• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hyra tub i Spanien

F

F.d. 29868

Guest
Är det någon som vet om man kan hyra en P11 i Spanien. Menar då på dom (stora campingplatserna), som har gasservice enligt sina hemsidor, under den tid man ligger där....?
Roland
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Hyra tub i Spanien

Du kan inte hyra eftersom man gör ett kontrakt med gasfirman.
För att fä ett kontrakt så skall installationen vara godkänd.
Sedan en tid tillbaka så kan man köpa en mindre tub på bensinstationer som du sedan kan sälja tillbaka, med den gäller samma regler som dom små blå Campinggasflaskorna volymen är 6l och den har den Spanska standard anslutningen som man kan köpa i vilken järnaffär som helst.

bombona.jpg

Gasflaska = Bombona de gas
järnaffär = Ferreteria
Gasanslutning = Conexión de gas (Alcachofa)

Ha en trevlig resa Juan Norte
 

bojon

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Enköping
HBK-Nr
617
Medlemskap
2024
Sv: Hyra tub i Spanien

Hej Roland.

Menar du att fylla din egna medhavda flaska i Spanien? I så fall så får jag citera en person som hade en spansk flaska till försäljning här i Sverige "
Att fylla svenska eller eventuellt tyska flaskor i Spanien är mycket begränsat, omständligt och dyrt.". Tipset jag fick var istället " om du ska ner till Spanien så går det att köpa gasolflaska (spansk standard) på vissa CEPSA bensinmackar (30-35 euro som du erlägger i pant). På Repsols bensinmackar måste du redan ha en flaska för att kunna fylla/byta. För att få kvittera ut en gasolflaska från en repsol bensinmack måste du besöka ett gaskontor med papper på giltig gasinstallation (exempelvis för husbil). Man även köpa en flaska av gasbilarna som kör omkring i alla byar och städer.

//Bosse
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Hyra tub i Spanien

Det finns massa trådar om detta men om igen.
Dom stora gasflaskorna få INTE säljas utan ett kontrakt och godkänd installation. Går att köpa av zigenare på b.l.a marknader.
Gasbilen som kör runt och säljer GAS kan du enbart byta en tom flaska till en full flaska, dom kan inte sälja en ny flaska.Se bifogad bild nedan.

250_0_butano2.jpg

Dom blå gasflaskorna går att köpa överallt utan kontrakt, campinggas med Standard anslutning för hela Europa.
Den nya stora orange K6 flaskan är Campinggas, men har den spanska anslutningen. Avsedda för utomhusbruk till B.l.a BBQ Händer det något med en stor gasflaska utan kontrakt så blir det problem med försäkringen.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Hyra tub i Spanien

Vi har alltid köpt flaskan från bilarna (se bild ovan) som kör här i Fuengirola. Inget kontrakt skrivs, anläggningen är godkänt automatiskt nät den sitter i husbilen och kvitto får man om man vill. Tar tre minuter och de har med sig propan och butan.

Därefter byter man flaskan vid samma bil, eller åker till deras depå någon kilometer utanför stan.

Vi har alltid köpt flaska här när vi anlänt hit och såld flaskan i Sverige när vi kommit hem, fyra flaskor hittils. Aldrig någon problem. En svensk flaska räcker ju länge att köra hit. Den svenska flaskan har vi fyllt i Portugal/Algarve färdigt för den svenska sommaren med c:a 13-14 €.


Adaptern + den spanska regulatorn köpte vi i Sverige från Fogas i Stockholm.

hälsning
jyrki
 

Mats C

HBK Medlem
Inlägg
268
Kommun
Götene
HBK-Nr
4927
Medlemskap
2024
Sv: Hyra tub i Spanien

Är det någon som vet om man kan hyra en P11 i Spanien. Menar då på dom (stora campingplatserna), som har gasservice enligt sina hemsidor, under den tid man ligger där....?
Roland

Min uppfattning är att det är möjligt att hyra flaska på vissa campingar. Vi har gjort det några gånger mot en depositionsavgift på 50 €. Det var några år sedan så det kan ju i och för sig ha ändras.

Mats
 
F

F.d. 8506

Guest
Sv: Hyra tub i Spanien

Jag ligger på Vilanova Park camping och här "hyr" jag en tub mot en deposition på 60 euro, jag får betala 15 euro för gasen.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Hyra tub i Spanien

Vi har alltid köpt flaskan från bilarna (se bild ovan) som kör här i Fuengirola. ................

