• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Importera en skåpbil som blivit omgjord till husbil i ett annat EU-land?

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Hej.

Jag undrar hur det ser ut med importregler för skåpbilar som blivit omgjorda till husbilar i ett annat EU-land. Om en större skåpbil byggts om och omregistrerats till husbil i ett annat EU-land, bör det då vara några bekymmer att importera det fordonet till Sverige som husbil? Eller skiljer sig Sverige åt från många andra EU-länder gällande vad som krävs för att det ska få kallas husbil, när det kommer till el, gas och annat?

Ett fordon som jag hade extra i åtanke är denna: Кемпер Други , 225000 км употребявана гр. София, ID:25227684 обяви Каравани | Auto.bg

Motorn blev dock utbytt för tre år sedan till en Nissan-motor. Är detta någonting som kan skapa problem vid nyregistrering i Sverige också?

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det bästa är väl att kontakta Transportstyrelsen och fråga?
0771-14 15 16
”Du kan ringa dygnet runt. Vardagar mellan kl. 09:00 och 16:00 kan du prata med en handläggare och övrig tid når du vår automatiska tjänst.”

På en nyare årsmodell kommer får du inte bilen godkänd med utbytt motor p.g.a. avgasreglerna där inget får förändras när det gäller allt som är avgasrelaterat. Motor, avgassystem växellåda, katalysatorer insprutning.
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
På en nyare årsmodell kommer får du inte bilen godkänd med utbytt motor p.g.a. avgasreglerna där inget får förändras när det gäller allt som är avgasrelaterat. Motor, avgassystem växellåda, katalysatorer insprutning.

Jasså, hur ny då? En årsmodell 2004 då, den jag funderar på är denna opel och de har tydligen bytt till en nissan motor. Кемпер Други , 225000 км употребявана гр. София, ID:25227684 обяви Каравани | Auto.bg.

Kanske är samma motor?


och


Ser ju likadana ut, och kostar samma. Får höra med den som säljer bara om det är just dom där motorerna som suttit i / byts ut då.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om jeg ikke er feilinformert så er også orginal motoren i Renault Movano en Nissan diesel.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
I en annan tråd funderade du på en Peugeot...

Många undrar säkert, precis som jag, varför ni letar bilar i Bulgarien.

Det måste ju vara mycket enklare, och tryggare, att köpa en bil på närmare håll.

Pålle
Haha. Ja det kanske är dags att svara på...

Jag har tidigare bott tillfälligt i Bulgarien & måste transportera husdjur till Sverige samt ialafall köpa fordon i Sverige sedan. Om man får tag i någonting OK så hade det blivit smidigare än att köpa i Sverige.

Jag har tidigare köpt några fordon i Bulgarien och har koll på hur man gör ägarbyte lagligt så det är inga problem. Problemet är att hitta ett vettigt fordon i Bulgarien. Jag vill dock avråda andra från att köpa fordon i Bulgarien, jag vet att dom ofta ursprungar från tyskland, österrike, Shweiz etc - förmodligen sålda billigt i bedrövligt skick, importerade till Bulgarien och fixas till där billigt och dåligt, och säljs till överpris. Kilometervisaren stämmer i regel aldrig heller, och för dem som vill veta historiken av ett fordon får i så fall sitta med google translate och försöka spåna ut och hoppas på att även dom papprena stämmer. Så, att för en svensk resa till Bulgarien och ''importera'' ett fordon hade varit vansinnigt, min tanke är att OM jag skulle hitta något någorlunda vettigt så kan det bli smidigare & bättre på detta vis. Så det är därför jag kikar på detta.

Det är inte så att jag genom hörsägen hört att husbilsimport från Bulgarien är ett kap och nu siktar benhårt på det trots varningsignaler om utbytta motorer och annat :D.

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan.
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det Du säger är ju bedrövligt & precis vad jag skrev, ärlighet tolkas olika beroende var man är. Köper man något från ett öststandsland så får man stå sitt kast. Att sedan gny & beklaga sig är skrattretande-
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Det var eventuellt denna som var av intresse nu: Кемпер Други , 225000 км употребявана гр. София, ID:25227684 обяви Каравани | Auto.bg

Det är en ombyggd skålbil / buss till husbil och registrerad som husbil i Bulgarien, samt så har motorn bytts till en liknande eller likadan Nissan-motor som originalet (samma hk ialafall) som jag också i så fall får kolla om det bytet registrerats i Bulgarien.

Jag tänker ringa till transportstyrelsen imorgon och höra, men av vad jag kan läsa och hur jag uppfattar reglerna så kan man inte importera varken ett ombyggt eller amatörbyggt fordon till Sverige. Det ska vara ''Seriemässigt producerad'' står det. Är dock osäker på hur jag ska tolka vad det betyder & reglerna.

Det låter ju konstigt att man får byta motor till en liknande i Sverige samt dessa ''campervans'' får registreras som husbil i Sverige trots att de är ännu mindre lik en husbil än den jag länkar till ovan. Det bör ju gå med en extra besiktning eller dylikt att få den registrerad i Sverige rimligtvis tycker man är det logiska ialafall, att de skulle gå in och kolla fysiskt så det uppfyller svenska krav att vara registrerad som en husbil snarare än att avvisa fordonet helt bara för att det är ombyggt utomlands?

Och om Sverige ska ha strikta reglement för detta så bör det finnas lättillgängliga och lättläst information kring såda regler också, får se hur transporstyrelsen kan besvara detta.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det var eventuellt denna som var av intresse nu: Кемпер Други , 225000 км употребявана гр. София, ID:25227684 обяви Каравани | Auto.bg

Det är en ombyggd skålbil / buss till husbil och registrerad som husbil i Bulgarien, samt så har motorn bytts till en liknande eller likadan Nissan-motor som originalet (samma hk ialafall) som jag också i så fall får kolla om det bytet registrerats i Bulgarien.

Jag tänker ringa till transportstyrelsen imorgon och höra, men av vad jag kan läsa och hur jag uppfattar reglerna så kan man inte importera varken ett ombyggt eller amatörbyggt fordon till Sverige. Det ska vara ''Seriemässigt producerad'' står det. Är dock osäker på hur jag ska tolka vad det betyder & reglerna.

Det låter ju konstigt att man får byta motor till en liknande i Sverige samt dessa ''campervans'' får registreras som husbil i Sverige trots att de är ännu mindre lik en husbil än den jag länkar till ovan. Det bör ju gå med en extra besiktning eller dylikt att få den registrerad i Sverige rimligtvis tycker man är det logiska ialafall, att de skulle gå in och kolla fysiskt så det uppfyller svenska krav att vara registrerad som en husbil snarare än att avvisa fordonet helt bara för att det är ombyggt utomlands?

Och om Sverige ska ha strikta reglement för detta så bör det finnas lättillgängliga och lättläst information kring såda regler också, får se hur transporstyrelsen kan besvara detta.

Ett nyare fordon med utbytt motor kan inte registreras i Sverige eftersom det inte uppfyller avgasreglerna som säger att inget får förändras på de delar som påverkar avgasutsläppen, det betyder att även om man byter till en "likadan" motor i samma motorfamilj, men med något annan spec. skall den heller inte godkännas. Man kan naturligtvis låta göra ett avgastest, men ett riktigt sådant som används för avgasgodkännanden av bilfabriker och det är mycket dyrt. Undantag finns men då är fordonet godkänt av t.ex. TüV i Tyskland, byggt av företag som ofta är lierade med
fabrikerna på något sätt, t.ex. AMG började så.
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Ett nyare fordon med utbytt motor kan inte registreras i Sverige eftersom det inte uppfyller avgasreglerna som säger att inget får förändras på de delar som påverkar avgasutsläppen, det betyder att även om man byter till en "likadan" motor i samma motorfamilj, men med något annan spec. skall den heller inte godkännas. Man kan naturligtvis låta göra ett avgastest, men ett riktigt sådant som används för avgasgodkännanden av bilfabriker och det är mycket dyrt. Undantag finns men då är fordonet godkänt av t.ex. TüV i Tyskland, byggt av företag som ofta är lierade med
fabrikerna på något sätt, t.ex. AMG började så.
Jasså,

Vad menas med ''nyare fordon'' då? För att veta om det gäller detta fordon.

&, om en motor skär och behöver bytas ut, i Sverige, måste man skrota hela bilen då p.g.a att avgasutsläppen kan öka marginellt om man byter motor? Eller måste man byta till en motor med exakt samma egenskaper i så fall?

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan Johansson
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jasså,

Vad menas med ''nyare fordon'' då? För att veta om det gäller detta fordon.

&, om en motor skär och behöver bytas ut, i Sverige, måste man skrota hela bilen då p.g.a att avgasutsläppen kan öka marginellt om man byter motor? Eller måste man byta till en motor med exakt samma egenskaper i så fall?

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan Johansson

Om du skall följa lagen får du inte förändra någon av de delar som påverkar avgasutsläppen det innefattar ju insugningssystem, insprutningssystem,
tändsystem, motor, transmission, och avgassystem. Undantaget är delar som är godkänd modifiering. T.ex. av TÜV i Tyskland.
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Nu har jag varit i kontakt med två besiktningsföretag, Opus bilprovning samt besiktiga.

Besiktningsingenjören på Opus menade på tvärstopp. Om fordonet inte är i original invändigt så behövs en ny inspektion samt i vissa fall papper från tillverkaren om att ändringar är godkända. Gällande motorn sade han att motorn inte får bytas ut, bara i vissa fall om fordonet är äldre än -93. Detta oavsett vad man har för tidigare registreringsbevis & handlingar.

Den andra besiktningsingenjören jag talade med, på Besiktiga, sade att så länge fordonet blivit omregistrerat i ett annat EU-land till husbil så är det OK, för att man räknar med att ursprungslandet har gjort en kontroll på detta. Han menade även på att motorn får bytas ut om det finns registrerat, effekt, avgasrening etc är liknande som original (d.v.s att en identisk eller liknande motor har suttits in).

Två helt olika svar alltså.
 
Toppen