• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Import

Stiinkfoot

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Nyköping
Funderar på att köpa 1 beg. husbil i Tyskland. Någon som vet vad dom har för regler vid
försäljning, tex. fukttest, provtryckning etc. Har dom liknande regler som i Sverige?
Garantier?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.606
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Tyskland har, till skillnad från Sverige, krav på regelbunden kontroll (täthetskontroll) av gasolsystemet.

I övrigt är det precis som i Sverige – säljaren bestämmer villkoren.

Pålle
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
Yes, den är lagd på is. Ändå bra att kontrollera relaterade dokument.

Bortsett från detta vore det fint om bilen har en ny kontrollbesiktning ("Hauptuntersuchung", HU). Intyget kommer att accepteras av transportstyrelsen, det har vi sett när vi importerade våra bilar från Tyskland.

"säljaren bestämmer villkoren" - vet inte varifrån detta härrör, men det finns ingen lagstiftning i Tyskland som gör att säljaren bestämmer. Ett köpekontrakt är alltid en överenskommelse mellan två parter, dvs. två identiska viljor. Tror det är detsamma i Sverige.

Kanske också bra att veta: Det tyska registreringsbeviset är endast detta: ett bevis att bilen är registrerad. Den person som finns på beviset är inte nödvändigtvis ägaren. Om en bil säljs t.ex. av en återförsäljare så finns det inte dess namn på reg beviset, utan förra ägarens namn. Vi kallar det för "Halter" / "hållaren" på tyska. Halter och ägare kan vara olika personer.

Det är därför en vana att ha en klausul på köpekontraktet att "säljaren försäkrar att bilen är sin egendom och att bilen är fri från tredje mans rättigheter".

En handlare är ansvarig för brister som uppstår inom 24 månader efter sförsäljningen; perioden kan förkortas till 12 månader på begagnade bilar. Under dem första 12 månaderna måste säljaren bevisa att bristen inte fanns vid upplåtelsen. Vanlig slitage är dock ingen brist och ger dig inga rättigheter. Många försöker att vältra över risken till köparen genom att sälja en "garanti-försäkring". Detta är dock bara en ytterligare skydd och begränsar inte alls köparens rättigheter mot en handlare.

När det gäller privata säljare så utesluter de vanligtvis ansvaret för brister vilket är tillåtet.

Trots dina rättigheter är det alltid bra att granska bilen NOGGRANNT innan du tecknar ett köpekontrakt.

Du som köpare kan be säljaren att hjälpa dig att få en tillfällig export-registrering med särskilda export-skyltar. Då kan du föra hem bilen på egen axel. Alternativt finns det korttid-skyltar (giltiga i bara 5 dagar), men det är alltid lite osäkert om såna accepteras utomlands. Tå ingen risk!

Hoppas det hjälper till.
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Har importerat 8 personbilar under åren, men har jobbat i Tyskland och kan språket. Samtliga köpt osedd och de senaste betalas innan jag åker ner - då vill det till att man tror man kan lita på ÅF och att han finns kvar när
Man kommer ner.
Antingen ska du åka ner och titta och känna - skriva kontrakt och sedan betala eller köpa i blindo för att minska reskostnaderna.
Sen har jag lyckats helförsäkra på chassinummer i Sverige - den tyska kosttidsförsäkringen måste du ha ändå, men det känns bra att veta att ha ett svenskt försäkringsbolag att prata med om det skulle bli nödvändigt.

CoC certifikat ska du ha.

Innan Peter skriver det - kontrollväga - såg en importerad bil för ett tag sedan - obefintlig lastförmåga.
Sen tror jag det är lättare att väga upp i Tyskland - om så nått att fixa innan bilen exporteras.

Jag har erfarenhet av personbilar och var i kontakt med några tyska återförsäljare avseende husbil. Köpte ny husbil i Sverige - har varit ett antal verkstadsbesök för både bil- och bodel - kanske sammanlagt typ 12 första året. Nu känns den färdigbyggd.

Importera personbil är enkelt - husbil i min värld nått annat - den är inte fabriksbyggd på samma sätt. Utbudet är visserligen enormt - men det ska mycket till för att åka till ÅF 12 ggr om ÅF är i Tyskland för att fixa fel. Således garanti kan vara nått att i praktiken glömma och det ska speglas i priset inklusive alla kostnader för resor etc. för att vara en bra affär.

Slutligen - om det är billigare det kommer förmodligen även att vara så att du någon dag måste sälja lite billigare.

