• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ibland säger det bara smock!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
VÄSTGÖTAKLIMAX

Jag har ätit på fina krogar t.ex. slakthusrestauranger i olika länder i Europa och överlåtit vinvalet till krogens sommelier ibland och fått uppleva fullkomligt sanslösa måltider som jag aldrig glömmer. Det har kostat en del ibland men har absolut varit värt slantarna!

Här kommer poängen! Några varmhållna kycklingklubbor från Almö Livs på Mjörn eller Almö eller Tjörn eller vad den xxxxx ön heter + deras potatisgratäng med modifierad majsstärkelse och all möjlig annan skit i smakade fantastiskt gott ihop med de sista dropparna i en billig kartong Shiraz Malbec Reserve Ecologica!

En västgötaklimax utan dess like! Hand i handske! Total harmoni i föreningen mat och dryck! Vansinnigt gott. Jag njuter fortfarande av resterande smaker i munnen!

Jappe
 
Senast ändrad:

Fam Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4573
Medlemskap
2025
Sv: Ibland säger det bara smock!

Att du vågar vara så nära och inte hälsa på.
Bor 500 m fån Almö Livs. ;-)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ibland säger det bara smock!

En hemmagjord äggost är vansinnigt gott. Och nu är det ju inte livsfarligt längre med ägg enligt alla experter, utom Livsmedelverket förståss, detta obegripliga verk som måste vara styrt av en för de flesta dold agenda. :rolleyes:

Men, vad dricker man till äggost?

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ibland säger det bara smock!

Meningen med den här tråden var egentligen att förmå medlemmarna att avslöja sina egna matupplevelser, tillfällen där allting stämmer, där vinet passar till maten, där en skön omgivning bidrar till njutningen eller överhuvudtaget där allt medverkar till en total matupplevelse! Det behöver inte vara dyrt eller lyxigt. Mitt eget favoritland när det gäller mat är Österrike och där Tirol.

Tråden utvecklades till att handla om mat på Tjörn vilket ju är ett trevligt spår och inte stör det mig nåt!

Jappe
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Ibland säger det bara smock!

Vill bara bidra med en smakupplevelse som jag råkade uppleva för ett par år sedan. Min kära hustru upptäckte några överblivna jordgubbar i kylen och ville dekorera salladen som skulle ätas tillsammans med lövbiff och bearnaisesås.

Av någon anledning "råkade" jag ta en bit jordgubbe och doppa den i bearnaisesåsen och sedan stoppa in i munnen. Den upplevelsen sa det "smock" om . En fantastisk kombination av syra och sötma som ej kan beskrivas utan bara upplevas.
Rysligt positivt enligt mig, men som vanligt "de gustibus non est distputandum".

EssoJ
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.708
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Ibland säger det bara smock!

En helt oväntad matupplevelse som vi fortfarande minns väl inträffade för åtskilliga år sedan.
Vi hade varit på långtur med motorcykeln genom norra Finland och över Finnmarksvidda och på hemvägen körde vi genom inlandet. Denna dag hade vi bestämt att spritköket skulle få vila och vi skulle äta någonstans,det spelade inte så stor roll var.
När vi passerade någonstans Runt Älvdalen såg vi en sliten restaurang med flagnad färg på fasaden men skit samma vi gick in där, vi visste ju inte när nästa ställe skulle komma.
Vi beställde varsin snitsel med klyftpotatis och förväntade oss inget annat än någon värmd industrimat.
Mer fel kunde vi inte haft. In kommer en riktig handbakad snitsel dessutom på kvalitétskött, bearnaisesåsen var gjord på riktigt vis och potatisen hade de lyckats med långt över snittet, drycken fick av förklarliga skäl bli en lättöl.
Dessutom var det otroligt trevliga människor som drev den och vi satt kvar ett bra tag efteråt och talade med dem.
Detta var något helt oväntat som vi fortfarande minns väl.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Ibland säger det bara smock!

För några år sedan saknade vi något sött vitt vin till vår Rochefort-ost. I desperation tog vi Creme de Cassis. Och oj vilket Smock.

Rödvin och/eller frukt passar inte till ost! Det skall vara något riktigt sött. Här har jag tolkningsföreträde när det gäller smak!!!!!
 
Toppen