• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hyra och hyra ut husbil?

F

F.d. 4084

Guest
Hej, jag har en massa frågor till er här på husbilsklubbens eminenta forum. Jag har ett förflutet i campingbranschen och var en av de drivande krafterna i uppbyggnaden av kedjan First Camp. Sedan ett halvår tillbaka har jag lämnat de operativa uppdragen där och nu är jag och min bror i färd med att starta ett nytt företag där vi vill hjälpa husbilsägare att hitta hyrestagare till deras husbilar (och vice versa, att mäkla ihop folk som vill hyra husbil men som inte har någon själv med folk som kan tänka sig att hyra ut sin husbil).
Till frågor då - hur ställer ni er till att hyra ut husbilen? Jag har förstått här och på andra forum att frågan om försäkring är central, vilket jag förstår helt och fullt. Vilka andra aspekter är viktiga för att man ska vara beredd att låta någon hyra ens fordon? Vi tänker oss att man kollar upp hyrestagaren i de register om trafikförseelser man som yrkesmässig uthyrare har tillgång till, att man såklart kräver godkända körkort, deposition, avtal som reglerar hyrestagarens ansvar osv. Hur mycket och när skulle det vara intressant/aktuellt att hyra ut husbilen?
Och vice versa, kanske är det vissa här som ännu inte är begåvade med husbil - vad är i sånt fall viktigt om man skulle få för sig att hyra en husbil?
Jag skulle jättegärna ta del av alla era tankar, funderingar, förslag eller idéer kring frågan om att hyra eller hyra ut husbilen.
Mvh, Jens

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hyra och hyra ut husbil?

Hyra ut min husbil? Aldrig i livet! Skulle jag komma på obestånd så skulle jag hellre sälja den än att hyra ut den!

Det kan finnas andra som är mer positiva till detta men nu har du fått mitt svar!

Jappe

F

F.d. 53236

Guest

Hej
Tittade in på sidan som länken gick till och hade mycket svårt att läsa texten, vit text på grön botten, :quest: något lättare svart text på grön botten.
Orkade därmed inte att kolla så noga vad ni skrev.
Mvh
Anders

F

F.d. 29925

Guest

Tror inte att det finns speciellt många som skulle hyra ut sin husbil till någon som i sin tur hyr ut den så att säga i andra hand.
Och så länge det finns en lag där en "förbrytare" inte anklagas för stöld utan endast för "egenmäktigt förfarande" om något går snett skulle jag nog även avråda andra från av avstå från en uthyrning.
Men om "uthyrningsföretaget" övertar det fulla ekonomiska ansvaret gentemot husbilsägaren genom en typ "bankgaranti" kanske det kommer i ett annat läge.

Men för egen del avstår jag gärna denna eventuella biinkomst då jag ändå, även om bilen nu har en del år på nacken, skulle ha svårt att sova på nätterna under tiden bilen var uthyrd.:msn_wink:

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025

Hej Jag hyrde ut min båt för många år sedan o till folk som jag delvis kände.
Inget hände mer än att jag o min dåvarande hustru mådde dåligt o katten vet om inte jag mår dåligt än HaHa.
Hursomhelst , skulle aldrig hyra ut igen varken husbilen eller nått annat.

F

F.d. 4084

Guest

Hej, sajten är extremt tillfällig, vi håller just på att bygga och utveckla tjänsten, det är ju också därför jag är så mån om att få synpunkter och förslag redan nu så att vi får med det i första versionen.

På min förstasida är texten mörk på grön platta, men det kan skilja sig åt mellan olika sidor på sajten.

I korthet så är tanken i vilket fall att vi ska ha marknadens bästa överblickbarhet för den som vill hyra en husbil, och att man som ägare av husbilen är garanterad sin betalning som finns säkrat på ett konto (pengarna betalas ut t ex 24h efter att uthyrningen påbörjats) tills hyrestagaren fått hämta ut husbilen.

Men jag svarar gärna på frågor här, om det fortfarande är svårt att se på sajten (jag ska kolla en vända extra och se om jag kan förbättra synbarheten).

F

F.d. 4084

Guest

Tanken är såklart att man som ägare av husbilen ska vara försäkrad, det är den kanske enskilt största frågan vi tittar på just nu.

Om du tyckte försäkringsskyddet var fullgott, skulle det då vara aktuellt?

F

F.d. 2591

Guest

Hej alla,

Håller med Jappe fullständigt, personligen tror jag inte det är hög % på HBK:are som vill hyra yt sin husbil.
Såg väl samma fråga här i tråden om att låta hyra ut sin husbil. Det är 3 saker man aldrig låna reller hyr ut, nämligen KNINNAN, BILEN,TANBORSTEN, så är det för oss

Våren kommer snart

Stig.B.

F

F.d. 2591

Guest

Hej Jens

Tror inte det verkar vara någon bra affärsidé, För det är för dyra saker att hyra ut, och många som kanske aldrig kört husbil men säger att de gjort de. Samma som med folk som hyr segelbåtarar och aldrig seglat förr. Nej tror inte på den idén.

