F
F.d. 15111
Guest
Hej,
Är ny i husbilsgamet. Så ny att vi inte hunnit skaffa någon bil ännu. Från att tittat på bilar under 100000:- så har vi nu landat betydligt högre än så. Vi vill ha en 3 axlig bil. Tittat på Burstner 747, Dethleff 7870 och Weinsberg 790 bla.
Skulle gärna importera en av dessa men är orolig för fällor mm som man kan ramla i. Vad bör man se upp med speciellt när man tar in en såpass tung bil jämfört med en under 3500kg? Hört att man bör välja en 05 eller senare pga helbilsgodkännande och därmed slippa div intyg från importörer. Stämmer detta? Läste någonstans att väljer man en helbilsgodkänd bil så reggas den som personbil och skatten blir hutlös. Är det verkligen så?
Skulle gärna komma i kontakt med någon som importerat en liknande bil själv för råd mm.
I övrigt så skulle jag gärna få kommentarer angående de tre bilvalen ovan. Hur är kvalitet, tillgång på delar mm mm.
/Mika
Är ny i husbilsgamet. Så ny att vi inte hunnit skaffa någon bil ännu. Från att tittat på bilar under 100000:- så har vi nu landat betydligt högre än så. Vi vill ha en 3 axlig bil. Tittat på Burstner 747, Dethleff 7870 och Weinsberg 790 bla.
Skulle gärna importera en av dessa men är orolig för fällor mm som man kan ramla i. Vad bör man se upp med speciellt när man tar in en såpass tung bil jämfört med en under 3500kg? Hört att man bör välja en 05 eller senare pga helbilsgodkännande och därmed slippa div intyg från importörer. Stämmer detta? Läste någonstans att väljer man en helbilsgodkänd bil så reggas den som personbil och skatten blir hutlös. Är det verkligen så?
Skulle gärna komma i kontakt med någon som importerat en liknande bil själv för råd mm.
I övrigt så skulle jag gärna få kommentarer angående de tre bilvalen ovan. Hur är kvalitet, tillgång på delar mm mm.
/Mika