• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Import från Tyskland, regplåtar?

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Hej!
Vi håller på att köpa begagnad husbil från Tyskland och undrar om någon kan förklara vilka regplåtar som funkar?

Handlarn säger att vi kan köra på deras tyskskyltar hem. Då är den trafikförsäkrad. Nackdel är att vi måste skicka tillbaka dom + reg-bevis för avregistrering i Tyskland, han skickar sedan tillbaka reg-beviset, innan vi kan registrera bilen i Sverige. Inte den snabbaste proceduren. Är det någon som gjort detta?

Röda exportskyltar hör man på namnet att det funkar men dom kostar en del som inte handlarn vill betala.

De gulmarkerade ska numera fungera men vet inte för- ock nackdelar eller varför man har dom.

Vi tar en dyr separat heltäckande importförsäkring från vårt bolag innan vi åker så det behöver vi inte.

Mvh Göran S.
 

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Be handlaren ordna tillfälliga exportskyltar (röda) samt tillhörande försäkring, och försök få det "på köpet", alternativt få betala själva kostnaden för skyltar och försäkring.

När vi köpte av handlare i Tyskland nov/dec 2020 ordnade de "röda" exportskyltar och matchande helförsäkring "på köpet", och jag fick uppfattningen att det i princip var kutym att handlare ordnar det. Jag hade inför köpet kollat lite och man kan beställa den "röda" skylten själv, alternativt ordna på plats i Tyskland, men för handlaren var det ju betydligt enklare eftersom de ordnar tillfälliga skyltar i parti och minut (förra ägarens skyltar följer aldrig med fordonet till ny ägare). De kostar inte heller mer än ett par-tre hundra, så det tycker jag ni bör kunna "pruta" er till. Samma vad gäller försäkring, vårat bolag skulle ha hutlöst mycket betalt för en importförsäkring "in blanco" (utan specificerat och registrerat fordon), medan den tyska firman utan knussel ordnade en helförsäkring till en bråkdel av kostnaden (ungefär som när man köper bil hos en svensk handlare).

"Din" handlares skylt-praxis gör mig även lite fundersam/förvånad. Är det "vanliga" tysk-skyltar riskerar ju handlaren att du struntar i att skicka tillbaks skyltarna. Skyltarna i Tyskland har jag nämligen för mig är knutna till den som hämtat ut dem i första hand, inte fordonet såsom i Sverige, och det är på "den registrerades" ansvar att skyltarna skickas in vid avregistrering/ägarbyte. Nu verkar han ju förvisso vilja ha reg.beviset som "pant", men det skulle inte jag som köpare vilja riskera, för där ska ju ni skrivas in som ägare direkt när ni köper husbilen, annars är den ju fortfarande säljarens fram tills ni kommit hem och plåtar samt reg.bevis utväxlats. Med tillfälliga skyltar slipper däremot båda parter såväl krångel som medföljande risk. De behöver nämligen inte skickas in (jag har våra kvar någonstans), de är ju som sagt tillfälliga och har oavsett en tidsbegränsad "livslängd", och då kan även reg.beviset byta ägare direkt. Så varför erbjuder inte handlaren den lösningen i första hand? På en husbil för flera hundra tusen skulle nog de flesta köpare gladeligen betala en tusenlapp för det, och då gör ju handlaren till och med avans på det hela!?
 
Senast ändrad:

Leif bi

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
32961
Medlemskap
2024
Hej
Vår husbil köpte vi från Tyskland i oktober förra året. Se till att den besiktigas på TUV innan du tar över den samt se till att handlaren ordnar tyska tull plåtar /röda. Lämna inte regbeviset som pant!! Själv ordnade jag importförsärkring via vårt svenska försäkringsbolag.
När Du skickar in reg beviset i Sverige för ursprungskontroll se till att ha kopia samt skicka det i rekommenderat brev!!
Lycka till
Leif
 

Andeel

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
32956
Medlemskap
2024
Köpte husbil före året i Tyskland, handlaren ordnade röda reg.plåtor med trafikförsäkring och jag ordnade hel försäkring hos Länsförsäkringar för 2000 sek för 30 dagar.
 

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Tillägg, jag kunde köra inom 30 dagar till Reg. Besiktning så igen tillfällig registrering behövdes.
Mvh André
+1 på tillfällig registrering vid införsel, vi skippade också det. Skickade in alla handlingar direkt efter hemkomst, ursprungskontroll och registreringbesiktning avklarat ca 3 veckor senare. Fast då var jag iofs lite påläst och förberedd, samt fick verkligen alla tänkbara handlingar av säljaren, plus att det var mitt i vintern så det var obefintlig kö till registreringsbesiktning, så jag antar det gick ungefär så smidigt det bara kan.
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Tack för alla råd!
Slutsatsen av era inlägg är ganska tydligt att man skall ha de röda skyltarna för Export/Import, verkade mest logiskt för mig också.
Att skicka reg-bevis fram och tillbaka verkar som att det kommer att dra ut på tiden innan jag får den reggad i Sverige.

Citerar vad handlarn skriver:
"Fordonet är registrerat i Tyskland och du är försäkrad med det. Jag skulle överföra fordonet så här, sedan skicka tillbaka registreringsskyltarna och registreringsbeviset till oss så avregistrerar vi fordonet här. Sedan skickar vi tillbaka intyget till dig och du kan registrera det i Sverige. Det är det enklaste sättet tycker jag."
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Tack för alla råd!
Slutsatsen av era inlägg är ganska tydligt att man skall ha de röda skyltarna för Export/Import, verkade mest logiskt för mig också.
Att skicka reg-bevis fram och tillbaka verkar som att det kommer att dra ut på tiden innan jag får den reggad i Sverige.