Lycka till.
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
Tack för detta inlägg. Verkligen ingen dum idé att ha en svensk försäkring - såvitt jag kommer ihåg från invandringen (2021) så var det omöjligt att teckna helförsäkringen för export-skyltar i Tyskland. I mitt fall var det inget problem eftersom det var mina egna bilar som ska följa med och då bibehöll jag den tyska registreringen tills jag fick svenska skyltar. Men en handlare / ÅF / privatperson kommer säkert inte att överlåta en påställd bil till en köpare från utomlands.

CoC glömde jag att nämna. Det hjälper till att registrera bilen. I mitt fall var det så att killarna vid registreringsbesiktningen försökte att behålla det originala dokumentet men jag övertygade dem att det är min egendom och då blev det bara en kopia.

Husbilar har vanligtvis 2 CoC dokument! Det ena kommer från chassis-tillverkaren, t.ex. Citroën, det andra kommer sen från HB byggaren, t.ex. Hymer.

När vi förde husbilen till registreringsbesiktningen krävde stationen (i Värnamo) att bilen ska ha en full vattentank, och sen vägde de bilen. Men inte fel att väga bilen innan man köper den, bara för att undvika en överraskning.
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
CoC certifikat - yes ett för bilen som vanligt och ett för bodelen - det senare är väl egentligen en specifikation på gasolinstallationen.

CoC certifikat ska krävas direkt när man sätter igång - inget att fråga efter när man väl betalat och åkt ner för att hämta. Kopia ska mailas innan man betalar - finns det inte kan det bli ett h…. te att registrera - inget att hoppas på att firman skickar ”sen”.

Har upplevt samma att besiktningsföretaget ville behålla originalet av CoC - dom backade när jag sa - då bryter vi och jag registreringsbesiktigar hos någon annan.
 

Stiinkfoot

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Nyköping
Yes, den är lagd på is. Ändå bra att kontrollera relaterade dokument.

Bortsett från detta vore det fint om bilen har en ny kontrollbesiktning ("Hauptuntersuchung", HU). Intyget kommer att accepteras av transportstyrelsen, det har vi sett när vi importerade våra bilar från Tyskland.

"säljaren bestämmer villkoren" - vet inte varifrån detta härrör, men det finns ingen lagstiftning i Tyskland som gör att säljaren bestämmer. Ett köpekontrakt är alltid en överenskommelse mellan två parter, dvs. två identiska viljor. Tror det är detsamma i Sverige.

Kanske också bra att veta: Det tyska registreringsbeviset är endast detta: ett bevis att bilen är registrerad. Den person som finns på beviset är inte nödvändigtvis ägaren. Om en bil säljs t.ex. av en återförsäljare så finns det inte dess namn på reg beviset, utan förra ägarens namn. Vi kallar det för "Halter" / "hållaren" på tyska. Halter och ägare kan vara olika personer.

Det är därför en vana att ha en klausul på köpekontraktet att "säljaren försäkrar att bilen är sin egendom och att bilen är fri från tredje mans rättigheter".

En handlare är ansvarig för brister som uppstår inom 24 månader efter sförsäljningen; perioden kan förkortas till 12 månader på begagnade bilar. Under dem första 12 månaderna måste säljaren bevisa att bristen inte fanns vid upplåtelsen. Vanlig slitage är dock ingen brist och ger dig inga rättigheter. Många försöker att vältra över risken till köparen genom att sälja en "garanti-försäkring". Detta är dock bara en ytterligare skydd och begränsar inte alls köparens rättigheter mot en handlare.

När det gäller privata säljare så utesluter de vanligtvis ansvaret för brister vilket är tillåtet.

Trots dina rättigheter är det alltid bra att granska bilen NOGGRANNT innan du tecknar ett köpekontrakt.

Du som köpare kan be säljaren att hjälpa dig att få en tillfällig export-registrering med särskilda export-skyltar. Då kan du föra hem bilen på egen axel. Alternativt finns det korttid-skyltar (giltiga i bara 5 dagar), men det är alltid lite osäkert om såna accepteras utomlands. Tå ingen risk!

Hoppas det hjälper till.
Tack för ett bra och uttömmande svar men min tyska är lite rostig, gick ut nian 1975 så jag får nog ragga upp en tyska som hjälper till vid köpet.
Hälsn. Pelle
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack för ett bra och uttömmande svar men min tyska är lite rostig, gick ut nian 1975 så jag får nog ragga upp en tyska som hjälper till vid köpet.
Hälsn. Pelle
Viktigt att veta är att korttidsskyltarna gäller inte utanför Tyskland, en bil som körs på dom är alltså oregistrerad och oförsäkrad utanför tyskland.
Den försäkring som ingår i exportskyltarna är bara en Trafikförsäkring, gäller alltså inte om man får en skada på det egna fordonet, så skaffa en riktig försäkring av ditt försäkringsbolag här Sverige, det går men kostar en del. Men det är stora belopp man riskerar!
 
Toppen