• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

I bur eller fastspänd

F

F.d. 2944

Guest
En bekant påstod i går att det finns krav från jordbruksverket att hund som transporteras i bil skall sitta i bur eller vara fastspänd under färd.
Någon som vet hur det förhåller sig.

Hmmm, Flisan trivs bäst under färd när hon står med bakbenen i passagerarsätet, framtassarna på instrumentbrädan. Då har hon full koll framåt men man borde kanske tänka om, är ju väldigt rädd om henne.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: I bur eller fastspänd

Tjaaa, så har jag ochså hörd, och Sofus:dog: ( 8+ kilo )har samme frihet som din Flisan.
Jag har inte hörd lagen för Danmark.

Det är en bra upplevelse för Sofus att det kan vara olika platser i husbilen under körning, beroende på hans humör.

Lösspringande i naturen = 100% av bakgavel' (hale - svans) lyft
Hund - snor' = 90%
Husbil = 85%

En hunds liv bör inte vara i en bur eller bilbälte.

Ska det hända något allvarligt, jag måste vara konsekvent, och bättre det än vara cynisk' i sitt dagliga liv.

Det är min åsikt.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5322

Guest
Sv: I bur eller fastspänd

Efter vad jag hört så är det som du säger, Gomer. 2500 spänn i böter annars.
Jag kan ha en viss förståelse för regeln. Vad sägs om 55 kg rottis som kommer farande genom husbilen, vid en krock? :D
Å andra sidan pratar man mot sig själv. Var det inte just Jordbruksverket som kom med den idiotiska regeln om att hundar inte får vara i en bur längre än en viss tid? Det var så korkat så jag minns inte ens hur länge det var.
En timme eller nåt sånt tror jag.
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: I bur eller fastspänd

Har inte hört något om att buren skall vara förankrad.
Vad sägs om 55 kilo rottis som kommer farande i järnbur, vet i alla fall mitt val. ;-))
Får väl hålla Flisan i buren och säga åt henne att tala om att hon inte kan klockan om farbror blå skulle fråga hur länge hon suttit där under en längre färd.
 

aukja

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1870
Medlemskap
2024
Sv: I bur eller fastspänd

Min Cavalier är sedan valp van att ligga i en koja-låter bättre än bur. Den står bakom passagerarsätet under bordet som tak och bordsbenet som stopp bakåt och soffan som stopp i ena sidan. Den skulle bara kunna flyttas ca 2 dm åt andra sidan om olyckan är framme.
Så fort vi stannar för att rasta är det bråttom ut för då hägrar instrumentbrädan som är favoritplatsen!
Så fort jag vrider om startnyckeln hoppar han ner och går in i sin koja som han också använder som säng på natten.
Aukja

Ungefär så här ser den ut:
moz-screenshot.png
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: I bur eller fastspänd

Om detta ämne har det redan skrivits massor - kolla "våra husdjur"!

Det finns inga egentliga lagkrav, vare sig i Sverige eller i andra europeiska länder, som kräver annat för husdjur än vad som krävs för säkring av last i allmänhet. Det ska göras på tillfredsställande sätt. Avgörande är främst det sunda förnuftet och omsorgen om husdjuret i fråga. Om olyckan är framme lär sådana bedömningar bli föremål för försäkringsbolagets resp polisens prövningar.
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: I bur eller fastspänd

Ni som är beresta och världsvana, till skillnad från en annan :oops:. Vad gäller i övriga Europa i den här frågan?
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: I bur eller fastspänd

Våran hund ligger i knät på Irene och visst kanske man skulle köpa en sådan sele som barn har när man flyger och sätta på hunden gör då sitter dom ju med samma bälte .

När det gäller flygande föremål så vad väger inte locket till diskhon och alla dynorna ?
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: I bur eller fastspänd

En bekant till mig fick böter för en lös hund i en kombi bil.
Han är inte precis någon diblomatämne och gillar princip diskussioner, kanske bidrog detta till att det mynnade till böter ?
Varjefall fick han lagen och paragraferna läst till sig på platsen.
Hunden är last. Koppel duger som säkring. Om i bur, så skall buren sitta fast.
Men verktygslådan där längst bak bryr sig ingen om ?

