Ja det vet jag faktiskt inte. Har faktiskt utgått ifrån att kablaget från den här brytaren fram till 220v-uttagen i bilen är 2,5 kvadrat och inte 1,5 kvadrat, därför då blir det ju som du säger fel (riskabelt). Skälet, till att jag utgått från att det rimligen sitter 2,5 kvadrat monterat från fabriken är att det på flera ställplatser förekommer 16 ampere. Tycker du att jag drar en lite äventyrlig slutsats här? Vet egentligen inte hur jag ska kolla det där. Har du nåt tips?
Ja lite för snabb/äventyrlig slutsats tyvärr.
Det är ju inte hur kraftig säkring i stolpen är som avgör hur kraftiga kablar de har satt in i din bil utan det begränsas ju av just säkringen som sitter i din bil och nu är 13A. tillsammans med jordfelsbrytaren som inte har något alls med säkringens storlek att göra utan bara känner av farlig "obalans" i kablarna.
In till ett hus kan man ha ex. 32A säkringar för att klara av värmen m.m. Men sladdar till kontakter lyse m.m. är ofta 1,5 kvadrat och då sitter det en 10A eller nu för tiden ofta 13A säkring/propp till den kabelslingan, det kan även vara nersäkrat till bara 6A. ibland.
(För övrigt så får man inte säkra upp "vanliga" kontakter till 32A och egentligen inte till 16A heller även om man har kablar som räcker till.)
Men i ditt fall är hela bilen nersäkrad/maxsäkrad till just 13A. även om det skulle stå 16 eller t.o.m. 32A. på stolpen. Så för att vara säker utan att kolla alla kablar i bilen så skall man inte öka på säkringar utan att mint kolla upp eller dra om hela systemet.
Svårt att kolla alla varianter, men ändå lätt att lösa. Köp en Säkerhetsbrytare som är dubbelbrytande, 13A eller 10A om 13 är svårt att få tag i, och eftersom det är en säkerhetsbrytare så har du en jordfelsbrytare i den och man kan kolla att det står 30mA på den uppgiften, (vilket det brukar göra) då har du en nyare variant av din gamla med samma funktioner och samma värden eller lite lägre värde om du bara får tag i en på 10A..... Klart.
M.v.h. JANKRO.