Detta är uppgifter som verkligen förvånar mig så jag ringde till Moreno Rivera gas i Fuengirola Gasbilsbolaget. Dom bekräftar absolut att man kan inte köpa en gasflaska endast betala för påfyllning och om det är någon som säljer en flaska ifrån en gasbil så är det helt illegalt. För att legalt få en flaska i en husbil behöver man visa upp på deras kontor legtimation,Pass och ett intyg att instalationen i husbilen är godkänd husbilen får dock inte vara äldre än 5 år.
Är den äldre än 5 år så skall den inspekteras och godkännas av en officiell instalatör. hon sade att det finns campingar som hyr ut flaskorna fast dom får inte lov att göra det . Därför har b.l.a Repsol plockat fram den lite mindre lätta flaskan som man kan köpa denna är avsedd för camping.det måste ha varit denna flaska som du köpte av gasbilen.
Juan Norte
 
F

F.d. 29862

Guest
Sv: Hyra tub i Spanien

Är det någon som vet om man kan hyra en P11 i Spanien. Menar då på dom (stora campingplatserna), som har gasservice enligt sina hemsidor, under den tid man ligger där....?
Roland
Hej!
Köp en svart. Med gas i cirka 90 Euro och byta tom cirka 10 Euro.
Det är billigare och enklare att köpa en "svart" tub än åka runt och visa upp papper, betala besiktning osv mm mm
Sedan köper Du en en toppventil med tyskkoppling, 12 Euro, med gänga vars andra ände passar vår gasolkoppling eller en toppventil med vanlig slangkoppling , halva priset.
Se<till att få en tub med svart/blå rand för Propan , ej Butan!
Lycka till!
Lars
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Hyra tub i Spanien

Hej Juan,

Kanske det är så, jag kan ju inte så bra Spanska (än..:)). Men så har det gått till. På äkta spanska sättet, man tar ju här lite genvägar.

Annars var jag i dag på lördags-loppis-marknaden i Fuengirola, massor med gasflaskor till salu, de flesta 20€.

Köper man denna och byter till en fylld hos bilen, så får man en flaska som är fylld och besiktigad för sådär 34€ totalt. Bra!

trevlig hälsning
jyrki
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Hyra tub i Spanien

Jo lördagsmarknaden är toppen har man fått något stulet så är det bara att gå dit och köpa tillbaka. T.e.x Barnens Cyklar för några veckor sedan.
 
F

F.d. 29801

Guest
Sv: Hyra tub i Spanien

Vad då, hade du varit bosatt i Stockholm skulle du kunna köpa tillbaka cyklarna
på ” loppis” i wårby. Här i Fuengirola gör du det på lördags marknaden.
Så vad är skillnaden och meningen med inlägget.

Roland.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Hyra tub i Spanien

Lite utanför tråden, men det är nog precis som du säger...

En vecka sen slog någon sönder sidofönstret på vår hyrbil och tog bilradion,
hyresfirman sa bara lugnt att man skulle ju kunna köpa tillbaks den på lördag..

Ett riktigt folknöje med allt mellan himmel och jord till salu!

hälsn
jyrki
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Hyra tub i Spanien

Vi har alltid köpt flaskan från bilarna (se bild ovan) som kör här i Fuengirola. Inget kontrakt skrivs, anläggningen är godkänt automatiskt nät den sitter i husbilen och kvitto får man om man vill. Tar tre minuter och de har med sig propan och butan.

Därefter byter man flaskan vid samma bil, eller åker till deras depå någon kilometer utanför stan.

Vi har alltid köpt flaska här när vi anlänt hit och såld flaskan i Sverige när vi kommit hem, fyra flaskor hittils. Aldrig någon problem. En svensk flaska räcker ju länge att köra hit. Den svenska flaskan har vi fyllt i Portugal/Algarve färdigt för den svenska sommaren med c:a 13-14 €.


Adaptern + den spanska regulatorn köpte vi i Sverige från Fogas i Stockholm.

hälsning
jyrki

Hej!

Du skriver att man kan fylla den svenska flaskan i Algarve/Portugal, har du någon närmare adress dit?
Behöver jag ha någon speciell adapter för att få den fylld?

Mvh

Bosse
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Hyra tub i Spanien

Tack, nej, adress har jag inte , men du hittar säkert dem genom att söka med "gasol Portugal" här på forumet med sökfunktionen..

Den vi använder finns på vägen (124) ut från Vila Real de San Antonio vid biltvättstället med Blåa Elefanten (stor skylt!). Inom en kilometer från Lidl. De har adapter.

Det finns även andra ställen, men vi har inte använt dem.

Hälsning från Sydspanien, i dag strålande sol och mycket varmt!
jyrki
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Hyra tub i Spanien

Hej!
Och tack Anita och Jyrki för senast, en mycket trevlig och givande kväll. Vi ligger kvar eftersom vädret är kanon! På återseende!
Vi lyckades nog med en "fuling", köpte en som det sades spansk flaska i Åhus. Den klarade vi oss på ända till El Portus där Repsolbilen kommer 3 ggr/vecka. Såg att vår flaska var lite gulare än alla andras och han ville först inte byta den...
Sa att det var kallt osv, han slängde upp den och gav oss en riktig Repsolflaska för 11€. Juste!
Nu är vi inne i systemet och kan byta på Repsolmackarna, hoppas vi!
Idag kanonväder med +20 på Almanat väster om Torre del Mar dit vi tog en cykeltur för proviantering och för att kolla fricamparna. Såg att polisen var på krigsstigen?
Kram från Brogu
 
Toppen