Själv har jag min hund i bur - med luckan öppnen framåt - buren fastspänd med lastrem.
Min hund är otroligt revir kännslig och ingen polis eller tullare kommer närmare bilen än en meter, hittils..
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: I bur eller fastspänd

I Spanien måste man i personbilen ha aningen bur eller galler bakom framsäten som hindrar hunden att komma eller flyga till framsäten.

Likväl är det förbjudet att ha hunden lös i husbilen. Sele eller bur skulle väl vara en lösning.

Men spanjorerna stiftar en massa lagar som de inte bevakar så noga... Vi har alltid Freddie-hund fritt i bilen, med en sele som man kan fästa i säkerhetsbältets lås (inköpt på Lidl) nära i skåpet för säkerhets skull.

hälsn
jyrki
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: I bur eller fastspänd

Har skrivit till jordbruksverket och ställt frågan enligt bifogad skärmdump.
Att det finns regler framgår klart men som i alla lagtexter med hänvisningar hit och dit var det svårt att förstå.
Återkommer när det kommer svar.
 

Bilagor

  • hundibil.jpg
    hundibil.jpg
    37,1 KB · Visningar: 1.030
F

F.d. 53078

Guest
Sv: I bur eller fastspänd

i Spanien skall hund eller annat husdjur vara fastspända i Bur, Lastgaller eller hund säkerhetsbälte på ett sådant sätt att dom inte kan ta sig fram till föraren av fordonet. Det räcker att man sätter ett godkänt lastnät så att hunden inte kan ta sig fram till föraren och distrahera denne.
Bälterna säljes där andra hundtillbehör finns. Normalt är en som på bilden med retrivern hunden kan röra sig men inte hoppa fram. Böterna är ganska låga, men du får inte köra förän hunden är säkrad med ett ett godkänt koppel.
 

Bilagor

  • images.jpg
    images.jpg
    7,8 KB · Visningar: 992
  • cinturon-seguridad-mascotas.jpg
    cinturon-seguridad-mascotas.jpg
    28,2 KB · Visningar: 995

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: I bur eller fastspänd

Vill inte riskera att få hunden i nacken eller farande genom framrutan vid en tvärnit. Hade han fått välja från början så hade han nog suttit som co-pilot *ler* eller legat på soffan. Men han har fått lära sig att hans plats är på govet bakom förarstolen, under bordet och där ligger han alltid under färd. Skulle jag behöva tvärnita glider han max ett par dm in i underredet på stolen som är rundat så han kan inte göra illa sig. Trodde jag skulle behöva sätta för ett kompostgaller mellan soffan och förarstolen, men han trivs under bordet och stannar där tills han märker att jag knäpper av mig säkerhetsbältet.
 

Bilagor

  • husbilsBassi.jpg
    husbilsBassi.jpg
    48,8 KB · Visningar: 953
F

F.d. 29954

Guest
Sv: I bur eller fastspänd

Vill inte riskera att få hunden i nacken eller farande genom framrutan vid en tvärnit. Hade han fått välja från början så hade han nog suttit som co-pilot *ler* eller legat på soffan. Men han har fått lära sig att hans plats är på govet bakom förarstolen, under bordet och där ligger han alltid under färd. Skulle jag behöva tvärnita glider han max ett par dm in i underredet på stolen som är rundat så han kan inte göra illa sig. Trodde jag skulle behöva sätta för ett kompostgaller mellan soffan och förarstolen, men han trivs under bordet och stannar där tills han märker att jag knäpper av mig säkerhetsbältet.

Skönt med "sunt förnuft"....;)
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: I bur eller fastspänd

Har reserverat en plats till min rottis på den längsgående soffan bakom passagerarsäter... där hon har en krocktestad sele, och som jag då förankrar i bältet till passagerarsätet.
Det känns tryggt med en ev. förarkrock, liksom om bilden skulle välta.
Kanske har jag fel i mitt tänk.....tacksam för tipps och ideér !
mvh Stig
024 - Kopia.JPG
019 - Kopia.JPG
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: I bur eller fastspänd

Kræves det at udenlandske turister skal sætte sig ind i disse regler - og overholde dem :confused:

--------

Är det krav, att utländska turister bör bekanta sig med dessa regler - och följa dem :confused:
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: I bur eller fastspänd

Detär i stort sett sama regler i alla EU länder.
 
Toppen