Citerar vad handlarn skriver:
"Fordonet är registrerat i Tyskland och du är försäkrad med det. Jag skulle överföra fordonet så här, sedan skicka tillbaka registreringsskyltarna och registreringsbeviset till oss så avregistrerar vi fordonet här. Sedan skickar vi tillbaka intyget till dig och du kan registrera det i Sverige. Det är det enklaste sättet tycker jag."
Hej, jag håller med alla som lämnat tidigare rätt info i ämnet. Se upp för försäljare som inte vill/kan hjälpa med röda reg. plåtar och TUV besiktning inför hb utförsel.
 

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Har fordonet godkänd kontrollbesiktning i Tyskland (TÜV) behöver inte det göras i samband med köpet, det blir en onödig kostnad som jag misstänker att handlaren inte kommer vilja ta. Den tyska kontrollbesiktningen är nämligen giltigt även i Sverige. T.ex var vår plåtis (årsmodell -16) besiktad i Tyskland april 2020, varpå vi köpte den i slutet av november, registreringsbesiktigade efter hemkomst i dec 2020 och på lördag ska vi nu kontrollbesikta den för första gången efter köpet. I samband med köpet gjorde handlaren således bara en vanlig Fiat 4-årsservice (plus lite annat som hörde till bodelen) och satte stämpel i serviceboken.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Har köpt fem bilar under åren från Tyskland och alltid köpt röda skyltar. Säljarna har alltid hjälpt till med detta. Kostnaden har jag stått för, är inte en självklarhet att säljaren ska stå för kostnaden. För övrigt så skulle jag aldrig lämna ifrån mig registreringsbeviset i original.
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Har köpt fem bilar under åren från Tyskland och alltid köpt röda skyltar. Säljarna har alltid hjälpt till med detta. Kostnaden har jag stått för, är inte en självklarhet att säljaren ska stå för kostnaden. För övrigt så skulle jag aldrig lämna ifrån mig registreringsbeviset i original.
Vad kostar de röda?
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.532
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Har hört att man ändrat.
- Röd skylt gäller 1 månad
- Gul skylt gäller 1 vecka

Tidigare gällde enligt uppgift gul skylt endast inom Tyskland, men det kan ha ändrats.

Någon som vet säkert
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Dom gula skyltarna är godkända att köra på till Sverige, tror att reglerna ändrades 2015. Dom kostar någon tusenlapp och är giltiga i 5 dagar. Dom röda är väl dubbelt så dyra men går att köra på i 30 dagar. Man betalar ju för registrering samt försäkring, dock bara trafikförsäkring.
 

BoP

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Västervik
HBK-Nr
29428
Medlemskap
2024
För min del 2019 vid Zulassungsstelle Aurich, Försäkring 15 dagar (svenskt trafikförsäkringsintyg accepterades inte) 112 EUR,
Skatt och exportskyltar 34,6 EUR. Ägaren (köparen) skall närvara vid registreringen pass skall visas.
Helförsäkring via hemmabolaget som goodwill.
I Tyskland görs ursprungskontroll registrering och tillverkning av skyltar på ca 2 timmar och medan du ser på, har någon sett Trafikverkets tjänstemän i arbete? och här tar det ju bara 15-30 dagar för i princip samma procedur.
Jag kan nämna att det var 4:e fordonet från Tyskland det har varit lite olika procedurer_
1:a Hem på säljarens saluvagnsskyltar (skickades naturligtvis tillbaka) Röda skyltar i Tullen som också gjorde ursprungskontroll.
2:a Trailer (Inga skyltar) Ursrungskontroll på Bilprovningen
3:e Privatköp hem på säljarens skyltar (skickade inte tillbaka) Ursprungskontroll hos Transprtstyrelsen c:a 30 dagar
4:e Se ovan.

Lycka till med importerna
Bosse
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
För min del 2019 vid Zulassungsstelle Aurich, Försäkring 15 dagar (svenskt trafikförsäkringsintyg accepterades inte) 112 EUR,
Skatt och exportskyltar 34,6 EUR. Ägaren (köparen) skall närvara vid registreringen pass skall visas.
Helförsäkring via hemmabolaget som goodwill.
I Tyskland görs ursprungskontroll registrering och tillverkning av skyltar på ca 2 timmar och medan du ser på, har någon sett Trafikverkets tjänstemän i arbete? och här tar det ju bara 15-30 dagar för i princip samma procedur.
Jag kan nämna att det var 4:e fordonet från Tyskland det har varit lite olika procedurer_
1:a Hem på säljarens saluvagnsskyltar (skickades naturligtvis tillbaka) Röda skyltar i Tullen som också gjorde ursprungskontroll.
2:a Trailer (Inga skyltar) Ursrungskontroll på Bilprovningen
3:e Privatköp hem på säljarens skyltar (skickade inte tillbaka) Ursprungskontroll hos Transprtstyrelsen c:a 30 dagar
4:e Se ovan.

Lycka till med importerna
Bosse
Nummer ett med röda skyltar i tullen var väl innan vi gick med i EU.
 

Toek

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
4805
Medlemskap
2024
Tog hem en från Tyskland å du får en röd skylt å den kostar35 euro å så kan du teckna en förs som du själv kan bestämma för hur många dagar den skall gälla . Se till få tyska reg beviset med dig. Sen när du kommer hem beställ ursprungskontroll å bes. Sen kommer nya reg skyltar på posten så småningen om. Lycka till. Bet är alltid lite knöligt.
 
Toppen