• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Huvudströmbrytare - byte?

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Min huvudströmbrytare en "Moeller Xpole PKN4 – 13/2/B/003" behöver bytas ut eftersom den börjat bli sliten. Men jag hittar ingen säljare som kan sälja en sådan. Finns det någon här som kan ge mig tips om var jag kan köpa en sådan? Vill helst köpa en exakt likadan som den som sitter i nu eftersom den satt i då husbilen byggdes/tillverkades. Av vad jag förstår (ej säker) så är brytaren på 13 ampere vilket jag uppfattar som synnerligen ovanligt 12 eller 16 ampere är väl det som är vanligen förekommande? Bifogar en bild på brytaren ifråga.

1712065407345.png
 
Senast redigerad av en moderator:

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Bugar och tackar för tipset. Av vad jag förstår så har ditt förslag också en jordfelsbrytare, och att den i övrigt har samma elektriska specifikationer. En ”säkring” för varje 220 v-el-uttag förmodar jag? Vet du förresten med säkerhet, att ditt förslag HAR samma specifikationer som min gamla?

Bilen har bara 2 st 220v el-uttag. Från dessa 220volts el-uttag har jag med vanliga grendosor därefter delat ut fler 220v-eluttag i bilen, men det ska ju inte ha någon betydelse för huvudströmbrytaren. Vad det handlar om är ju av vad jag förstår, att huvudströmbrytaren utgör ett skydd så att jag inte kopplar in för stora och kraftiga strömförbrukare. Därför DÅ löser ju huvudströmbrytaren ut. Det är ju precis det som huvudströmbrytaren är till för. Tänker jag rätt?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.605
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
De två "strömbrytarna" är inte strömbrytare utan en 2-polig (fas+nolla) automatsäkring. 13A är numera en mycket vanlig storlek på säkringar. (Har i stort sett ersatt 10A-säkringar vid nyinstallationer.)

Den högra delen (med fyrkantig test-knapp) är en jordfelsbrytare som bryter vid 30 mA felström.

Pålle
 
Senast ändrad:

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024

"Strömbrytaren" är inte en strömbrytare utan en 2-polig (fas+nolla) automatsäkring. 13A är numera en mycket vanlig storlek på säkringar. (Har i stort sett ersatt 10A-säkringar.)

Den högra delen är en jordfelsbrytare som bryter vid 30 mA felström.

Pålle
Ja, naturligtvis är det en automatsäkring och inte en strömbrytare som jag uttryckte det. Att 13A är ett nytt "påfund" det kände jag inte till.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.605
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Eftersom jag hittade produkten hos ett antal husvagns-/husbilsföretag (hos de flesta va den dock tillfälligt slut) kanske du kan hitta den hos någon återförsäljare där du nu är.

Pålle
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.594
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej jag kollade hos tillverkaren (Kina som i många fall) och de tillverkar den inte längre utan har nya modeller. Även på eBay var den slut hos de säljare som jag hittade. Så om du vill ha en exakt lika som du har så passa på där det finns för det kanske inte kommer in flera där de är slut.
Den finns i många andra fabrikat och kallas i det här utförandet med säkring/"propp" på 13A och jordfelsbrytare sammanbyggda för Personskyddsbrytare eftersom den också innehåller en jordfelsbrytare som gör att den löser ut så snabbt om du skulle få en stöt av något inne i bilen så man hinner knappt att känna det ens.
Man skall testa den funktionen ibland genom att trycka på testknappen för att kolla så den säkerhetsfunktionen fungerar.
Man skall också se till att om man köper en annan och liknande att man får rätt, det finns de som är för fast montage i ett hus/anläggning fast då är för det mesta säkringen och jordfelsbrytaren separerade, och en del av dem kan bryta bara fasen i systemet och nollan går rakt genom.
Eftersom man även ofta använder vanliga stickkontakter på skarvsladdar m.m. fram till bilen och inte bara de blåa större kontakterna så vet man inte i vilken av sladdarna in till bilen som nollan eller fasen finns (förutom jord som alltid hamnar rätt) därför skall de här brytarna till husbilar/husvagnar bryta båda strömsladdarna in till bilen när de löser ut.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Hej jag kollade hos tillverkaren (Kina som i många fall) och de tillverkar den inte längre utan har nya modeller. Även på eBay var den slut hos de säljare som jag hittade. Så om du vill ha en exakt lika som du har så passa på där det finns för det kanske inte kommer in flera där de är slut.
Den finns i många andra fabrikat och kallas i det här utförandet med säkring/"propp" på 13A och jordfelsbrytare sammanbyggda för Personskyddsbrytare eftersom den också innehåller en jordfelsbrytare som gör att den löser ut så snabbt om du skulle få en stöt av något inne i bilen så man hinner knappt att känna det ens.
Man skall testa den funktionen ibland genom att trycka på testknappen för att kolla så den säkerhetsfunktionen fungerar.
Man skall också se till att om man köper en annan och liknande att man får rätt, det finns de som är för fast montage i ett hus/anläggning fast då är för det mesta säkringen och jordfelsbrytaren separerade, och en del av dem kan bryta bara fasen i systemet och nollan går rakt genom.
Eftersom man även ofta använder vanliga stickkontakter på skarvsladdar m.m. fram till bilen och inte bara de blåa större kontakterna så vet man inte i vilken av sladdarna in till bilen som nollan eller fasen finns (förutom jord som alltid hamnar rätt) därför skall de här brytarna till husbilar/husvagnar bryta båda strömsladdarna in till bilen när de löser ut.

