• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

HVO100

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
För äldre dieselmotorer finns det en vattendelare.
Hur gammal är motorn?

Jag talar inte om riktigt gamla dieselmotorer som vill ha diesel-OLJA. Den feta "goa stinkande dieseln" som fanns på 70 talet och tidigare.
(det handlar om viskositeten och högtryckspumpar som inte ger högt nog insprutningstryck med modern diesel.)

- Är den ny nog att köras på dagens pumpdiesel, kan vi gå vidare med hur HVO100 påverkar.

Det höga cetantalet kan faktiskt delvis kompensera sliten högtryckspump och slitna/smutsiga spridarspetsar.
En kollega hade en Polo 1,9 diesel på 44 000 mil. Denna motor gick mycket dåligt på ren pumpdisel, men helt OK på HVO100 / diesel 50-50.
(månaderna innan bilen skrotades, därav inga investeringar i nya spridare.)

Blir motorn varmare eller kallare

HVO har ingen negativ effekt på en motor, oavsett ålder. (om motorn kan köras på pumpdiesel)
Inte heller på temperaturen.

Det är snarare så att ju äldre och mer sliten en motor är, desto större är fördelen med HVO100. (ej räknad klimatnyttan som alltid finns där)
Det höga cetantalet kan även delvis kompensera en något lägre kompression, bränslet tänder vid lägre temperatur än diesel.
Kallstarter blir lättare, som sagt bränslet tänder lättare än pumpdisel.

HVO100 är lika okänsligt för biotillväxt i tanken som fossil B0.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Jag vet inte vilket som är bra eller mindre bra för vår MB Sprinter 2014. Vi tankar det som finns där vi befinner oss MEN… …NOX sensor, eller rättare sagt syremätare som sitter efter katalysatorn, den blir lätt skitig. Bytte sist originalsensorn mot en ny som kostade 8 400kr (inkl. arbete) och som också har börjar krångla. Skulle vara intressant att veta anledning till problemet för att ev. undvika personlig konkurs pga sensorbyten!!!

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025
Angående inlägg 200. bara 1 kr milen dyrare med HVO Skiljer ju mer än 3 kr vid pump då får bilen bara förbruka 0,3 lit mil verkar lågt.
Tanka vad ni vill men räkna rätt / L-G
Exempel: Om du har en förbruknng på 1l/mil och dieseln kostar 18:- så får kostnaden med HVO 100 vara 19:- /mil
För att göra av med HVO 100 motsvarande 19:- så kan du köra 0,9 mil [0,9* (18+3) = 19]
Exemplet bygger en prisskillnad på 3:-/l, distansen minskar ju naturligtvis om prisskillnaden blir större.

" Tanka vad ni vill men räkna rätt "

mvh / Roland

Night hawk

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2025
Vi har kört våra grävmaskiner, hjullastare, lastbilar och transportfordon på HVO under två års tid.
Det som blir uppenbart är den minimala nedsmustningen vad gäller sot och att det är i stort sett doftlöst.
Under dessa två år så har vi kunnat detektera 5-6% reduktion vad gäller total förbrukning. Våra dieselmotorer
är alltifrån 2010 och framåt och vi har inte kunnat uppfatta några negativa konsekvenser vad gäller varken
pumpar, filter eller motorer efter lite mer än 2 miljoner liters förbrukning. Ett väldigt bra bränsle helt enkelt.
Både för maskin och människa.

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag har ju även en Webasto AirTop 2000 från 2009 och undrar om någon testat att köra HVO100 på en sådan?
Finns lite olika åsikter om det fungerar bra om man söker på nätet.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag har ju även en Webasto AirTop 2000 från 2009 och undrar om någon testat att köra HVO100 på en sådan?
Finns lite olika åsikter om det fungerar bra om man söker på nätet.
Har ingen aning men dieselvärmare på Volvo v70 thermo top 5 verkar funka fint på HVO100

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Skrivit till PREEM om deras nya diesel och möjlighet att tanka den. Här är svaret...

Bilagor

• Screenshot_20250110_113309_Email.jpg
    Screenshot_20250110_113309_Email.jpg
    217,5 KB · Visningar: 91
Toppen