• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Importerad Bürstner och garanti

Gudby

HBK Medlem
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
15284
Medlemskap
2025
Hej ! Jag har en privatimporterad Bürstner 2010 med garanti kvar. Jag var idag inne hos Mälarcamp i Väsby och frågade om garanti arbeten. Dom vägrar att göra några garanti arbeten, dom kan göra jobbet men man får betala själv, - det är säljaren där man köpt den som ska ta garantin . Då frågade jag om jag köper en bil av dig i Sverige och är i Tyskland på semester och får problem kan jag inte laga den där då, eller skall jag åka till Sverige för att få den garanti lagad, det kunde han inte svara på. Det skulle ju vara så bra med EU? Jag undrar om någon talat med Bürstner i Tyskland om detta och hur dom ställer sig till återförsäljarna i Sverige ?.

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Importerad Bürstner och garanti

Vad har du för problem? På bildelen brukar det aldrig vara några svårigheter att få hjälp, de har förstått att det är bra för framtiden att hjälpa till. Eftermarknaden är bra att ha. Handlarna år mer kortsiktiga i sitt agerande och begriper inte sitt eget bästa. Ta kontakt med Burstner i tyskland och be dem "huta åt" Mälarcamp det tar nog skruv. Om detta inte funkar så kan de (Burstner) nog hitta en seriös Burstnerhandlare på fastlandet åt dig.

kjelka

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6650
Medlemskap
2025

Kopierat direkt från konsumentverkets hemsida.

Kontrollera vilka garantier som följer med bilen och om de gäller i Sverige. Hör både med säljaren och med generalagenten i Sverige. Skilj på säljargarantier och tillverkargarantier. En garanti utfärdad av säljaren själv kan bara åberopas mot denne.

Mycket mer finns att läsa på konsumentverkets hemsida

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Undra hur dom behandlar en tysk som får fel på bilen i Sverige ???
Likadant eller ??

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Det verkar som många husbilssäljare är nutidens hästhandlare.
En snabb affär och skit i resten. Och har man inte sålt bilen så är det någon annans problem.
De har inte förstått vad personbilsfirmor fått lära sig den svåra vägen. Dock inte alla tyvärr.
Försäljing av en bil ger några tusenlappar i näven direkt, men sköter man inte om kunden försvinner han/hon och kommer aldrig mer tillbaka.
Dessutom talar den missnöjda kunden om sitt missnöje för alla han/hon känner.
En kund som blivit väl bemött kommer alltid tillbaka för service och reparationer, och där ligger de stora pengarna och under en lång tid, kanske 10 år eller mera.
Givetvis köper kunden sin nya bil där när den gamla tjänat ut.
Ett bilföretag jag jobbade för gjorde en jättestor marknadsundersökning för flera år sedan.
Det visade sig att det på sikt kostade mellan 10 till 12 gånger så mycket att värva en ny kund som att behålla en gammal.
Sens moral, vill man ha nya kunder skall man behandla dem väl oavsett var bilen är köpt.
I Gudbys fall hade det säkert inte varit svårt för firman att regressa ev kostnader till tillverkaren/importören, men den valde att bli av med en framtida kund.

Leif C

HBK Medlem
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
4652
Medlemskap
2025

Kopierat direkt från konsumentverkets hemsida.

Kontrollera vilka garantier som följer med bilen och om de gäller i Sverige. Hör både med säljaren och med generalagenten i Sverige. Skilj på säljargarantier och tillverkargarantier. En garanti utfärdad av säljaren själv kan bara åberopas mot denne.

Mycket mer finns att läsa på konsumentverkets hemsida

Det gäller att inte köpa en bil i utlandet med säljgaranti utan att få en prisreducering om garantin inte gäller i Sverige.

Leif C

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Tycker det är intressant hur alla nämner att man förlorar en framtida kund, för att man inte får hjälp med sin importbil? Man har väl redan med importen visat att man sätter ett lågt pris före service? Och, innan jag blir hängd, jag har också importerat, men fixar felen själv. ;)

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Egentligen är det ju bara handlarnas desperata försök att försvara sin marknad med allt de har.
Troligen tjänar man så pass mycket på varje försäljning så att intäkterna från t.ex. service bleknar i jämförelse.

Stort land geografiskt med en relativt liten försäljningsvolym per handlare är nog det som driver upp marginalen på varje försäljning till skrämmande höjder ibland.
Om man har en verksamhet som bygger på den intäktsmodellen så gör man givetvis allt för att försvara den.

Men i takt med att vi blir mer vana köpare och mer prismedvetna kommer man tids nog att få ändra modell och starta upp gungorna också genom att börja serva alla kunder.