M.v.h. JANKRO.
Tack Jankro för två verkligen viktiga och bra råd vilka jag tidigare inte kände till. Dels det där att jag bör testa jordfelsbrytarkontakten emellanåt, dels att jag vid köp verkligen är säker på att brytaren är avsedd för husbil och inte, för ett vanligt hus eller lägenhet, - de måste ju bryta BÅDA sladdarna när den löser ut.

Chansen är stor, av vad jag förstår, är att jag tvingas köpa en brytare med samma specifikationer som min gamla. Detta eftersom det tydligen är så svårt att få tag i en exakt likadan. Min brytare heter;

"Moeller Xpole PKN4 – 13/2/B/003". Betyder detta att:
13 = ampere?
2 = två poler?,
B = ja, vad betyder det?,
003 = hur snabb jordfelsbrytaren är?
Är detta rätt uppfattat av mig?
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
480
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
En elcentral burkar ha en lapp, eller skylt som säger att man skall testa jordfelsbrytaren då och då.
Lämpligt är att skaffa en sådan skylt och montera vid elcentralen. Lär finnas färdiga, kanske till och med följer med en sådan jordfelsbrytare.

En felström är den ström du får i dig om du tar i 230 V, 30 mA, (milli Ampere), och står på något som leder ström, ex ett blött golv, eller tar i något jordat föremål med andra delar av kroppen, låter lite men är kännbart. En lysdiod lyser kraftigt av 30 mA.
För att kroppen verkligen skall leda dessa 30 mA krävs en rätt hög spänning, elnätets 230 V är mer än väl tillräckligt.
30 mA dock ej dödligt, och jordfelsbrytaren slår av så snabbt att det kanske bara känns som en rejäl smocka.
Den fyrkantiga knappen gör en felström, dvs det som sker om du tar i 230 V, dvs leder 230 V genom ett motstånd, som motsvarar en människa, och då skall jordfelsbrytaren stänga av.

Huruvida du sätter dit en med 10 12 13 eller 16 Amp lär inte var så viktigt.
Dels är toleransen rätt stor, bryter säkringarna för överström, eller kortslutning. En överström vid kortis i kaffekokaren kan bli 50 - 100 Amp ett så kort ögonblick att säkringen hinner bryta.

Dubbla säkringar på jordfelsbrytare förekommer i fastigheter oxo, om den skall skydda ett utomhusutag där sladden kan vändas.

Men hur vet du att den gamla är sliten då? Hur yttrar sig det?


Roysan
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.594
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tack Jankro för två verkligen viktiga och bra råd vilka jag tidigare inte kände till. Dels det där att jag bör testa jordfelsbrytarkontakten emellanåt, dels att jag vid köp verkligen är säker på att brytaren är avsedd för husbil och inte........

