• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ibland undrar man bara ........

F

F.d. 17112

Guest
Såg ett par komma med husbil.
Inget medlemsmärke vad jag kunde se ...
Gick in på campingen på den sida där inte receptionen kunde se dom.
Först var det gubben som skulle in o tömma toa tanken o fylla på vatten-
Sen kom gumman med all disk som skulle diskas på campingen ?
Sen pep dom iväg.

Är man gnällig eller vad, vadå fråga om lov :confused: att det är okej att göra så.

Självklart finns det dom som ser det men inte kanske bryr sig.

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025
Sv: Ibland undrar man bara ........

Definitivt inte ett godtagbart beteende. Jag har blivit beskylld för att vara byråkratisk, men i sådan här fall kan jag tänka mig att detta beteende är brottsligt. Ett snyltbrott kan det räknas som, men mer juridiskt sett kanske det är att betrakta som bedrägligt beteende eller olovligt brukande.

Sedan finns det olika uppfattningar om hur man ska behandla personer som begår brottsliga gärningar, utlänningar eller svenskar.

Johan K.

F

F.d. 53358

Guest

Såg ett par komma med husbil.
Inget medlemsmärke vad jag kunde se ...
Gick in på campingen på den sida där inte receptionen kunde se dom.
Först var det gubben som skulle in o tömma toa tanken o fylla på vatten-
Sen kom gumman med all disk som skulle diskas på campingen ?
Sen pep dom iväg.

Är man gnällig eller vad, vadå fråga om lov :confused: att det är okej att göra så.

Självklart finns det dom som ser det men inte kanske bryr sig.
Jag hade nog tipsat resptionisten om jag sett det.

F

F.d. 12072

Guest

Åh, det där har jag undrat så mycket över! Vad glad jag blir att frågan kommer upp så att jag kan få en förklaring.
Jag har noterat att medlemmar i HBK som använder en ställplats i Fåsås fäbodar använder ett utedass vid festplatsen för sina behov (antar jag..de kommer smygande med toapappersrulle i näven ) ISTÄLLET för att använda toaletterna i sina husbilar. Vad beror det på?
Betalar dessa nödiga personer något till de som sköter utedasset? Eller hur fungerar det?

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Finns inte på världskartan att jag sätter mig i ett utedass, då gör jag det hellre i skogen och gömmer pappret under en rot...

Toaletten i husbilen är en dröm jämfört med ett utedass!!

Jag har aldrig någonsin sett att man ska betala för att få göra sina behov i ett utedass.:confused:

F

F.d. 12072

Guest

Tack för svar Chippen! Fattar att man hellre BORDE vilja använda toan i husbilen. När det gäller att betala för sig på utedass..tänker jag att det är ju NÅGON som tar hand om skiten andra lämnar ifrån sig..vem är denne NÅGON ? Och ska det vara gratis att NÅGON gör det?

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Ingenting är iofs gratis..
Jag misstänker att det är skattebetalarna som betalar, och att kommunerna ställer ut utedass där dom anser att behov finns...

Jag kände en kille som skötte om ställplatsen Borgsjö2 och han tömde toan och höll rent, han fick ett litet bidrag från Åsele kommun för att sköta om den rastplatsen...

Hur det fungerar på andra ställen vet jag inte, det kan nog variera...

F

F.d. 12072

Guest

Aha! Tack! Då kanske den som tar in intäkter för ställplatsen borde be skattebetalarna om att betala någon för att sköta detta via kommunen! Vilken bra idé! Då slipper i alla fall NÅGON göra det gratis, och någon i fas 3 eller så kan få sitt försörjningsstöd säkrat genom att tömma andras skit. Winwin som vi brukar säga här i forumet!

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025

Aha! Tack! Då kanske den som tar in intäkter för ställplatsen borde be skattebetalarna om att betala någon för att sköta detta via kommunen! Vilken bra idé! Då slipper i alla fall NÅGON göra det gratis, och någon i fas 3 eller så kan få sitt försörjningsstöd säkrat genom att tömma andras skit. Winwin som vi brukar säga här i forumet!

