• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

I stället för NASA BM-1 ?

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.584
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, efter en tråd för några månader sedan om Kinamätare för batterikontroll och laddning så sökte jag runt lite på Ebay och hittade ett flertal varianter med lite olika funktioner inbyggda.
Jag beställde en som verkade ha ungefär samma funktioner som NASA BM-1 och en till som bara visar Volt och Amp. utan några inställningsmöjligheter.

Till den utan inställningar sitter shunten efter solcellsladdaren och mäter spänning och ström i den kabeln.
Till den med finesser och inställningar sitter shunten och mäter allt som går in eller ut från bodelsbatterierna.


Den översta visar solcellsladdarens Volt och ladd Amp.
Den undre finns många varianter av visning på.
DSCF0677-400.jpg


Den övre displayen kan visa Volt, Watt eller en timer.
Den undre displayen kan visa Amp. in när chargingdioden lyser, eller Amp. ut när den är släckt. Den visar också hur många Amp./tim det finns i batteribanken och det kan också visas i procent.
Man får börja med att programmera hur stor batteribanken är m.m.
DSCF0694-400.jpg


Ingen förbrukare igång. Övre mätaren på solcellen visar 14,1V och 6,3A i laddning,
och batterimätaren visar 14,01V och att det går in 6,34A i batteribanken och laddioden lyser.
DSCF0680-400.jpg


Här har jag satt igång några förbrukare i bilen.
Solpanelen visar 5,7A i laddning.
Men förbrukarna snor ström, laddioden lyser fortfarande så det går ändå in 2,08A i batteribanken, så förbrukarna tar alltså ca. 3,6A.
DSCF0683-400.jpg


Flera förbrukare igång.
6.9A från solcellen,
Men nu får bara batteribanken 0,45A in, men ändå något för laddioden lyser ännu.
DSCF0685-400.jpg


Ännu fler förbrukare igång.
Solcellen laddar 7A,
men förbrukarna tar mer för laddioden är släkt så batteribanken får skarva i med 1,80A.
Total förbrukning alltså ca. 8,80A.
DSCF0687-400.jpg


Här är bara TV'n igång.
Solcellen laddar 6,8A,
det går in 5,18A i batteribanken, så TV'n drar alltså bara ca. 1,6A, inte illa för en 22" TV. Den ökar till ca. 2A när bilden blir mycket ljus.
DSCF0690-400.jpg



Mycket nöjd hittills.
M.v.h. JANKRO.

Ps. Det går att gömma mätarna och kabelrännan bakom gardinen som saknas på bild, om man vill slippa se lådorna som tyvärr kändes nödvändiga för monteringen med shunt m.m. :oops:.
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: I stället för NASA BM-1 ?

Och ingenting är påslaget, då är den trasig.

Koppla bort allt i plusväg utom matningen till shunten, dvs det ska bara finnas shunten i systemet och batteriet.

Det skadar inte om du ritar ned exakt hur du kopplat, fotar bilden och lägger upp den här, bara grejen att rita av brukar vara bra ur felsökningssyfte!
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.584
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: I stället för NASA BM-1 ?

Jag har inte några instruktionspapper här nu men jag vet att det är lite luddigt och om % inte stämmer så funderar jag på en sak som någon frågat om tidigare som början.
Har du programmerat in att batteribanken är på 180A/tim, för det är inte det samma som att skriva in att batterierna är fulladdade och har 180A/tim i sig, för det är ju bara räkneverket som hela tiden räknar upp och ner som normalt syns i displayen, men inne i mätarens minne skall det ligga att batteribanken är på ex. 180A/tim och högre räknar då inte räkneverket även om det sker lite underhållsladdning.
När det är inskrivet inne i minnet och den synliga Amp. säger samma värde så visar % talet 100% i displayen.
Man skall ju också nolla ut förbrukningsmätningen med en trimpot genom att koppla bort någon kabel och/eller kortsluta mellan två kontakter. Kommer tyvärr inte ihåg helt för jag har inte rört mätarna sedan jag kopplade in dem för två år sedan.

