För äldre dieselmotorer finns det en vattendelare.
Hur gammal är motorn?
Jag talar inte om riktigt gamla dieselmotorer som vill ha diesel-OLJA. Den feta "goa stinkande dieseln" som fanns på 70 talet och tidigare.
(det handlar om viskositeten och högtryckspumpar som inte ger högt nog insprutningstryck med modern diesel.)
- Är den ny nog att köras på dagens pumpdiesel, kan vi gå vidare med hur HVO100 påverkar.
Det höga cetantalet kan faktiskt delvis kompensera sliten högtryckspump och slitna/smutsiga spridarspetsar.
En kollega hade en Polo 1,9 diesel på 44 000 mil. Denna motor gick mycket dåligt på ren pumpdisel, men helt OK på HVO100 / diesel 50-50.
(månaderna innan bilen skrotades, därav inga investeringar i nya spridare.)
HVO har ingen negativ effekt på en motor, oavsett ålder. (om motorn kan köras på pumpdiesel)
Inte heller på temperaturen.
Det är snarare så att ju äldre och mer sliten en motor är, desto större är fördelen med HVO100. (ej räknad klimatnyttan som alltid finns där)
Det höga cetantalet kan även delvis kompensera en något lägre kompression, bränslet tänder vid lägre temperatur än diesel.
Kallstarter blir lättare, som sagt bränslet tänder lättare än pumpdisel.
HVO100 är lika okänsligt för biotillväxt i tanken som fossil B0.
Hur gammal är motorn?
Jag talar inte om riktigt gamla dieselmotorer som vill ha diesel-OLJA. Den feta "goa stinkande dieseln" som fanns på 70 talet och tidigare.
(det handlar om viskositeten och högtryckspumpar som inte ger högt nog insprutningstryck med modern diesel.)
- Är den ny nog att köras på dagens pumpdiesel, kan vi gå vidare med hur HVO100 påverkar.
Det höga cetantalet kan faktiskt delvis kompensera sliten högtryckspump och slitna/smutsiga spridarspetsar.
En kollega hade en Polo 1,9 diesel på 44 000 mil. Denna motor gick mycket dåligt på ren pumpdisel, men helt OK på HVO100 / diesel 50-50.
(månaderna innan bilen skrotades, därav inga investeringar i nya spridare.)
Blir motorn varmare eller kallare
HVO har ingen negativ effekt på en motor, oavsett ålder. (om motorn kan köras på pumpdiesel)
Inte heller på temperaturen.
Det är snarare så att ju äldre och mer sliten en motor är, desto större är fördelen med HVO100. (ej räknad klimatnyttan som alltid finns där)
Det höga cetantalet kan även delvis kompensera en något lägre kompression, bränslet tänder vid lägre temperatur än diesel.
Kallstarter blir lättare, som sagt bränslet tänder lättare än pumpdisel.
HVO100 är lika okänsligt för biotillväxt i tanken som fossil B0.