Gokväll

Verkar va ett vendetta "släktingar" emellan,detta här!

En liten undran bara, om man nu dyker upp i en "vanlig" personbil , kan man då använda det, som jag förstår, allmänna utedasset utan giftiga kommentarer, o i så fall va e skillnaden i vilket fordon man dyker upp med?

Själv kan ja meddela att vi använder vårt " eget" till 99%, utedass skulle inte falla mig in!

Hejs
Claes 105

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag antar att Gokeralm alltid vid besök av "offentliga" toaletter vid badplatser e.d. alltid först undersöker vem som tömmer densamma, för att vara säker på att det inte är någon som på något sätt inte får betalt eller får betalt på rätt sätt före användandet av densamma? Nöden bör hinna bli ganska stor?

Senast ändrad:
F

F.d. 12072

Guest

Det mycket enkla svaret är: Vanliga personbilar brukar inte ha EGET dass. Med sig. ¨Så att säga.

F

F.d. 12072

Guest

"Offentliga" - definition tack! För mig betyder det något som är reglerat i kommunallag och betalt via offentliga medel och där intäkterna går till statskassan.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Så om man medför eget "dass" blir man automatiskt diskvalificerad från att använda "offentliga" dito, Är det möjligen en ny regel som Gokeralm ensidigt har beslutat om?

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

"Offentliga" - definition tack! För mig betyder det något som är reglerat i kommunallag och betalt via offentliga medel och där intäkterna går till statskassan.

På officiella för allmänhet tillgängliga platser brukar det ju knappast anges vem som betalar eller vilka som har rättighet att använda nämnda facilitet, eventuellt kanske Gokeralm kan anslå en sådan användarlista på nämnda facilitet och kanske även ange vilka som betalar?

F

F.d. 12072

Guest

Nä, jag kan inte besluta några regler. För detta har jag inget mandat. För bara någon slags moralfilosofisk diskussion så här i all "gemytlighet"på detta intresssanta forum.

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025

Om de nu är så att dasset bara ska användas av "vissa", sätt upp skyltar om detta , så kanske du inte behöver ha så ont av att alla kan använda detta.

Man kan ju undra va de ä med vissa , som orkar tjafsa om en sån här " skitsak".
Kanske vederbörande skulle skaffa sig en hobby o lägga energi på istället, skaffa en husbil t ex o ta vara på livet på ett positivt sätt.

Bara en tanke!

Ha en bra sommar!!!

Hejs o gonatt

Claes 105

Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Nä, jag kan inte besluta några regler. För detta har jag inget mandat. För bara någon slags moralfilosofisk diskussion så här i all "gemytlighet"på detta intresssanta forum.

Jag undrar vad detta har med moral att göra, om några människor under ett par dagar har blivit inbjudna att besöka Fåsås, som verkar vara ett ställe jag i normala fall med glädje skulle skulle besöka, kanske man kan unna dom detta? Du har ju det nästan för dej själv större delen av året misstänker jag? Är inte detta någon slags försök att tvätta någon byk som du och Lasse har offentligt, i så fall mycket trist, tycker jag!

Senast ändrad:
F

F.d. 12072

Guest

God natt lilla du! Tack för en intressant diskussion ang denna uppenbart intressanta skitsak.
Ett litet klargörande dock; bekymra dig inte om hur jag prioriterar min tid, eller vilka hobbies jag har. Jag tänker själv. Och lever ett underbart liv.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Senaste och sista gången jag nyttjade ett torrdass var för femtio år sedan på Gullholmen. Den gången fick jag flatlöss. Dessutom blev jag utsatt för någon sorts mobbing eftersom mina kompisar på den tiden menade att flatlössen kom från ett helt annat håll! :cool:

I husbilen har jag naturligtvis vattentoilett med kvarn och stor tank!

Jappe

Senast ändrad:
Toppen