"Moeller Xpole PKN4 – 13/2/B/003". Betyder detta att:
13 = ampere?
2 = två poler?,
B = ja, vad betyder det?,
003 = hur snabb jordfelsbrytaren är?
Är detta rätt uppfattat av mig?

(Såg nu efteråt att Roysan han före min skrift som skedde med fikapaus och tog lång tid :D. Men ni får svälja båda.
Så..... )

Hejsan, jag är inte elektriker och är inte så påläst på regler m.m. Men först så är de här ju inte direkt avsedda till just husbilar m.m. utan är till för att säkra att båda ledarna bryts helt enkelt. Jag vet inte när regelverket säger att de skall monteras, men det känns som de bör finnas så snart de sitter i något som man kopplar in med en lös sladd.
De här blåa 230V kontakterna på skarvsladdar och ofta på stolpar är ju styrda och kan bara anslutas på ett sätt, men ändå så är det ju inte helsäkert att en skarvsladd är rätt monterad och har man "vanliga" kontakter så kan ju fas och nolla finnas var som helst i de två strömsladdarna inuti i anslutningskabeln.
Inne i någon fast anläggning/kopplingsskåp så är ju sladdar fastskruvade på rätt sätt och flyttar inte på sig.
Så exakta regler måste någon kunnig uttala sig om ......

Du har säkert rätt om 13Amp - troligen tvåpolig - B har jag kollat men vet inte - 003 står egentligen för hur känslig jordfelsbrytaren är och det har ju delvis att göra med hur snabb den är.
Det vanligaste är 30mA för personskydd. Det finns lösa som är känsligare för känsligare skydd till någon lös inkopplad grej, och jag vet att det finns de som är mindre känsliga och kallas brandskyddsbrytare tror jag. En del ofta gamla saker typ motorer m.m. funkar inte med känsliga jordfelsbrytare fast det inte direkt är något fel på prylen.

Vi kan ta en inte helt vetenskaplig förenklad förklaring hur en jordfelsbrytare fungerar.
Det är ett litet tokigt namn på den, för missuppfattningen är ofta att det har något med jord och jordsladden i kablarna att göra, men det är nästan tvärt om
En jordkabel i en sladd är ju ansluten till "jord" inne i ett kopplingsskåp i ett hus m.m. (och är i inkommande kabel samma som nollan som delas upp i skåpet till jord och nolla. men det struntar vi i....) och till plåthöljet på någon grej som en elmotor, och kommer strömkabeln i motorn i kontakt med plåthöljet så blir det kortslutning och säkringen/proppen går med en smäll eftersom det krävs som i detta fall en strömrusning på över 13Amp för att säkringen/proppen skall brinna av.
Nyare mindre handmaskiner som borrmaskiner m.m. är numera tillverkade i plast till största delen och kallas för dubbelisolerade (utan yttre metalldelar som kan leda strömmen så man får en stöt, och då är det dessa gjutna plastkontakter på sladden till dem som t.o.m. ofta saknar jordanslutning. Även enklare lampor, laddare m.m. har ju de här platta kontakterna som passar även i jordade uttag eftersom de är så isolerade att man inte kan få en stöt av dem även om det blir fel på dem.
Men det är ju inte så bra om man jobbar i spöregn eller tappar maskinen i vatten och plockar upp den för då kittlar det rätt bra för att vatten leder ju ström men inte så bra/mycket att "proppen" går sönder. Ibland står det ju "Inte för utomhusbruk på vissa elsaker".

En jordfelsbrytare klarar sig utmärkt i dessa fall och är till för sådana händelser där risken finns att man kan få typ mer än 30mA in i kroppen och genom kroppen ner till backen, och är dessutom så snabb att lösa ut så man kanske bara kan känna att det klippertill / kittlartill och inte ens det beroende på hur jordad man själv är, och det behövs bara de två sladdarna med fas och nolla i för att klara detta. Det är därför man också bör prova funktionen med testknappen ibland.
Så med en förenklad förklaring så kan man säga att en jordfelsbrytare är en våg som jämför strömmen i faskabeln och nollkabeln så det går exakt samma ström i båda.
Om det blir obalans på vågen för att det går liiite mer ström i en av kablarna så försvinner/läcker det ju ut ström någon annan stans, kanske till en människa och jordfelsbrytaren slår snabbt ifrån.... Det är ju då det är viktigast att kabeln med fasen bryts och som måste garanteras även om det finns vändbara kontakter och därför så måste båda kablarna brytas för att säkra upp att just faskabeln blir bruten.

