F
F.d. 59218
Guest
Hur kontrollerar man att husbilen är skuldfri, vid privatköp i Tyskland?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Om säljaren har reg. bevis 1 och 2 så är det betalt .Hur kontrollerar man att husbilen är skuldfri, vid privatköp i Tyskland?
Det är rätt bökigt om inte Privat personen i tyskland själv är insatt, vi hade tur och träffade på en norman som jobbar utanför kassel med registreringar osv... Utan hans hjälp hade vi nog vart kvar änFunkar det att köpa från tysk privatperson? Går det att få röda exportskyltar och tysk trafikförsäkring utan att det är en handlare med i affären? Har för mig att det är en hel del procedurer hos den lokala "Transportstyrelsen" innan ägarbytet och skyltar kommer fram.
OK, då gäller det att hitta en tysk säljare som är kompis med "Zulassungsstelle". Vad jag förstår är det ju viktigt att man får båda delarna av Registreringsbeviset samt att man tecknar en tillfällig trafikförsäkring så att man kan köra hem bilen.
Vi köpte vår plåtis av en bilfirma utanför Hamburg, de ordnade utan problem både skyltar och 2v försäkring, och jag tror faktiskt det var halv-/helförsäkring, inte bara trafik.Du bör ju inte köra hem på bara trafikförsäkring, prata med ditt försäkringsbolag, dom kan fixa en korttids helförsäkring, kanske inte så billigt
men på bara trafikförsäkring riskerar du att bli utan ersättning om något händer. En del försäkringsbolag bakar in den kostnaden om du tar
försäkring hos dom.
Svaret är kort och gott: Det får du inte!Hur är det att köra hem med bil som väger över 3500 kg med B kort och de tyska skyltarna?
Därför har Kommissionen utfärdat ett dokument som kallas ”Modellhandboken” som visar EU-ländernas olika körkortsmodeller och även de övergångsbestämmelser som gäller för varje körkort. Enklaste sättet att hitta den är via husvagnsbranschens hemsida:Enl Transportstyrelsen gäller våra övergångsregler både ”här och där”. Problemet är väl att ev förklara detta för en tysk polis …….![]()
Köra med svenskt körkort i andra länder inom EES - Transportstyrelsen
Körkort som tillverkats efter den 19 januari 2013 har samma utseende och innehåll inom hela EES. Samtidigt finns det nationella övergångsregler som skiljer s...transportstyrelsen.se
Länken fungerar inteDärför har Kommissionen utfärdat ett dokument som kallas ”Modellhandboken” som visar EU-ländernas olika körkortsmodeller och även de övergångsbestämmelser som gäller för varje körkort. Enklaste sättet att hitta den är via husvagnsbranschens hemsida:
http://www.husvagnsbranschen.se/default.asp?pageid=21909
– En utskrift ur modellhandboken på rätt språk kan vara bra att ha med på utlandsresan om man saknar C-körkort och husbilens totalvikt överstiger 3 500 kg.
Problemet är väl att en tysk exporthusbil över 3500 kg inte är en personbil. Det blir den ju först när den är registrerad i Sverige.Enl Transportstyrelsen gäller våra övergångsregler både ”här och där”. Problemet är väl att ev förklara detta för en tysk polis …….![]()
Köra med svenskt körkort i andra länder inom EES - Transportstyrelsen
Körkort som tillverkats efter den 19 januari 2013 har samma utseende och innehåll inom hela EES. Samtidigt finns det nationella övergångsregler som skiljer s...transportstyrelsen.se
Sorry testa denna EUR-Lex - 32016D1945 - EN - EUR-LexLänken fungerar inte