• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hymer-kran-kaputt

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Efter vinterförvaringen vägrar kranen till diskhon att fungera.
Dusch - OK.
Toaspolning - OK.
Tvättställ - OK.
Systemet var helt tömt, ingen frysrisk. Verkar vara elektriskt fel. Det klickar i reglaget men pumpen startar inte. Och det är sååå trångt under diskbänken, trots att jag demonterat lådor m m. Funderar på att köpa ny kran hos Svensson (eller om någon har bättre tips) eftersom demonteringen ändå blir så tidsödande att det kan vara lika bra att ha en ny kran hemma.

Den första trösten just nu är att det går att få v & k vatten till diskhon genom att öppna kranan till tvättstället så ynka lite att pumpen drar i gång. Det tryck som byggs upp räcker för att man ska klara av att diska och skölja.
Den andra trösten: tack att det inte är vattnet till toan eller duschen som strejkar.

Tips, någon, om vad det är som hänt och om hur jag kan gå vidare i felsökning!
(Bilen är en integrerad Hymer BC 544 -05)
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Hymer-kran-kaputt

Troligtvis microswitcen i kranen som sagt upp sej vet ej om man kan byta bara den eller om du åker på en ny kran!
 
F

F.d. 1649

Guest
Sv: Hymer-kran-kaputt

Hej. Det är troligen en ledning som är av,jag har haft samma fel ledningen var av bredvid mikrobrytaren,tar du bort en bricka på handtaget borde du få opp brytaren och löda fast ledningen det gjorde jag.
Hälsn.Jan-E
 

Janne & Kerstin

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3200
Medlemskap
2025
Sv: Hymer-kran-kaputt

Hej!

På min Hymer så hjälpte det att lossa vredet (skruv bakom varmt / kallt markering) och spruta på kontaktspray ner mot microbrytaren (= oxid). Hoppas det hjälper dej också.

//Janne
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Hymer-kran-kaputt

Det kan vara brytarspetsarna på en pytteliten microbrytare som sitter i kranen,smärgelduk eller en grann brytarfil gör undervärk,akta bara en liten bladfjäder som sitter mellan brytarspetsarna så den ej försvinner.Men som sakt var kolla först om Du får stöm dit och därifrån??.
Att demontera brytaren är ett grannlaga arbete.Brytare finns annars på Elfa,kranbyte behövs nog ej.
Ha god tur.
Bernt
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Hymer-kran-kaputt

Då du hör klickandet från microbrytaren verkar den fungera rent mekaniskt. Lutar åt ledningen, men med tanke på att det hänt under uppställning blir det nog kontaktsprayet som fixar felet.

Mvh Marita
 

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Sv: Hymer-kran-kaputt

Yippppie!!
Kranen fixad, tack alla som tipsat. Lyckades demontera kranen och si! där fanns en ynka tunn kabel vars isolering börjat torka och bidragit till att kabeln brustit. Lite lödning och så funkar det igen. Men kablarna var verkligen stela redan efter några år. Går nog att laga provisoriskt också utan lödning om det krisar. Brytaren vill jag helst inte ta mig in i. Den verkar vara svetsad på fabrik och för att kunna byta ut kablarna måste man in i brytaren, dessvärre.
Återstår att klura ut varför kylen (Thetford) inte går alls på 12 volt samt varför den trilskas på gasol och bara startar var tionde resa, ungefär...
Än en gång - mille grazie!!
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Hymer-kran-kaputt

Hej
Sitter just nu i Heiligenhafen o har haft samma problem sedan 4 veckor.
Felet är ledningen från microbrytaren som vridrs varje gång man skiftar fr varmt till kallt.
Plocka isär o byta ledning till en extremt mångtrådig är den lösning jag tänker mig .
 

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Sv: Hymer-kran-kaputt

Lycka till! Om brytaren ser ut som den på vår Hymer kan det bli struligt. Ska du byta micobrytare måste den vara exakt som den gamla, annars blir det problem med avstånd och inpassning, gissar jag.

Eftersom sladdarna nog kommer att brista igen (i vår bil i alla fall) har jag börjat vänja mig vid tanken på att skaffa ny kran.

Tänk att det ska vara så svårt att tillverka en kran med kablage som håller mer än några år.

Undrar vad dom satsar på för material vid en kommande bemannad färd till Mars..?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Hymer-kran-kaputt

Hej California
Det har Du rätt i, man undrar det är alltid lägsta anbud som gäller.
Såg en fundering som en av månfararna hade ,om det var Niel Amstrong ??
Han låg på rygg i raketen på Cape Canaverel och skulle presis starta för första färden till månen och tittade på alla lampor och instrument som blinkade och snurrade,Varenda del i rymdraketen hade levererats av företag med LÄGSTA anbud ,burrrr.
Bernt
 
F

F.d. 29786

Guest
Sv: Hymer-kran-kaputt

Troligtvis får pumpen ingen ström när du öppnar, kolla genom att låta kranen st öppen och sammtidigt öppna en fungerande kran, kommer det vatten nu så är diagnosen klar.
Jag råkade ut för samma fel, det var avbrott i en av de två ledarna i kranen.
Skruva av handtaget och lyft av kåpan. Lossa en skruv som syns till höger, kräver en kort mejsel.
Nu kan du lyfta ut den vita manöverklumpen och se microbrytaren och följa trådarna.
Ny brytare med långa ledningar finns hos Hymer, art nr: HY 43 6309.

Bengt
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Hymer-kran-kaputt

Hej igen
Är hemma o har fixat kranen.
Lite lödning av avbruten tråd räckte denna gång.
Men min plan för framtiden är att dra ledning fram till lämplig ställe s.k fungeraralltid
med sep. brytare.
Ps gäller bara oss som har start av vatten pump via microbrytare i kranarna.Ds
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hymer-kran-kaputt

Grattis till "den enkla" reparationen ....

Jag kikade för nyfikenhets skulle på din bil i garaget och tänk va olika våra är trots det är samma modell och årsmodell .
Du har ju en tvättho extra hmmmm ... avis
 

telijej

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
Sv: Hymer-kran-kaputt

Är det någon som vet hur man demonterar den här kranen?

PB140030.JPG

Måste jag ta ut den för att öppna den?J ag har tidigare sprayat överdelen med silikonspray. Nu funkar inte mikrobrytaren. När sprayat på undersidan med Cr 5-56 universal kom den igång igen men missar ibland.
Tacksam för tips
Jan-Evert
 

telijej

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
Sv: Hymer-kran-kaputt

Tack för det snabba svaret! Hur gör man för att komma vidare? Det är inte lätt att byta mikrobrytaren härifrån. Jag har försökt lossa hela paketet på undersidan men det det kräver mera finess och våld än jag presterat hittills.
Hälsningar Jan-Evert
 

Bilagor

  • Kran demont.JPG
    Kran demont.JPG
    34,4 KB · Visningar: 11

telijej

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
Sv: Hymer-kran-kaputt

Tack för hjälpen. Nu har jag demonterat kranhuset också. Jag hittade då den lilla fjädern till mikrobrytaren. Återstår att montera ihop alla detaljer.
Jan-Evert
 
Toppen