• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Importera själv...

F

F.d. 50036

Guest
Sv: Importera själv...

Ojojoj

Vad jag ställde till det! Slant tydligen på tangetbordet och många fick huvudbry hur jag räknar.

Rätt var att jag sålde min begaganade bil på Blocket för 229000:-

Förlåt hälsningar Torbjörn :twitcy::twitcy::twitcy:

F

F.d. 12648

Guest

Hej! Jag undrar lite mer om hur du har arrangerat det med banken, vilken bank? Vi ska åka ner till Tyskland och hämta hem en husbil men vi har inte lyckats lösa hur vi ska kunna slutföra affären utan att betala kontant. Jag har hört att det ska ta flera bankdagar.
Jag tar tacksamt emot tips.
/Kattis

Hej och tack för alla tips med betalning i Tyskland :)

Nu har vi gjort vårt köp och vi fick hjälp med en express utlandsbetalning genom handelsbanken. Det var inga som helst problem, vi ringde banken ifrån Tyskland när vi hade sett bilen och bestämt oss och de ringde tillbaka efter ca 15 min för att bekräfta att pengarna var överflyttade till den tyska banken och faxade även en bekräftelse till handlaren.
Nu är vi nöjda ägare till en Dethleffs I 6501 och väntar bara på att få den körklar och godkänd i Sverige :bye:.

Många tack igen!

Hälsningar Kattis

F

F.d. 25236

Guest

Hej Torbjörn o Annika!
Vad glädjande det var att läsa om eran import!
Själva är vi på gång att köpa våran första husbil och dessutom importera skönheten från tyskland..Har ni något gott råd att ge oss på vägen, hur man tar hem bilen. Har varit ute på transportstyrelsen och försökt lusläsa vad som gäller, samtidigt läst om andra importer, som är några år äldre och då verkar det ha varit lite andra regler?!
Har ni tid/lust skriv gärna om hur ni tog er igenom hela affären. Vi kommer att göra affär m en privat person om allt går vägen..
/Tack för ett gott positivt inlägg! Pia

F

F.d. 25038

Guest

Funderar själv på att ta hem en bil och hittat en bil som ägs av privatperson och då fått reda på att om bilen ägs av privat person är den redan momsad i ursprungslandet och då tillkommer ingen svensk moms stämmer detta undras ?

F

F.d. 19936

Guest

Hej, är det inte så att den ska va 6 mån gammal och gått 600 mil.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Funderar själv på att ta hem en bil och hittat en bil som ägs av privatperson och då fått reda på att om bilen ägs av privat person är den redan momsad i ursprungslandet och då tillkommer ingen svensk moms stämmer detta undras ?

Om bilen är äldre än 6 månader och gått mer än 600 mil behöver du inte fundera på momsen överhuvudtaget. Varken i Tyskland eller i Sverige. Allt är betalt och klart.
De enda kostnader som tillkommer är de vanliga för exportregistrering och besiktning mm.

L

Lacke

Guest

Hej på er
Skall åka ner i november och köpa en ny husbil. Måste den förregistreras innan jag kör hem den, eller går det att köra på tyska exportskyltar om dsen inte varit registrerad i Tyskland
De kostnader som man måste betala i är väl ursprungskontroll och besiktning den svenska momsen betalas väl i samband med att bilen blivit registrerad.

Hej då
Lacke

Toppen