• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hyllplan i skåp ovanför kyl/frys

Patrikbaldemark

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
33755
Medlemskap
2024
Hej, jag har en Pilote Pacific 740 C Evidence och ovanför kyl/frys finns ett skåp med ett hyllplan i mitten, se bild. Är det någon som vet hur jag kan få bort hyllplanet? Jag har lossat på de 4 skruvarna som sitter under hyllplanet men det sitter fortfarande fast.
Med vänlig hälsning, Patrik
 

Bilagor

  • IMG_9678.jpeg
    IMG_9678.jpeg
    1,3 MB · Visningar: 83

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.260
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag skulle inte bli förvånad om det sitter några träpluggar i kanten på hyllplanet som sedan går in i motsvarande hål i skåpsidorna.

Det enklaste är att försiktigt bända isär skåpsidan på den sida som inte har andra konstruktioner på andra sidan ooch därefter ta en tunn såg eller kanske brödsåg eller liknande och helt enkelt såga av träpluggarna. Sedan går det nog att vinkla hyllplanet så att träpluggarna på andra sidan kan sågas också. Kolla dock först att det är träpluggar när du fått en glipa mellan hyllkant och skåpsida.

//Michael, medlem
 

Patrikbaldemark

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
33755
Medlemskap
2024
Jag skulle inte bli förvånad om det sitter några träpluggar i kanten på hyllplanet som sedan går in i motsvarande hål i skåpsidorna.

Det enklaste är att försiktigt bända isär skåpsidan på den sida som inte har andra konstruktioner på andra sidan ooch därefter ta en tunn såg eller kanske brödsåg eller liknande och helt enkelt såga av träpluggarna. Sedan går det nog att vinkla hyllplanet så att träpluggarna på andra sidan kan sågas också. Kolla dock först att det är träpluggar när du fått en glipa mellan hyllkant och skåpsida.

//Michael, medlem
Tack för tipset, ska försöka detta.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.605
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Ett annat sätt kan ju vara att fråga en Pilote-verkstad.

Eventuellt kan de t.o.m. hjälpa dig med demonteingen för en liten peng.

Pålle
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.887
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nu vet jag inte varför du vill demontera hyllplanet, men vad jag kan se så ett hyllplan som är så ordentligt fastskruvat ingår som en del i skåpkonstruktionen och bör sitta där igen när du är klar.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.260
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Hur kan du tycka det är ordentligt fastskruvat? Vad grundar du det antagandet på?

Jag är ganska säker på att det rör sig om två träpluggar på vardera sidan av hyllplanet och sedan vardera två skruvar som sitter på skrå genom runda plasthylsor och in i skåpstommen. Allt dolt med ett tunnt plastlock. Jag tror inte att fyra skruvar som går in i skåpsidor som troligen består av en sandwitchkonstruktion med i bästa fall en tunn plyfa på vardera sidan av en distansfyllning av bikakeformade pappremsor påverkar bilens hållbarhet.

Men jag kan mycket väl ha fel. Jag bygger bara mina teorier på bilden ovan och egen erfarenhet av ombyggande i vår husbil som är en Adria. Det kan ju tänkas att det är betydligt kraftigare, och tyngre, konstruktion i Pilote.

//Michael, medlem
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.887
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hyllplan som är tänkta att man kan demontera brukar inte vara fastskruvade så ordentligt, så tänker jag.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Är det den här typen av skruv du hittar under plastpluggarna? i så fall får du inte loss hyllplanet annat än med våld (tigersåg)
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.811
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Är det den här typen av skruv du hittar under plastpluggarna? i så fall får du inte loss hyllplanet annat än med våld (tigersåg)
Eller ta bort beslaget och sen knacka med hammare underifrån. Då spricker hyllplanet. Sen kan du ta bort stiften...

Tyvärr går inte hyllplanet att använda mer
 

Patrikbaldemark

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
33755
Medlemskap
2024
Hur kan du tycka det är ordentligt fastskruvat? Vad grundar du det antagandet på?

Jag är ganska säker på att det rör sig om två träpluggar på vardera sidan av hyllplanet och sedan vardera två skruvar som sitter på skrå genom runda plasthylsor och in i skåpstommen. Allt dolt med ett tunnt plastlock. Jag tror inte att fyra skruvar som går in i skåpsidor som troligen består av en sandwitchkonstruktion med i bästa fall en tunn plyfa på vardera sidan av en distansfyllning av bikakeformade pappremsor påverkar bilens hållbarhet.

Men jag kan mycket väl ha fel. Jag bygger bara mina teorier på bilden ovan och egen erfarenhet av ombyggande i vår husbil som är en Adria. Det kan ju tänkas att det är betydligt kraftigare, och tyngre, konstruktion i Pilote.

//Michael, medlem
Tack för tipset.
 
Toppen