• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hymer-Eriba-Solifer

J

Jarn

Guest
När jag i helgen var på Camping mässan i Belle Center, såg jag ett för mig nytt husbilsmärke, nämligen Eriba.
Det är en direkt kopia av Hymer, endast annan yttre front o akter samt annan färgsättning på klädseln.
Jag kände igen namnet Hymer-Eriba som ju är ett känt husvagnsmärke, så jag frågade försäljaren vad detta var.
Han sade att det mycket riktigt är en Hymer som tillverkas i Frankrike under namnet Eriba och att de vill öka försäljningen genom att de då kan sälja dessa bilar utanför de auktoriserade Hymer handlarna.
Priset är i princip detsamma.
När jag frågade efter återförsäljare i Sverige så trodde han att det fanns en, men visste inte var.

När jag sökte på nätet och fann deras svenska återförsäljare, då kom jag till Solifers hemsida (!)

Själv tycker jag att fronten på denna helintegrerade är snyggare än Hymers original, med diskretare framtoning av firma namnet.

”Bild: Solifer Oy/www.solifer.com"
 

Bilagor

  • soliferjet653.jpg
    soliferjet653.jpg
    20,2 KB · Visningar: 1.417

hakanth

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Ljungbyhed
HBK-Nr
1413
Medlemskap
2024
Sv: Hymer-Eriba-Solifer

Läste för någon dag sedan, någonstans att Olle Bergholm AB som har agenturen på Knaus märkena skulle komplettera sortimentet med Hymer husvagnar och Eriba husbilar.

Hittade nu artikeln på www:husbilhusvagn.se
Nytt husbilsmärke till Sverige

2009-01-12 Hymer och Carado husvagnar har fått en ny importör och i samma veva gör husbilsmärket Eriba comeback i Sverige.


Interiör Eriba Car Emotion

Eriba har inte tagits in i landet på några år men nu kommer deras husbilar alltså tillbaka. Eriba finns från Vanstorlek till del- och helintegrerat och de byggs av Hymergruppen på chassin från Ford Transit och Fiat Ducato.
Olle Bergholm försäljnings AB är importör och de har sedan tidigare tagit in KnausTabberts fritidsfordon men nu alltså breddat programmet.

- Vi vill inte stå och falla med bara en tillverkare, säger Olle Bergholm till Husbil&Husvagn.

Tar över import av Hymervagnar
Det är även klart att Olle Bergholm försäljnings AB tar över importen av Hymers husvagnar och i detta ingår även lågprismärket Carados husvagnar.

- Vi är, om jag får säga det själv, rätt duktiga på lågprisvagnar och Caradon har en annorlunda planlösning så det känns bra, säger Olle Bergholm till Husbil&Husvagn.

Foto: Carado

Nyligen blev det klart att den andra stora tillverkaren i Bergholms sortiment, KnausTabbert group, tas över av holländska HTP Investments Gruppe och att alla varumärken kommer att leva vidare.

Mot bättre tider
- Det har varit "görträligt" senaste tiden. Eftersom produktionen legat nere har vi inte haft något att sälja på fyra månader men nu har det rättat till sig tack vare de nya holländska ägarna, säger en lättad Olle Bergholm som fått känna av Knaus Tabbertgruppens problem under vintern.

Olle Bergholms Försäljnings AB är sedan tidigare svensk importör av Knaus Tabbert Group´s fritidsfordon med husvagnar från Knaus, Eifelland, Wilk, Tabbert, T@B och husbilar av märket Knaus och Weinsberg. Nu tillkommer alltså Hymers husvagnar, Carado husvagnar och Eriba husbilar.

Länkar:
Eriba husbilar
Carado husvagnar
Hymer husvagnar
 
Senast ändrad:
F

F.d. 11203

Guest
Sv: Hymer-Eriba-Solifer

Hej
När man söker på MOBILE på HYMER så står det HYMER ERIBA så det är väl en sammanslagning av något slag
MVH Deicer
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Hymer-Eriba-Solifer

Undrar om detta samarbete inte är väldigt gammalt? Vi köpte en Solifer 550 Camp ny 1990 och senare en Solifer 6700, och jag har precis för mig att det egentligen var Hymer/eriba i finsk tappning?
Dessa husbilar var iaf fina husbilar med bra kvalité! Solifer 6700 minns jag mest med stor glädje. En grymt bra planlösning med fin värme! Trots att det var en bensinmotor så gick den skitbra.

Anders & Marie-Anne
 
F

F.d. 5817

Guest
Sv: Hymer-Eriba-Solifer

Eriba är som sagt tidigare, en dotterföretag till Hymer som lagar husbilar/husvagnar. Dom lagas på fransk sida, precis vid gränsen till Tyskland. Vid i Alsace i byen Cernay


Om man ser på Solifers helintegrerade så är det samma bil som går under namnet Eriba i Frankrike. Alltså har Solifer och Eriba concernen haft lång tradition att laga bilar tillsammans, då med olika klädsel på tyger och front på grillen.
Neergårds Camping
Längst ner på länken ovan ser ni Eriba husbilar.

Som tidigare ochså är sagt, så har Hymer lagat Solifers tidigare modeler 6700 och 5500 som kom på 80 talet. Det med olika önskningar från Solifer som sitt kännetecken. Bl.a vattenburen värmen på 6700 som inte den mindre modellen hadde.

Ser meg ochså se att Exis-i modellen från Hymer används av Solifer? Med Solifer logo. Då hettande Jet X-Go.

Inget galet i allt detta, utan vad bra. För då vet man att bilarna håller samma höga klass som Hymer själv.

Alltså om det heter Hymer eller Eriba eller Solifer så är bilarna rätt så lika. Carado husbilar som ochså delvis är ägd av Hymer. Finnes ochså som Solifer Action modeller.

Solifer Oy - matkailuautot
Carado - made in germany, Wohnmobil, Wohnmobile, Reisemobil, Reisemobile, Wohnwagen, Caravan
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Hymer-Eriba-Solifer

Jag antar att "laga" på norsk är lika med "bygga/göra" på svenska - annars förstår jag inte riktigt...
 
F

F.d. 5817

Guest
Sv: Hymer-Eriba-Solifer

Nja, vet inte vilken språk egentligen. ;)

Tillverkas skulle det nog stå. :)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 13352

Guest
Sv: Hymer-Eriba-Solifer

Det är Husbilslandet som är återförsäljare i Sverige.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Hymer-Eriba-Solifer

Antagligen lika dyra som Hymer och samma innehåll men någon soffa spegelvänd för att göra den annorlunda.
 
Toppen