Kolla om det blev till någon hjälp, men jag studerade instruktionen länge och väl innan jag vart hel klar med hur alla förinställningar skulle ske på olika värden, och jag vet att andra har blivit lite lurade av kinainstruktionerna som saknar lite klargörande meningar ibland.
När man skriver in batteribanken på rätt ställe först (ber om ursäkt om du redan har varit inne på rätt ställe :oops: och det är något annat som strular) så stannar räkneverket vid varje jämt 100-tal men man får fortsätta att trycka en liten stund så räknar den vidare uppåt.

Hör av dig igen, jag kommer nog åt lite instruktioner framåt helgen hoppas jag, om detta inte var till någon hjälp.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reaktioner: B-O

B-O

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
6061
Medlemskap
2024
Sv: I stället för NASA BM-1 ?

Jag ska kolla igenom allt en gång till. Instruktionen är inte helt lätt att förstå särskilt för mig som inte är så kunnig. Skulle behöva en enkel instruktion hur man gör steg för steg på svenska. Jag tror att jag har kopplat rätt för jag har dubbelkollat alla kopplingar så det ska stämma med ditt schema Jankro.
B-OB
 

Thomas & Madde

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
22652
Medlemskap
2024
Sv: I stället för NASA BM-1 ?

Hej Jankro, tack för en mycket instruktiv vägledning. Jag har precis fått hem den mätare (den avancerade) du tipsat om, jag har bara en fråga, funkar det att använda vanlig signal/telekabel från shunt till mätare eller måste man ha grövre kabelarea ?

Med vänlig hälsning Thomas
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: I stället för NASA BM-1 ?

Hej Jankro, tack för en mycket instruktiv vägledning. Jag har precis fått hem den mätare (den avancerade) du tipsat om, jag har bara en fråga, funkar det att använda vanlig signal/telekabel från shunt till mätare eller måste man ha grövre kabelarea ?

Med vänlig hälsning Thomas
De som går till shunten kan du ha hur tunna som helst, de andra går också säkert bra då den drar ytterst lite enligt utsago.

MEN, den som går till shunten ska man undvika att dra förbi andra kablar som det går ström i då den kabeln mäter spänning(och omvandlar till ström) och den spänningen är några tiotal volt dvs den kan bli störd av andra kablar och ev mäta fel.

Riktigt bra till shunten är en nätverkskabel till datorer som är skärmad och då ansluter man skärmen till jord(-) i ena sidan av kabeln!
 
F

F.d. 29361

Guest
Sv: I stället för NASA BM-1 ?

Också precis fått hem den mer avancerade varianten. Var en del instruktioner angående kalibrering. Är det något som behöver göras eller är den redan avstämnd mot medföljande shunt? Var får man isf en 25V matning som de rekommenderar?
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.610
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: I stället för NASA BM-1 ?

Hej
Koppla in den efter anvisningarna, den bör funka direkt.
Det enda som kan behöva rattas in är:

1, Batterikapacitet. Men om man inte gör det så verkar det som att det justerar in sig sig självt efter något dygn, vad avser laddningstillstånd 100%.

2, In resp. Urladdning. Koppla bort alla laddare och förbrukare. Då kan Chargé/discharge behöva justeras till noll. Men om an vet att den visar 200mA fel så spelar ju det inte så stor roll.

25 volts kalibrering känner jag inte någon som gjort... Grattis till ett bra instrument, hälsar Björn
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.584
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: I stället för NASA BM-1 ?

