Hejsan igen, med risk för att trampa några på tårna med funderingar som både jag och flera kompisar haft en längre tid, (förlåt) men va sjutton skall man behöva ha 230V uppkoppling till under sommarhalvåret även här uppe i Norden.
Flera inlägg redan har tagit upp solceller och självförsörjning som alt. och varför man inte satsar ett par tusenlappar på det i stället för att vara beroende av en elstolpe förstår inte jag heller.
För enkelhetens skull så bör man skippa energikrävande 230V apparater som går att leva utan, (de kan ju inte heller drivas på många 230V stolpar p.g.av för klen säkring i stolpen) och med en kraftig inverter så så tar man snart död på dyra batterier. Håret torkar utan hårblås, och kaffe går att koka utan bryggare
:.
Där det inte finns tillgång till el så står ofta nyare dyra fina bilar helt nersläkta med ett par levande ljus på bordet och ev. Tv'n på för nyheter och en film på kvällen sedan mörkt.....
Jag och många av mina kamrater har kanske, ca. 300A/tim batteribank i bodelen, ca. 150W solceller på taket, all belysning utbytt till diodlampor, nyare energisnål TV, full koll på batterierna, kylskåpet drivs av gasol som räcker väldigt länge till ett kylskåpet (mellan fyra till tio veckor om man bara skulle använda gasolen till kylen, samt beroende av storlek på skåpet).
Resultatet av det blir ungefär så här.
TV'n står på sju timmar per kväll.
Så mycket belysning man behöver.
Lyser en lampa i onödan, behöver man inte släcka den förrän man senare ändå reser sig. Datorn på några timmar för slösurf.
Somnar man ifrån TV'n eller nattlampan
så är det heller någon katasrtof.
Ingår el i ställplatsen så orkar man ändå inte koppla in sig för det känns onödigt.
Behövs lite värme så går det åt lite gasol och 12V till cirk.pump eller fläkt.
Om man är ute och går på kvällen kan man komma hem till en mysigt upplyst bil m.m.
Om solen skiner nästa dag så har man full laddning på batteribanken innan kl:12. Om solen inte skiner så har man ändå full laddning innan dagen är slut, och det åter är dags att sätta igång förbrukarna.
Jag ber åter en gång om ursäkt för tåtramp, för det är inte så lätt om man inte kan el, mekanik m.m. Men hjälp finns ju att få om man är vilsen och tveksam.
För några tusenlappar och lite hjälp kan man bli oberoende av elstolpar, i alla fall under vår-sommar-höst, som är tiden då de flesta är ute och far.
Inte skrivet som pikning, utan bara av välmening. M.v.h. JANKRO.