• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hymer Excis 588T Alko stödben kan inte monteras

F

F.d. 55665

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Hymer Excis 588T
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,8
Årsmodell Chassie: 2014
Husbilsfabrikat: Hymer
Husbilsmodell: Excis 588T
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2014
Ämnesområde: Karosseri/Chassi
Bilen har Alkochassi med förborrade hål för Alkos manuella stödben. Kom in till verkstan idag för att montera, men man konstaterar att det inte går för Hymern har inte Alkoförlängning där bak utan chassit slutar vid bakaxeln (troligen ett eget Hymerbygge bakom axeln för att spara vikt?). Hålen som finns sitter så att det inte går att fälla upp stödbenen tillräckligt. Påbyggnadslådan bedömdes inte som tillräckligt stabil att montera på.
Någon som träffat på detta innan eller vet någon annan lösning (inte hydraulisk för 30-50 tusen utan en liknande manuell lösning)? Då hela sov-avdelningen går bakom bakaxeln blir det lätt lite sjögång i bilen när en välväxt man vänder på sig.....
 
F

F.d. 29925

Guest
Frågan är väl om det är Fiat original eller ett alko-chassie med alko-bakaxel.
Men för att kunna montera ett stödben bakom ramens slut kanske man bör ha en längsgående förstärkning i form av ett vinkeljärn. Då fjädringen i en bil vanligtvis är progressiv så blir det knappast en allt för stor belastning på stödbenen, såvida man inte använde de till nivåreglering. Det duger troligen med att de knappt nuddar marken för att eliminera gunget när det väl finns folk i bilen.
 
F

F.d. 30101

Guest
Kommer att följa detta inlägg eftersom jag funderar på att sätta på stödben på min Hymer Tramp 678 CL BiancoLine. Kanske stöter jag på samma problem?
 
F

F.d. 30101

Guest
larics47 skrev:
Kommer att följa detta inlägg eftersom jag funderar på att sätta på stödben på min Hymer Tramp 678 CL BiancoLine. Kanske stöter jag på samma problem?

Har varit inne hos Birsta Husbil i Sundsvall, där bilen är köpt, och fått besked att på min bil kommer det inte att vara några problem, så montering sker 1 oktober.
 
Toppen