• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Illaluktande avgaser från kylskåpet

Scaniaboy

HBK Medlem
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Vi har i vinter varit i Spanien och fyllt på spansk gasol på en Repsol mack.
Under Spanienmästerskapet i boule började avgaserna från kylen att lukta illa.
Fick flera tips om hur man skulle sota mm. Försiktighet var ordet....eftersom skorstenen tydligen går i vinklar.
Fick hjälp av en servicekille på Bahia C att fixa till det, men nu är lukten tillbaka och så även frun som jagar mig för att lösa problemet. Det luktar inte lika mycket som i Spanien och mest den första halvtimmen kyl/frys är på gasolen.

Tips på någon i Skåne som fixar detta eller kan jag själv "rengöra"?

Kronvall

HBK Medlem
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2025
Sv: Illaluktande avgaser från kylskåpet

Jag hade också problem med lukt när kylen gick på gasoldrift.
Det visa sig vara flugor i avgasröret.
Den gången rensa jag inte avgasröret själv, lämna den till Rips i Tomelilla eftersom jag trodde det skulle gå på garantin.
Se denna länk där även finns länk till instruktion för rensning av avgasröret http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/660407

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Ett vanligt fel är att man tankat Butan istället för Propan vilket gör att brännaren till kylskåpet brinner med oren låga och sotar. Detta särskilt när temperaturen ute ligger runt +15 grader eller lägre.

Scaniaboy

HBK Medlem
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025

Hej och tack för svaren. Länken var också värdefull.

Har nu varit ute med flaskborsten och lite "tryckluft".
Det mest av den spanska gasolen (lär vara 60/40 Butan/Propan) använde vi men innan båtfärd hem så tankade jag upp med tysk gasol. Nu luktar det bara "varmt" från avgaserna enligt frun som, så det mesta av sotet är nu borta.

Toppen