!
Tycker att Husbilsklubben skulle jobba fram en modell med rimliga övergångsbestämmelser till körkort C1 som ni kunde passa på att presentera på mötet 29/10. Med viss kännedom om hur Transportstyrelsens trafikavd. fungerar så tror jag att dom bara tänker informera inte lyssna så det bästa är att dom i så fall även får förslaget innan mötet.
/Åke
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.955
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Sv: Inbjudan Transportstyrelsen

Transportstyrelsen har ju i sin inbjudan informerat om vad man vill ha synpunkter på:

Ambition med mötet är att gå igenom vad Transportstyrelsens utredare kommit fram till vad gäller förslag till högsta tillåtna hastighet för tyngre personbil klass II, behovet av ett nytt vägmärke för uppställning av personbil klass II, diskutera de problem som finns med lastvikter och överlastbestämmelser, behov av informationsinsatser m.m

För att undvika att det hela utvecklas till "polsk riksdag" kanske det är lämpligast att i första hand hålla sig till deras agenda. Om sedan mötet kan leda till nya kontakter, som kan utmynna i nya möten kring andra för oss intressanta frågor, så är ju detta bara en "bonus".
 
Senast ändrad:

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Inbjudan Transportstyrelsen

Ordföranden efterfrågar i 4:e stycket inledningsvis ytterliggare frågor som han skulle ta med till mötet därför föreslog jag denna fråga som ju har stor betydelse för många. Det är ju hans sak att bedöma vad som är lämpligt. Harmoniseringen med EU-regler gör ju att dom flesta regler redan finns och fungerar i andra länder. Övergångsregler kanske fortfarande går att påverka.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Inbjudan Transportstyrelsen

Skickar styrelsen en delegation sakkuniga från klubben eller hur funkar det :confused:

Gurra
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.955
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Sv: Inbjudan Transportstyrelsen

Vår tidigare kommentar var inte riktad mot någon speciell, eller något speciellt förslag, utan mer ett uttryck före en tanke att det kanske inte är så lämpligt att ta med sig alltför många oanmälda ärenden till ett möte av detta slag.
Vi bör i stället vara tacksamma för att Transportstyrelsen är intresserad av att höra våra synpunkter kring de frågor de just nu arbetar med.
(Vissa av de ämnens som föreslagits i denna tråd, ligger dessutom utanför Transportstyrelsens verksamhetsområde...)
 
Toppen