Också precis fått hem den mer avancerade varianten. Var en del instruktioner angående kalibrering. Är det något som behöver göras eller är den redan avstämnd mot medföljande shunt? Var får man isf en 25V matning som de rekommenderar?
---------------------------------------
Hej, jag utgår från att du menar den avancerade Kinamätaren och Björn trodde nog i så fall troligen att du syftade på NASA BM-1 mätaren, eller misstar jag mig?? :oops:.
Jag har fortfarande inte tillgång till mina papper hemma om jag hittar dem, men kalibrering är nödvändig för den skall nog mest kompensera för längd på egen kabeldragning mellan shunten och annat som påverkar. Jag har inte några större minnen kvar i huvudet :oops: tyvärr, men om 25V är för att ställa in rätt voltmätvärde så är det ju bättre att justera mätaren omkring vid omkring 12V för det är ju ungefär där den skall mäta hela tiden. Det är ju tänkt beroende på mätområde på den köpta mätaren att den kanske skall mäta mellan 5V till 60V och då kan det ju vara bra att kalibrera den någonstans i mitten på mätområdet.
Så mät spänningen med ett bra mätinstrument över batteripolerna och justera mätaren till samma värde.
Nollvärdet på Amp. skall ju också justeras och visa noll när det inte går någon ström ut eller in i batteriet.
Man kan ju senare ev. kolla så Amp-värdet stämmer vid hög förbrukning eller laddning med en tångampermätare eller dylikt.

Hur stor batteribanken är (A/tim) måste också skrivas in i mätarens grundminne, (och även senare även på displayen). Om mätaren inte vet om det, så kan den ju inte visa varken rätt (max) A/tim i displayen när batteribanken är full eller visa rätt % av batteribankens kapacitet.

Om batteribanken är på ex. 180 A/tim så skall ju aldrig räkneverket komma längre än så för även om laddaren står och underhållsladdar batterierna i flera dagar med några tiondels Amp. i timmen så innehåller ju inte batterierna mer än sina 180A/tim, så underhållsladdning av fulla batterier får ju inte komma med i beräkningen, och när förbrukningen börjar så skall ju då mätaren börja räkna nedåt från i detta fall 180A/tim.

Detta blir ju också en slags självkalibrering hela tiden. Om det finns lite felräkning på Amp. in och ut i batterierna.
När de sedan åter har blivit fulladdade så är ju det ev. räknefelet borta när batterierna åter är fulla även om mätaren visade 180A/tim lite före eller lite efter att batterierna verkligen blev fulla. Efter lite underhållsladdning som inte räknas så stämmer ju mätaren åter med batteribanken.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Thomas & Madde

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
22652
Medlemskap
2024
Sv: I stället för NASA BM-1 ?

Hej igen, nu har jag installerat min amp. mätare efter instruktionerna, ställt in storleken på batteriet (95 Ah). Volt och ampere siffrorna bläddrar upp och ner hela tiden men lampan för "Charging" lyser inte, vad har jag missat ??:confused:

// Thomas
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: I stället för NASA BM-1 ?

Hej! Kanske kan avlasta Jankro lite? När du ställer Ampere ner till 0 vid kalibrering så visar den inget minustecken, utan när du bläddrar förbi 0 så lyser charge i stället. Så kalibrera mot 0, titta på charge lampan som börjar glöda och gör något tryck åt rätt håll. Märkt det är en viss tröghet i upp och ner knapparna gentemot avlästa värdet. Skulle det här inte vara rätta svaret så finns facit bakom en skärm i närheten :)
Manual:
https://www.hisse-et-oh.com/system/...inal/ELITE_-_Amp-Volt-Ah_metre.pdf?1411106362
 

Thomas & Madde

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
22652
Medlemskap
2024
Sv: I stället för NASA BM-1 ?

Ok, tack MiKi. M.a.o. bör man kalibrera mätaren till noll på kvällen/natten när det inte går någon ström in via solpanelen, och inte ha några förbrukare igång då kan jag tänka..... (är ingen stjärna på det här....) allt enligt sista stycket i Kina manualen som jag förstår.....
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.584
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: I stället för NASA BM-1 ?

Hejsan, det gör inget alls om du skarvar i lite MiKi :) Tack.

