• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hylla till Fiat Ducato

Nisse och Nana

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024
Sv: Hylla till Fiat Ducato

Vi beställde samma platta men aj aj :wideeyed: glömde bort att vi hade fast uppdragbar gardin i frontrutan så nu ska det ge sig hur mycket kunskap som finns kvar från träslöjden :)

Hälsningar,
Nisse och Nana
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.259
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Hylla till Fiat Ducato

Det ser ut att sitta en GPS eller skärm till backkamera till höger om hyllan på bilden. Det har tidigare varnats för att en eventuell krockkudde på passagerarsidan träffar saker även ovanför mittkonsolen. Det är därför som den uppfällbara pappershållaren på nyare modeller av Ducato inte har denna uppfällningsmekanism om krockkudde på passagerasidan är monterat. Tydligen kan föraren räddas av sin krockkudde för att ögonblicket senare slås ihjäl av föremål träffade av passagerarens krockkudde.

Detta sagt i all välmening eftersom man kanske inte tänker på en sådan sak. Själv ångrar jag djupt att vi köpte till krockkudde på passagerasidan eftersom min co-driver gärna sitter med benen upp och fötterna framme vid höger A-stolpe. Krockkudden är därför urkopplad.

(Inom parantes och lite off topic: är det någon som vet om det är tillåtet att montera ur en krockkudde?)
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Hylla till Fiat Ducato

Hej
Har du fler bilder? skulle gärna se lite från sidan samt uppifrån
Ha de paffw
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Hylla till Fiat Ducato

Bra tanke Mikael, sånt man inte tänker på ,och ingen notis i instruktionen,!!Hälsningar Lasse
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Hylla till Fiat Ducato

Hylla i all ära. Men var placerar man läsken (burk eller pet) under färd?
Vi testade att placera en petflaska i den cirkelformade fördjupningen vid 12-volts uttagen. Men den flaskan stod inte rycket vid trafikljusen.

Kanske man kan fästa flaskhållare på hyllans framkant?
 

Krister 820

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
820
Medlemskap
2024
Sv: Hylla till Fiat Ducato

Jag har samma problem. är inte så händig i träslöjd så det vore jättebra om du ville lägga in en bild hur du löst problemet.
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Hylla till Fiat Ducato

Hylla i all ära. Men var placerar man läsken (burk eller pet) under färd?
Vi testade att placera en petflaska i den cirkelformade fördjupningen vid 12-volts uttagen. Men den flaskan stod inte rycket vid trafikljusen.

Fördjupningen du pratar om TROR JAG inte är för dricka...utan för en mugg med lock som skall användas att aska och fimpa i!

Lovisa
 

Nisse och Nana

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024
Sv: Hylla till Fiat Ducato

Jag har samma problem. är inte så händig i träslöjd så det vore jättebra om du ville lägga in en bild hur du löst problemet.

Ska ta mig an problemet i morgon så får vi se hur det blir, lyckades ganska bra med plastslöjden idag :D vid anpassning och installation av denna: 7â€￾Android Tablet 3G WiFi Double Din Car GPS DVD Player - TD718A - Xtrons.co.uk
med en sådan här Connects2 CT23FT02A Fiat Ducato Double Din Car Stereo Fascia Surround Panel Kit

Mvh,
Nisse
 

Nisse och Nana

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024
Sv: Hylla till Fiat Ducato

Jag har samma problem. är inte så händig i träslöjd så det vore jättebra om du ville lägga in en bild hur du löst problemet.

Hej,
så här gjorde jag: En mall i papp för att se exakt hur det skulle bli med vinklarna på bild 1. (förstora upp så syns måtten

Därefter tog jag och ritade in ytan som skulle tas bort och lade maskeringstape längs linjerna. Använde sedan Dremeln med kapskiva att köra igenom faneret och därefter Multiverktyget för att såga ut de två bitarna som såg ut som denna i mallen på bild 2
Färdigsågat såg det ut som på bild 3
Simsalabim, här ligger den på plats över rullgardinen och går lätt att lyfta bort då man ska dra upp front rullgardinen för natten, bild 4. :)
GLÖMDE!! :oops: Frontplattan sitter fast med kardborreband ej med vridskruvarna som följde med. Detta för att det behövs en minimal flexibilitet då man sätter den på plats, är för stum med vridskruvarna. Det går förstås att såga av lite till men då blir nog inte stadgan detsamma!
Hälsningar,
Nisse och Nana
 

Bilagor

  • 2012-06-13-1.jpg
    2012-06-13-1.jpg
    1,2 MB · Visningar: 73
  • 2012-06-13-2.jpg
    2012-06-13-2.jpg
    1,1 MB · Visningar: 60
  • 2012-06-13-3.jpg
    2012-06-13-3.jpg
    1,6 MB · Visningar: 64
  • 2012-06-13-4.jpg
    2012-06-13-4.jpg
    1,4 MB · Visningar: 63
Senast ändrad:

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Hylla till Fiat Ducato

Står den hyllan kvar då man kör?

Skulle man kunna ha två mugghållarhål i den eller blir dessa i så fall för grunda? Och skulle den fortfarande sitta kvar då man kör?
 

Nisse och Nana

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024
Sv: Hylla till Fiat Ducato

Står den hyllan kvar då man kör?

Skulle man kunna ha två mugghållarhål i den eller blir dessa i så fall för grunda? Och skulle den fortfarande sitta kvar då man kör?

Den sitter med kardborreband så inga problem vid körning.
Mugghållarehål blir för grunda.
Ett tips är att köpa sådana här: Magneter, 3-pack > Gadgets | Kjell.com
Limma en på skivan och en under kaffemuggen :)
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Hylla till Fiat Ducato

Jag kan se framför mig hur man sliter för att få muggen att lossna och slutligen kastar innehållet över sig.:twitcy:
 

larserik

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
7452
Medlemskap
2024
Sv: Hylla till Fiat Ducato

Angående magneter till mugghållare spiller på sig då får man skaffa muggar med lock på.
:twitcy:
 
Toppen