• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ibland skulle man vilja.....

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 25491

Guest
ta någon eller några ordentligt i örat.
Vi var på besök hos en syster i Malmö där vi på kvällen tog en promenad i västra hamnen som är ett väldigt vackert område med noggrant skötta grönytor och fina promenadvägar alldeles intill vattnet. Under vår promenad blev vi vittne till varför husbilar får dåligt rykte. En husbil står parkerad på en plats där en stor skylt talar om att all parkering är förbjuden, husbilen stod så till att större delen av gångbanan var blockerad och även gräsytan bredvid. Alltnog ett par höll på att pyssla runt husbilen när en p-vakt dyker upp, naturligtvis blir det böter för husbilen och döm av vår förvåning när husbilsägaren tar emot lappen med boten och ställer sej sedan rakt framför p-vakten och river sönder boten för att sedan släppa ner den framför fötterna på den mycket förvånande p-vakten, därefter går mannen tillbaka till sin husbil med näsan i vädret. Här kunde historien tagit slut men det sista de gör innan de åker är att släppa ut ca: 100 l gråvatten på gräsytan samt knölar ner en stor soppåse i en vanlig papperskorg. Det visade sej att just den här husbilen var tysk men det hjälper ju inte, vi får ju klä skott för sådant beteende allihop, tacksamt att han inte samtidigt passade på att tömma toatanken också. Väldigt synd att Sverige inte har möjligheter att kräva in böter från personer boende Tyskland. Nu vill jag absolut inte påstå att alla Tyskar har dåligt uppförande, det finns säkert svenskar också (inga HBK:are hoppas jag) som bär sej illa åt, men trist är det i vilket fall

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Sv: Ibland skulle man vilja.....

(Anders & Yvonne; Vi var på besök ...)

Stackars människa ("tysken"), tänk vilket liv han lever och vilka problem han har, hur sover han om nätterna, hur klarar han sig med sådan inställning i längden? Det måste vara tufft att leva på detta viset!

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jo det är allemansrätten det.... Om dom river boten på det viset borde väl lapplisan kunna tillkalla ordningsmakten (polisen) för omedelbar avhysning från platsen.
Böter borde kunna betalas direkt med kortläsare.
Gör man fel så får man baske mej stå för det...

stinavolvo

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
7607
Medlemskap
2024

Så gör en tysk aldrig i Tyskland,såg en gråvattentömning i Resö för några år sen också det en tyskregbil,undrar vad som skulle hända oss om vi gjorde samma i Tyskland?:wideeyed:

F

F.d. 17667

Guest

Jag har sett tillräckligt för att ha kommit till insikt att vi svenskar inte är ett dugg bättre än andra länders campare/husbilister.

Obs, denna insikt ursäktar inte den oförskämda husbilisten, som trådskaparen gav exempel på, oavsett från vilket hörn av världen aktuell husbilist kom från.

Därmed har jag sagt vad jag velat i denna tråd.

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Dålig parkeringskultur finns nog litet här och där. Min erfarenhet av tyskland och tyskar är att man ofta sköter sig minst lika bra som oss svenskar. På tyska ställplatser gäller normalt god ordning och sophatering samt tömning mm är ofta bättre än här. Att han sedan blev arg när han blev lappad är ju inte så ovanligt. Jag har också dragit några mindre vackra ramsor när det hänt. Att tömma gråvatten på gräs är precis vad jag gör hemma på tomten så det brottet ser jag som mycket förlåtligt (ny gråvattentråd någon):) Det händer också att jag tvingas göra det på andra ställen näår ingen ser eller störs.
Det är ju inte alltid man hittar rätt tömningställen så där tror jag de flesta syndat någon gång. Fy på oss:)

I

Iveco 35

Guest

Just därför jobbar vi så mycket vi kan på att hitta nya tömmningsställen så har ni tipps så hör gärna av er.
Kommungruppen.:)

KuMaNi

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2029

Många tyskar som kommer hit är inte husbilsägare utan hyr för att kanske göra sitt första besök i Sverige.

Som exempel kan jag ta vår egen son som hade lånat en husbil för att vi skulle göra helhelg på Kolmården med barnbarnen. När vi på söndagseftermiddagen skulle åka därifrån hörde jag hur det skvalade under deras bil. Vi och fasa, han hade öppnat gråvattenkranen. Jag skrek stäng, varpå sonen stängde kranen, men frågade - var skall då göra av gråvattnet? Svaret blev naturligtvis - på avsedd plats för gråvattentömning. Han hade ingen aning om att man inte kunde tömma där han stod.

Därför finns det all anledning att vi i HBK fortsatt jobbar för fler platser att tömma på,men också att dessa platser synliggörs för husbilsåkare från hela Europa.

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Därför finns det all anledning att vi i HBK fortsatt jobbar för fler platser att tömma på,men också att dessa platser synliggörs för husbilsåkare från hela Europa.

Bra idé attt lägga de ställplatser som HBK- sponsrar i en öppen lina.
Ger HBK lite extra reklam samt hjälper kanske "tysken" att tömma på rätt plats... :)

Bosse

Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
6701
Medlemskap
2026

Varför kan man inte ta in böter från tyskar, vi välte med bil och husvagn på autobahn ( visserligen 1977 ) . vi fick minsann betala direkt på plats (40 D-mark ) för att vi hade skrapat lite på mitträcket . Fick kvitto ..... det verkar som vi är väl flata i det här landet. Buset skrattar nog bakom ryggen på oss.

F

F.d. 18414

Guest

Jag var bestört da jag maste läsa om en ( abenbart ) tysker o sin beteende i den helige Land Sverige.
Jag ber om ursäkt för dom o jag har största respekt för svensk befolknign som tala att anda samma luften som dom kaxiga tyska.
Jag har bara forklaring att dem antingen
1. har tänkt sig anpassa asiatiska seder tx. tömma gravattentank pa grässytan, parkera framför P-förbudsskyltet osv.

2. kanske har dom tänkt sig, man maste opföra sig som nagra svenskare i tyskland ? - fortkörning-ratfylleri osv.

3. kanske var dom medveten om historien. Svenskare har överfallit Tyskland nder gustav-adolf tiden och härvärkte nästan 30 ar landet. Pommern-krig med polen, med habsburg osv. kostade stora dela av befolkningen livet i löbet av 30ariga krigen !
Det är verkligen ingen skäl att bli sjäv kaxig !

Gudskelov är flertaled av svenskare fornuftiga o snälla folk som opförer sig som civiliserade medborgare - savel i Tyskland o hemma. Men jag har set manga daliga Hbere -i Tyskland o sverige.

I alla fall ville min fru o opföre oss ödmjuk när vi är i sverige. Är mycke tacksam för henvisen att vi är en folk som förlorade 2 Värdenskrig. ( Hur mycket krig har sverige förlorat ? )

MvH Wolfgang

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen