• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Importera en skåpbil som blivit omgjord till husbil i ett annat EU-land?

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Nu har jag varit i kontakt med två besiktningsföretag, Opus bilprovning samt besiktiga.

Besiktningsingenjören på Opus menade på tvärstopp. Om fordonet inte är i original invändigt så behövs en ny inspektion samt i vissa fall papper från tillverkaren om att ändringar är godkända. Gällande motorn sade han att motorn inte får bytas ut, bara i vissa fall om fordonet är äldre än -93. Detta oavsett vad man har för tidigare registreringsbevis & handlingar.

Den andra besiktningsingenjören jag talade med, på Besiktiga, sade att så länge fordonet blivit omregistrerat i ett annat EU-land till husbil så är det OK, för att man räknar med att ursprungslandet har gjort en kontroll på detta. Han menade även på att motorn får bytas ut om det finns registrerat, effekt, avgasrening etc är liknande som original (d.v.s att en identisk eller liknande motor har suttits in).

Två helt olika svar alltså.
Räcker inte med tyckande från besiktningsingenjörer om dom inte kan hänvisa till vilket regelverk dom uttalar sej ifrån. Eftersom svaren är olika så lär det ju bli en ren chansning att försöka få den besiktigad i Sverige, beror ju på vem som gör det. Alltså, kolla upp själva regelverket och som flera sagt borde Transportstyrelsen vara det bästa alternativet. MEn oavsett vart svaren kommer ifrån, fråga vilken regel det bygger på...
 
Toppen