S

Sune & Eva

Guest

Ang. inlägget ifrån Montreal. Jag håller delvis med dig om det du säger, men det är ju konstigt att exempel Ford tar på sig fortsatt servis på importerad bil . Då är det ju konstigt att inte husbilsdelen går att lösa på samma sätt?. Ha de gött. M.V.H. SUNE

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Jeg tror problemet grunner i "yjenestevei" - återforseljaren må kontakte fabrikken via generalagenten for hver bil han ikke har 100% koll på garantisituasjonen. For svensksolgte holder generalagenten oversikt og kan godkjenne reklamasjonsarbeide direkte.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det kan ju bero på att det finns många varianter på garantiavtal mellan importörer och tillverkare av varor, ibland har du en extra procentrabatt på varan för varje köpt produkt, ibland har du möjlighet att fakturera garantiarbeten, men har du inte sålt bilen i fråga kan det bli mycket extra arbete att "cleara" vem som skall stå för kostnaderna, handlaren i Tyskland, tillverkaren, Svenske importören. Sedan är ersättningen för garantiarbeten ofta fastställd av tillverkaren, och då alltid till en mycket lägre timdebitering än normalt, vilket ju naturligtvis inte stärker viljan att göra garantiarbeten på varor där man inte har fått del av förtjänsten?! :confused:

Senast ändrad:

Helena o Tom

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2025

Hej jag köpte en ny Burstner Marano i Tyskland 2008 och den har reparerats på Garanti
i Finland och Tyskland!:spinny:Inga problem med min den lokala Burstner försäljare, men
har hört om motsvarande problem på andra orter.Återförsäljaren måste komma ihåg
att han är fabrikens representant med kontrakt att reparera garanti fel även om han inte sålt den.
Nu är min garanti slut men jag åker gärna till min Burstner representant för
reparationer för att han skötte om garantierna då den var ny.Tänk om alla handlare förstod
att en nöjd kund kommer tillbaka!

Tom

Senast ändrad:

batju

HBK Medlem
Kommun
Svedala
HBK-Nr
3611
Medlemskap
2025

Med tanke på hur mycket billigare det är att handla en husbil i Tyskland, lönar det sig att köra ner dit för att åtgärda garanti-reperationerna. Det kan ju samtidigt bli en trevlig utflykt.

Helena o Tom

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2025

Med tanke på hur mycket billigare det är att handla en husbil i Tyskland, lönar det sig att köra ner dit för att åtgärda garanti-reperationerna. Det kan ju samtidigt bli en trevlig utflykt.
Jag kan rekommendera Burstner Service Center i Kehl i Tyskland,dom fixade till min sidodörr mm med en dags varsel när jag var nere i Europa .Hämtade in bilen på morgonen där dom bjöd på frukost och bilen var klar att hämtas kl 16.00.
Vi passade på att kolla upp Strasbourg under tiden som ligger ett stenkast därifrån (12km med lokala bussen).
Tom

Senast ändrad:

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Vi fick åka tillbaka till vår leverantör utanför Borås för att byta en list i taket samt göra om en silikonfog på toan. Kan inte hålla med dig att det är lönsamt att åka till Tyskland för att fixa detta
Jag tror nog att det är klokt att göra en uppskattning vad det kostar ett betala för en reperation i Sverige och jämföra vad en resa till Tyskland kostar.

susanne

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
3647
Medlemskap
2024

Jag var idag i Örebro på en burstner firma och ville kolla priser på fukt och garanti jobb (har kollat på en burstner som jag vill köpa) och han tog för givet att den var privat importerad och sa att om man köper en sådan har man sagt ifrån sig alla rättigheter i Sverige, då blir man ju lite ilsken för den jag tittat på är svensksåld och när jag påpeka det så mjuknade han.Men jag vet inte om jag kommer att serva där med tanke på hans attityd.sussi:wideeyed:

Tuzzan

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2025

Det verkar vara många som tror och tycker här.

Är det ingen som vet vad som gäller?

Alla utländska bilar som säljs av auktoriserad handlare i Sverige borde väl ha ett avtal med de som har tillverkat den, inklusive privatimporterade fordon.
Kan väl inte spela någon roll för tillverkaren om bilen finns i Sverige eller Grekland!

F

F.d. 52943

Guest

Vi köpte nåt mittemellan – en Weinsberg som importerats begagnad av en auktoriserad Knaus/Weinsberg handlare.
Fick så småningom en smärre fuktskada vid köksfönstret - inga problem med garantin då. Nu vet jag inte riktigt – både Knaus och handlaren har varit i konkurs och handlaren är borta ur branschen.
Sen vet jag inte riktigt hur generalagenten betraktade deras sidoverksamhet/ import, och om det hade något med deras konkurs att göra?
Kanske inte Bürstner men i gränslandet till ämnet.

F

F.d. 16193

Guest

@Helena och Tom.
Vilken Büstner försäljare är det? Menar det kan ju vara lönt att åka till honom/henne i stället för en tjurig som man har i närheten.

F

F.d. 53091

Guest

Inte konstigt att det går åt H-----e med vissa Svenska biltillverkare om alla tycker man skall åka till tillverkaren för service!!!!!:confused:

Toppen