Hoppas verkligen att detta blev förståeligt och inte rörigt.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
En elcentral burkar ha en lapp, eller skylt som säger att man skall testa jordfelsbrytaren då och då.
Lämpligt är att skaffa en sådan skylt och montera vid elcentralen. Lär finnas färdiga, kanske till och med följer med en sådan jordfelsbrytare.

En felström är den ström du får i dig om du tar i 230 V, 30 mA, (milli Ampere), och står på något som leder ström, ex ett blött golv, eller tar i något jordat föremål med andra delar av kroppen, låter lite men är kännbart. En lysdiod lyser kraftigt av 30 mA.
För att kroppen verkligen skall leda dessa 30 mA krävs en rätt hög spänning, elnätets 230 V är mer än väl tillräckligt.
30 mA dock ej dödligt, och jordfelsbrytaren slår av så snabbt att det kanske bara känns som en rejäl smocka.
Den fyrkantiga knappen gör en felström, dvs det som sker om du tar i 230 V, dvs leder 230 V genom ett motstånd, som motsvarar en människa, och då skall jordfelsbrytaren stänga av.

Huruvida du sätter dit en med 10 12 13 eller 16 Amp lär inte var så viktigt.
Dels är toleransen rätt stor, bryter säkringarna för överström, eller kortslutning. En överström vid kortis i kaffekokaren kan bli 50 - 100 Amp ett så kort ögonblick att säkringen hinner bryta.

Dubbla säkringar på jordfelsbrytare förekommer i fastigheter oxo, om den skall skydda ett utomhusutag där sladden kan vändas.

Men hur vet du att den gamla är sliten då? Hur yttrar sig det?


Roysan
”Men hur vet du att den gamla är sliten då? Hur yttrar sig det?”
Svaret på din fråga;
När jag kopplar in 220 Volt till husbilen, då händer det ganska ofta att den här brytaren (Moeller Xpole PKN4 – 13/2/B/003) löser ut, varpå jag måste flärpa upp de bägge reglagen i läge ”on” igen. Detta inträffar 3 av 5 gånger då jag kopplar in 220 volt till bilen. Därutöver, så känns det som om att Moeller Xpole PKN4 – 13/2/B/003-brytaren löser ut lite oförklarligt ibland. Inte ofta, men det har hänt vid ett flertal tillfällen, speciellt då jag haft stora strömförbrukare påslagna. Detta sammanfattningsvis, gör att jag – som lekman – dragit slutsatsen att Moeller Xpole PKN4 – 13/2/B/003-brytaren är sliten och behöver bytas ut.

PS: Skrev förut att jag endast har 2 st 220 volt uttag i bilen, det var fel. Fyra 220 volt uttag finns installerat (från fabriken).
 

RV-campare

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
38352
Medlemskap
2024
"Moeller Xpole PKN4 – 13/2/B/003". Betyder detta att:
13 = ampere?
2 = två poler?,
B = ja, vad betyder det?,
003 = hur snabb jordfelsbrytaren är?
Är detta rätt uppfattat av mig?
Jag är inte heller elektriker, men tror mig veta att "B" är säkringens karaktäristik, i princip hur snabbt den löser ut. B är det absolut mest vanliga.

