GöranH
FD HBK Medlem
Vi stod där i 4dar,Policia lokal var förbi 2ggr om dan.Fast vi stod vid lilla parkeringen utan ribba
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Nu har även den svenska tidningen Sydkusten.se, med bas i på Costa del Sol, uppmärksammat ”ställplatsen” Playazo i Nerja.
Husbilar väcker åter debatt - Sydkusten.es
Det är en kort sammanfattning från ett reportage i Malagatidningen Diario Sur.
Quejas vecinales por la presencia masiva de autocaravanas en Nerja
I den spanska tidningen återges de juridiska problemen för att förbjuda övernattning i husbilen på gator och parkeringar.
Vad jag förstår är en husbil under 3500 kg, enligt spansk lag, som vilken personbil som helst och kan därför inte diskrimineras vad gäller parkering. Därför säger man att inget får sticka ut från fordonet, t.ex. trappa, utfällbara sidofönster, markis, osv.
Man skall veta att det idag finns inte mindre än 8114 kommuner i Spanien och om det nu inte finns 8000 olika tolkningar av den lagen, så finns det i alla fall rätt många.
I Altea där vi själva bor är det helt förbjudet att övernatta i husbilen. Efterlevs det, nej. Följs det upp av lokala polisen, nej. Tror att det har mycket låg prioritet hos polisen, om det inte sker provocerande på t.ex. stranden. I grannkommunen Albir har man däremot genom murar och höjdhopparställningar i princip gjort det omöjligt att finna en plats för fricamping.
Förra söndag passerade vi själva Nerja och passade på att åka ner och kolla Hur det såg ut på stranden Playazo.
Visa bilaga 163166
Väl skyltat vad som gäller var det i alla fall. Både vid infarten från vägen och från stranden.
Visa bilaga 163167
Visa bilaga 163168
Uppskattar det runt 40 bilar när vi passerade. Bara 2 svenska bilar.
De flesta bilarna var under 3500 kg, inget stack ut och det står en P-skylt vid infarten. Därför tror jag att kommunen måste sätta tillbaka höjdhopparställningar på 2 m om man vill få bort husbilarna,
En glad tysk husbilsägare kom helt ogenerat ut med sin toatank från toaletten på stranden. Undrar om det var en TC eller WC?
TommyD
Att detta är en parkeringsplats P ser man på skylten..oxå att det är förbjudet att tälta.
Men du...är det inte en husvagn är överstruken ??
Hur tolkar man då husbilen i Spanien ??
Leffe S
Läste just senaste numret av den norska veckotidningen SI-Spania idag och fick se rubriken ”Bo-bil-invasionen fortsätter i Altea”.
Visa bilaga 163286
Tyvärr hittar jag inte artikeln på nätet, så det får bli en bild.
Det gäller ett strandområde som vi själva inte kände till, trots att vi bor här sedan flera år, men husbilsåkarna är duktiga detektiver och finner pärlorna. Området ligger bakom en stor urbanisation och ett hotell och syns inte från vägen.
Resultatet är att det nu står ett 20-tal husbilar där och som lagt beslag hela området/parken.
Det har utvecklats till en lokal politisk batalj i frågan. Här i artikeln får en representant för det lokala oppositionspartiet CIPAL kritisera kommunledningen, Policia Local och Guardia Civil kritik för sin passivitet och negligerande av klagomålen från grannar med den spontana campingplatsen och stans innevånare.
Ser också att kommunen de senaste 4 åren budgeterar att skapa ett inråde för husbilar, utrustad med relevant serviceutbud, men ingenting har hänt.
Fortsättning följer säkert.....
TommyD