Men lycka till

Stig.B.

myrorna

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
9322
Medlemskap
2025

Skulle ALDRIG falla oss in att hyra ut vår bil!
Inte kul att få den tillbaka med diverse skavanker!
Det som has det skavs! Ett norrländskt uttryck! M.a.o det som används slits...

Gun o Åke

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Aldrig i livet skulle jag hyra ut min pärla. Husbilar är komplexa produkter som kräver skötsel och en hög grad av aktsamhet om de skall bli långlivade. Om man får en skada är det mycket svåra att reparera tillbaka till nyskick. Det tar också normalt resten av säsongen att komma tillbaka på banan efter en större reparation. Milkostnaden är också hög om man räknar in alla kostnader för en husbil så det är tveksamt om någon skulle vilja betala vad det kostar. De flesta jag känner specialanpassar också sina bilar efter egna behov och smak varför det är mycket svårt att hitta en ersättningsbil efter en totalskada. Att större firmor med egna verkstäder hyr ut bilar som en affärside' förstår jag men då gäller det ofta begagnade inbytesbilar eller nya standardbetonade bilar. Det är fortfarande ganska dyrt för den som hyr bilen och jag misstänker att man med denna tråds affärside' tror att man kan hyra privata bilar billigt. Ett helt dödfött förslag enligt min mening.

F

F.d. 7502

Guest

Jag har alltid hyrt i egen regi vilket inte är särskilt svårt då efterfrågan är stor,
då har jag möjlighet att själv bedömma hyrtagaren, vill inte ha rökare, husdjur etc

F

F.d. 4084

Guest

Helt ok (med borttagen länk), syftet är inte att göra reklam (vi har ju inte ens någon verksamhet än), utan att få veta hur man ställer sig till att hyra ut husbilen.
Jag är övertygad om att många som ännu inte tagit steget till att äga sin egna husbil gärna skulle hyra en (och den överväldigande majoriteten tror jag också skulle sköta den exemplariskt), men jag inser ju att många av er som är aktiva här på husbilsklubben är tveksamma då husbilen är väldigt personlig och något man är ytterst rädd om.
Vad jag är ute efter är vad som krävs för att man ska våga fundera på att låta någon annan ratta bilen de veckor då man själv inte är ute och rullar. Många fler skulle kunna köpa husbil om de visste att de tryggt kunde hyra ut den periodvis, och fler skulle också få prova på det härliga med att åka husbil, trots att de kanske inte har ekonomiska möjligheter att äga den själv.

F

F.d. 4084

Guest

Vår tanke på Grand Tourismo är att du också via oss skulle kunna styra om du inte vill hyra ut till rökare, husdjursägare osv, men du skulle få bättre försäkringsskydd, bättre uthyrningsvillkor som är granskade ur bägge parters perspektiv och framförallt fler potentiella kunder. Ur hyrestagarens perspektiv skulle vi förhoppningsvis kunna erbjuda bättre överblickbarhet, direkt bokning (alternativt bokningsförfrågan) över nätet, tryggheten att pengarna betalas ut först efter att man fått sin bil och sett att allt är i sin ordning osv.

F

F.d. 10432

Guest

Det kanske inte är så många av oss som vill hyra ut sin husbil, men om 1 % av klubbens medlemmar är intresserade är det 70 potentiella hyresobjekt, sannolikt fler än vad den störste aktören på marknade disponerar över idag.

Vårt beslut att skaffa egen husbil fattades efter att ha hyrt husbil vid ett antal tillfällen. Genomgående har vi hyrt via företag med ganska häftiga priser. 10 000 kr per vecka gav inget överdåd till husbil ens för två personer. Det var heller inte alltid enkelt att hitta bil av rätt typ vid rätt tillfälle. Med det var bekvämt, man fick en fullt utrustad och väl fungerande bil.

Om det finns intresserade husbilsägare som på detta sätt vill förstärka sin ekonomi och en kunnig "mäklare" som kan hålla i bl.a. de besvärliga ansvars- och försäkringsfrågorna och som på så sätt kan öka intresset för husbilsturism, kanske på sikt värva nya husbilsägare och medlemmar till HBK, borde vi välkomna det.

F

F.d. 4220

Guest

Jag håller med fullständigt. Vi lånar inte heller ut vår bil till någon - inte ens till våra barn. :) (Lätt val eftersom ingen av dem haft körkort sedan '96)

Men för dem som kan tänka sig det, tycker jag detta låter som en lysande idé.
Särskilt som de flesta försäkringsbolag fråntar sig ansvaret vid uthyrning.

Det finns en hel del skräckberättelser här om vådan att hyra ut bilen, så om man kan få skydd av tredjepart mot det, så skulle det säkert kunna få en del att tänka sig att sänka sina husbilsutgifter med detta.

Så det viktigaste är försäkringen. Sedan är det väl lämpligt med ett handpenningsystem, där man kan dra av för skador direkt. T.ex om de trots annan uppgift tagit hund med eller spillt i soffan.
En GPS sändare i varje bil bör också kunna öka trygghetskänslan hos dem som hyr ut bilen.

//Stefan

Toppen