Det man kan tillägga är att displayen har ju två decimaler på Volt när det visas under 100 V, och även två på Amp. när det visas under 10 Amp. Detta gör ju att den visar hundradelar av volt och amper vid lägre värden, och gör också att displayen kan verka lite nervös.... Det skulle ju räcka bra i husbilsladdnings och förbruknings-sammanhang om det bara var en decimal för tiondels volt och amper som visas på displayen även vid låga mätvärden.
Det roliga med det är om man har bytt till diodlampor inne i bilen och klickar på en av dem som lyser upp bra, och kan notera att displayens förbrukningsvärde bara ökar med ex. 0,16 Amp.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Dennis.Köping

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Köping
HBK-Nr
24063
Medlemskap
2024
DC 120V 50A Wireless Volt Ammeter Power Meter battery Charge discharge capacity | eBay

Hej. Har följt tråden och hade länge tänkt skaffa Victron BMV men det är en stor kostnad som inte löser några ström problem=)

Dessa mätare verkar ju fungera förträffligt enligt flera här och jag undrar ifall den jag länkat till även borde fungera bra till detta?
50A ska räcka för mig, 18A laddning från EBL 99 till batteriet så ska inte vara några större strömmar där inte =).

mv Dennis
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Re: I stället för NASA BM-1 ?

DC 120V 50A Wireless Volt Ammeter Power Meter battery Charge discharge capacity | eBay

Hej. Har följt tråden och hade länge tänkt skaffa Victron BMV men det är en stor kostnad som inte löser några ström problem=)

Dessa mätare verkar ju fungera förträffligt enligt flera här och jag undrar ifall den jag länkat till även borde fungera bra till detta?
50A ska räcka för mig, 18A laddning från EBL 99 till batteriet så ska inte vara några större strömmar där inte =).

mv Dennis
Funkar nog bra den också, det verkar följa med en sladd för anslutning mellan displayen och mätenheten vilket har fördelen att den kanske inte är så störkänslig men nackdelen att det begränsar vart man kan montera displayenheten.
 

Dennis.Köping

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Köping
HBK-Nr
24063
Medlemskap
2024
Re: Sv: Re: I stället för NASA BM-1 ?

Funkar nog bra den också, det verkar följa med en sladd för anslutning mellan displayen och mätenheten vilket har fördelen att den kanske inte är så störkänslig men nackdelen att det begränsar vart man kan montera displayenheten.

Hittade samma i 200A och 300A oxå, trådlös montering eller med kabel.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Re: Sv: Re: I stället för NASA BM-1 ?

Hittade samma i 200A och 300A oxå, trådlös montering eller med kabel.
OK. Köp inte större än du behöver då den nog blir mindre noggrann med högre ström.

Vad vill du använde den till, bara ha en avancerad A mätare då kör på den minsta och anslut storförbrukare typ inverter direkt på batteriet.

Själv har jag tex inverter kopplad till bilbatteriet och använder den bara när motorn går, den startar då automatiskt.
 

Dennis.Köping

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Köping
HBK-Nr
24063
Medlemskap
2024
Re: Sv: Re: Sv: Re: I stället för NASA BM-1 ?

OK. Köp inte större än du behöver då den nog blir mindre noggrann med högre ström.

Vad vill du använde den till, bara ha en avancerad A mätare då kör på den minsta och anslut storförbrukare typ inverter direkt på batteriet.

Själv har jag tex inverter kopplad till bilbatteriet och använder den bara när motorn går, den startar då automatiskt.

Ok, sant, men då räcker 50-100A bra i mitt fall.

Vill bara ha den inkopplad för att hålla kolla på hur mycket det finns kvar i batteriet och se behovet utav mer tillgänglig ström, solpanels laddning och så. Precis som jag diskuterar i annan tråd vill jag att det ska räcka och fungera bra med bra laddning för batterierna utan att för dess skull skaffa prylar som väger och kostar mycket om det ändå inte behövs. :wink:
 
Toppen