Karaktäristiken kan man också säga att den talar om hur hög tillfälligt strömstöt säkringen klarar innan löser ut. B är visst en snabb säkring, men det går även att ha en trögare (C) om man som du har en brytare som är onödigt "känslig". Men kolla med nån som kan mer än mig innan du byter karaktäristik !
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.594
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
”Men hur vet du att den gamla är sliten då? Hur yttrar sig det?”
Svaret på din fråga;
När jag kopplar in 220 Volt till husbilen, då händer det ganska ofta att den här brytaren (Moeller Xpole PKN4 – 13/2/B/003) löser ut, varpå jag måste flärpa upp de bägge reglagen i läge ”on” igen. Detta inträffar 3 av 5 gånger då jag kopplar in 220 volt till bilen.......
Hejsan, det kan ju också vara att den löser ut för att det finns lite av den där strömobalansen i kablarna som jag skrev om ovan. För det är troligen med 99% säkerhet jordfelsbrytardelen och inte säkringsdelen som slår ifrån och det kan ju bero på många småsaker, som lite fukt någonstans, lite dålig isolering i någon lindning i ex. laddaren m.m. Om någon värme eller 230V till kylen är på så brukar gamla värmestavar kunna bråka rätt ofta.
Det skadar ju inte i alla fall att byta ut brytaren till en helt frisk och fin eftersom ok. funktion är rätt viktig.
Om problemet kvarstår och/eller blir värre så är det nog enklast att vartefter koppla bort någon inkopplad grej, en i taget, tills problemet slutar, och då kan det vara nödvändigt att verkligen koppla bort grejen genom att koppla ur sladdarna till delen och inte bara nöja sig med att on/off knappen är av.
Men om det händer ibland vid inkoppling men sköter sig bra hela tiden för övrigt så kan det nog vara rätt ok. ändå och du kan ju testa brytaren med knappen, även om den inte talar om att den löser ut för lätt, bara om den löser ut för dåligt.

M.v.h. JANKRO.
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Jag är inte heller elektriker, men tror mig veta att "B" är säkringens karaktäristik, i princip hur snabbt den löser ut. B är det absolut mest vanliga.

Karaktäristiken kan man också säga att den talar om hur hög tillfälligt strömstöt säkringen klarar innan löser ut. B är visst en snabb säkring, men det går även att ha en trögare (C) om man som du har en brytare som är onödigt "känslig". Men kolla med nån som kan mer än mig innan du byter karaktäristik !
Tack för infon. Ska kolla upp det där.
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Det är sällan fel på JFB utan felet är någon annanstans, som Jankro skrev,
Det finns JFB tester , om du hittar det eller någon elfirma har sånt
då testar man på 15mA och då ska den inte lösa ut sen 30mA och då ska den lösa ut.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
En elcentral burkar ha en lapp, eller skylt som säger att man skall testa jordfelsbrytaren då och då.
Lämpligt är att skaffa en sådan skylt och montera vid elcentralen. Lär finnas färdiga, kanske till och med följer med en sådan jordfelsbrytare.

En felström är den ström du får i dig om du tar i 230 V, 30 mA, (milli Ampere), och står på något som leder ström, ex ett blött golv, eller tar i något jordat föremål med andra delar av kroppen, låter lite men är kännbart. En lysdiod lyser kraftigt av 30 mA.
För att kroppen verkligen skall leda dessa 30 mA krävs en rätt hög spänning, elnätets 230 V är mer än väl tillräckligt.
30 mA dock ej dödligt, och jordfelsbrytaren slår av så snabbt att det kanske bara känns som en rejäl smocka.
Den fyrkantiga knappen gör en felström, dvs det som sker om du tar i 230 V, dvs leder 230 V genom ett motstånd, som motsvarar en människa, och då skall jordfelsbrytaren stänga av.

Huruvida du sätter dit en med 10 12 13 eller 16 Amp lär inte var så viktigt.
Dels är toleransen rätt stor, bryter säkringarna för överström, eller kortslutning. En överström vid kortis i kaffekokaren kan bli 50 - 100 Amp ett så kort ögonblick att säkringen hinner bryta.

Dubbla säkringar på jordfelsbrytare förekommer i fastigheter oxo, om den skall skydda ett utomhusutag där sladden kan vändas.

Men hur vet du att den gamla är sliten då? Hur yttrar sig det?


Roysan
Om man sätter dit en 16A säkring med 1,5mm2 kablar blir det fel. Då ska det vara 2,5mm2 kablar. Vad det är för kablage i bilen framgår inte.
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Det är sällan fel på JFB utan felet är någon annanstans, som Jankro skrev,
Det finns JFB tester , om du hittar det eller någon elfirma har sånt
då testar man på 15mA och då ska den inte lösa ut sen 30mA och då ska den lösa ut.
Ok. Ska kolla efter en sån JFB-test.
Hittar jag ingen köper jag en ny i alla fall.
Det får bli som det blir.
 
Toppen